eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wizerunek polskiego przedsiębiorcy: czy Polacy doceniają rolę biznesu?

Wizerunek polskiego przedsiębiorcy: czy Polacy doceniają rolę biznesu?

2016-03-01 00:41

Wizerunek polskiego przedsiębiorcy: czy Polacy doceniają rolę biznesu?

Polacy są świadomi znaczenia przedsiębiorców dla gospodarki © lassedesignen - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Jak kojarzy się nam przedsiębiorczość? Raczej dobrze. Tak wynika z zaprezentowanego przez Polską Radę Biznesu raportu „Wizerunek Przedsiębiorcy”, według którego Polacy zdają się doceniać wkład przedsiębiorców w gospodarkę narodową. Ciągle jednak wiele dzieli nas od tych państw, które są najbardziej przychylne biznesowi. Za taki stan rzeczy odpowiedzialne są w głównej mierze utrwalone stereotypy oraz niewystarczająca edukacja w zakresie przedsiębiorczości.

Przeczytaj także: Samorządy nie wspierają przedsiębiorczości

„Wizerunek Przedsiębiorcy” to publikacja, którą zrealizowano we współpracy z ekspertami Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), w ramach prowadzonego przez Polską Radę Biznesu programu Promocji Polskiej Przedsiębiorczości. Kluczowym celem autorów raportu było przyjrzenie się opiniom dotyczącym roli polskiego biznesu w rozwoju kraju po transformacji ustrojowej. Opracowanie przedstawia szereg badań oraz konfrontuje udzielone przez respondentów odpowiedzi z danymi historycznymi i wskazaniami opiniodawców z innych krajów należących do Unii Europejskiej.

WYBRANE WYNIKI BADANIA
Sektor przedsiębiorstw w Polsce


  • Rozwój przedsiębiorstw prywatnych był jednym z kluczowych efektów transformacji po 1989 roku. Na przykład w przemyśle między 1995 a 2010 rokiem udział firm prywatnych w zatrudnieniu wzrósł z około 50% do ponad 80%. Towarzyszył temu prawie trzykrotny wzrost produktywności pracy.
  • Obecnie prywatne i państwowe przedsiębiorstwa są główną siłą napędową polskiej gospodarki. W naszym kraju działa prawie 1,8 mln przedsiębiorstw niefinansowych,
    które w 2013 roku wytworzyły 44,8% PKB, dając pracę 57% pracujących Polaków (wg danych GUS). Do tego należy doliczyć pracujących na własny rachunek oraz zatrudnionych w przedsiębiorstwach z sektora finansowego. Razem
    daje to ok. 75% PKB (PARP, 2014; GUS, 2015). Pozostała część PKB pochodzi z sektorów instytucji rządowych i samorządowych, salda podatków i dotacji oraz
    instytucji niekomercyjnych.
  • Polska gospodarka charakteryzuje się nadreprezentacją mikrofirm zatrudniających nie więcej niż 9 pracowników – w sektorze przedsiębiorstw niefinansowych stanowiły one w 2013 roku prawie 96% wszystkich firm i zatrudniając blisko 40% pracujących, wytworzyły ponad 25% PKB sektora (wg danych GUS).

fot. mat. prasowe

Produktywność i udział prywatnego zatrudnienia w przemyśle

W 1995 roku zaledwie połowa pracujących w przemyśle była zatrudniona w sektorze prywatnym. W ciągu kolejnych 5 lat udział ten wzrósł do prawie 75%

fot. mat. prasowe

Udział pracujących w mikroprzedsiębiorstwach w ogóle zatrudnionych w sektorze komercyjnym w 2012 r.

Firmy w nowych państwach członkowskich UE, podobnie jak na południu Europy, są statystycznie mniejsze od tych w Europie Północnej i Zachodniej


Co Polacy wiedzą o przedsiębiorcach?


  • Polacy są świadomi znaczenia przedsiębiorców dla gospodarki. Więcej niż połowa ankietowanych uważa, że wytwarzają oni większość dochodu Polski i dają pracę większości Polaków, tworzą ekonomiczną siłę Polski na świecie a poprzez podatki mają wkład w finanse państwa.
  • Najsłabszym stanem wiedzy na temat znaczenia przedsiębiorczości dla naszej gospodarki wykazują się ludzie młodzi.
  • Częściej przypisują biznesowi znaczący wpływ na gospodarkę ludzie starsi, lepiej wykształceni i pracujący umysłowo.

Od blisko 25 lat obserwuję jak zmienia się podejście Polaków do idei przedsiębiorczości. Myślę że, mamy ją w sobie głęboko zakorzenioną – wystarczy spojrzeć na przykład mojego miasta – Łodzi, które utożsamia odwagę w podejmowaniu biznesowych wyzwań. Myślę, że nawet okres komunizmu nie zniszczył naszego uznania dla ludzi, którzy mieli w sobie pasję i determinację, by rozwijać swoją przedsiębiorczość. Z pewnością jednak podtrzymywany, zwłaszcza przez komunistyczne władze, pokutuje wizerunek przedsiębiorcy, jako kogoś antypaństwowego. Pocieszające jest jednak to, ze pozostaje to w warstwie wyłączenie medialnej, bo w życiu większość z nas docenia energię tych, którzy budują Polskę i miejsca pracy poprzez swoją własną aktywność biznesową - mówi Jacek Szwajcowski, Polska Rada Biznesu, Pelion S.A.

fot. mat. prasowe

Świadomość znaczenia przedsiębiorców dla gospodarki Polski (sierpień 2013)

Zdecydowana większość Polaków zgodziła się z tym, że przedsiębiorcy są fundamentem polskiej gospodarki, dają pracę większości Polaków i zasilają budżet państwa, płacąc podatki.

fot. mat. prasowe

Kto akceptuje kluczową rolę przedsiębiorców w gospodarce? (sierpień 2013)

Najwyższy poziom świadomości roli przedsiębiorców w polskiej gospodarce panuje wśród pracowników umysłowych oraz osób z wykształceniem wyższym, a także w wieku średnim i dojrzałym.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: