eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wizerunek polskiego przedsiębiorcy: czy Polacy doceniają rolę biznesu?

Wizerunek polskiego przedsiębiorcy: czy Polacy doceniają rolę biznesu?

2016-03-01 00:41

Przeczytaj także: Samorządy nie wspierają przedsiębiorczości


Co Polacy myślą o przedsiębiorcach?


  • W Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej nienawiść wobec „prywaciarzy” była elementem oficjalnej propagandy socjalistycznej.
  • Obecnie przedsiębiorcy są szanowani przez Polaków – są im przypisywane cechy takie jak: wysokie wykształcenie, pracowitość czy dbałość o otoczenie. Skłonność do przypisywania przedsiębiorcom pozytywnych cech szczególnie
    często występuje wśród osób młodych, zamożnych i dobrze wykształconych.
  • Opinie o przedsiębiorcach są lepsze, gdy ankietowani pytani są o „Twojego pracodawcę”, a nie o „typowego przedsiębiorcę” – mogą mieć na to wpływ częste doniesienia medialne o nadużyciach i przestępstwach popełnianych przez
    przedsiębiorców.
Szczególnie zwraca uwagę różnica między ogólnymi opiniami Polaków na temat „przedsiębiorców”, a opinią natemat własnego pracodawcy. Okazuje się, że ocena dobrze znanego z codziennych doświadczeń własnego pracodawcy jest lepsza niż abstrakcyjnego „przedsiębiorcy”. Wskazuje to, że ogólny wizerunek „przedsiębiorców” jest gorszy od faktycznych doświadczeń Polaków z konkretnymi pracodawcami - mówi Aleksander Łaszek, Członek Zarządu, Główny Ekonomista FOR.

fot. mat. prasowe

Polacy o przedsiębiorczości (wrzesień 2005)

Polacy doceniali rolę przedsiębiorczości w szeroko pojętej poprawie warunków życia ludności


Co Europejczycy sądzą o przedsiębiorcach?


  • W Europie występuje znaczne zróżnicowanie wizerunku przedsiębiorców - w krajach Europy Północnej i Zachodniej jest on lepszy niż w krajach Południa oraz dawnych państwach socjalistycznych.
  • Europejczycy doceniają rolę odgrywaną przez przedsiębiorców w gospodarce. Różnią się natomiast w przypisywanych tej grupie cechach charakteru.
  • Różnice w podejściu do przedsiębiorców między mieszkańcami Europy Zachodniej i Wschodniej będą z czasem ulegały zatarciu – młodzi mieszkańcy wschodniej
    części kontynentu szanują przedsiębiorców o wiele bardziej niż ich wychowani w socjalizmie rodzice czy dziadkowie.


Globalny kryzys finansowy nie spowodował znaczącego pogorszenia wizerunku przedsiębiorców w Polsce. Takie pogorszenie miało miejsce m.in. w szeregu krajów „starej” UE (kraje Południa, Holandia, Belgia, Francja, Szwecja).
Może to świadczyć, że odmienna historia instytucjonalna Polski, w szczególności pamięć czasów PRL, w pewnym stopniu zabezpiecza nas przed szerzeniem się niektórych istniejących na Zachodzie populistycznych postaw antyrynkowych - mówi Rafał Trzeciakowski, ekspert FOR.


poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: