Wizerunek polskiego przedsiębiorcy: czy Polacy doceniają rolę biznesu?
2016-03-01 00:41
Przeczytaj także: Samorządy nie wspierają przedsiębiorczości
Co Polacy myślą o przedsiębiorcach?
- W Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej nienawiść wobec „prywaciarzy” była elementem oficjalnej propagandy socjalistycznej.
-
Obecnie przedsiębiorcy są szanowani przez Polaków – są im przypisywane cechy takie jak: wysokie wykształcenie, pracowitość czy dbałość o otoczenie. Skłonność do przypisywania przedsiębiorcom pozytywnych cech szczególnie
często występuje wśród osób młodych, zamożnych i dobrze wykształconych. -
Opinie o przedsiębiorcach są lepsze, gdy ankietowani pytani są o „Twojego pracodawcę”, a nie o „typowego przedsiębiorcę” – mogą mieć na to wpływ częste doniesienia medialne o nadużyciach i przestępstwach popełnianych przez
przedsiębiorców.
Szczególnie zwraca uwagę różnica między ogólnymi opiniami Polaków na temat „przedsiębiorców”, a opinią natemat własnego pracodawcy. Okazuje się, że ocena dobrze znanego z codziennych doświadczeń własnego pracodawcy jest lepsza niż abstrakcyjnego „przedsiębiorcy”. Wskazuje to, że ogólny wizerunek „przedsiębiorców” jest gorszy od faktycznych doświadczeń Polaków z konkretnymi pracodawcami - mówi Aleksander Łaszek, Członek Zarządu, Główny Ekonomista FOR.
fot. mat. prasowe
Polacy o przedsiębiorczości (wrzesień 2005)
Polacy doceniali rolę przedsiębiorczości w szeroko pojętej poprawie warunków życia ludności
Co Europejczycy sądzą o przedsiębiorcach?
- W Europie występuje znaczne zróżnicowanie wizerunku przedsiębiorców - w krajach Europy Północnej i Zachodniej jest on lepszy niż w krajach Południa oraz dawnych państwach socjalistycznych.
- Europejczycy doceniają rolę odgrywaną przez przedsiębiorców w gospodarce. Różnią się natomiast w przypisywanych tej grupie cechach charakteru.
-
Różnice w podejściu do przedsiębiorców między mieszkańcami Europy Zachodniej i Wschodniej będą z czasem ulegały zatarciu – młodzi mieszkańcy wschodniej
części kontynentu szanują przedsiębiorców o wiele bardziej niż ich wychowani w socjalizmie rodzice czy dziadkowie.
Globalny kryzys finansowy nie spowodował znaczącego pogorszenia wizerunku przedsiębiorców w Polsce. Takie pogorszenie miało miejsce m.in. w szeregu krajów „starej” UE (kraje Południa, Holandia, Belgia, Francja, Szwecja).
Może to świadczyć, że odmienna historia instytucjonalna Polski, w szczególności pamięć czasów PRL, w pewnym stopniu zabezpiecza nas przed szerzeniem się niektórych istniejących na Zachodzie populistycznych postaw antyrynkowych - mówi Rafał Trzeciakowski, ekspert FOR.
![Własny biznes w Polsce tylko dla odważnych? [© Freepik] Własny biznes w Polsce tylko dla odważnych?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/warunki-prowadzenia-biznesu/Wlasny-biznes-w-Polsce-tylko-dla-odwaznych-267052-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)