eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy i prezenty świąteczne: liczy się cena, ale i reputacja marki

Polacy i prezenty świąteczne: liczy się cena, ale i reputacja marki

2015-12-18 10:15

Polacy i prezenty świąteczne: liczy się cena, ale i reputacja marki

Polacy kupują prezenty świąteczne © sumos - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Ponad 3/4 Polaków deklaruje, że zakup świątecznych upominków to przyjemność. Nic więc dziwnego, że i w tym roku pod polskimi choinkami znajdzie się pokaźna ilość paczek. Jak wynika z badania zrealizowanego przez Dom Badawczy Maison na zlecenie Fundacji na rzecz reputacji marki „Premium Brand”, najczęściej kupowanymi prezentami będą perfumy, zabawki oraz kosmetyki.

Przeczytaj także: Boże Narodzenie 2021: obawy i tęsknoty Polaków

Czym kierują się Polacy, wybierając świąteczne podarunki? Okazuje się, że zasadniczym kryterium są oczekiwania formułowane przez obdarowywanych (77%). Nie bez znaczenia pozostają promocje świąteczne (51%), a także dobra jakość towarów (50%) oraz atrakcyjność cenowa (39%). Kolejnymi kwestiami, z którymi liczą się kupujący są:
  • reputacja marki (24%),
  • polskie pochodzenie produktu (20%),
  • opinia znajomych (19%),
  • prestiż (14%).

W opinii prof. UW Dominiki Maison, eksperta ds. zachowań konsumenckich z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, wyniki badania stanowią potwierdzenie tezy, iż we współczesnych czasach jakość produktu i wizerunek wykreowany przy udziale mediów przestają być wystarczające. Ostatnie lata przyniosły pokaźny wzrost znaczenia reputacji marek i firm. Okazuje się zatem, że budując sukces i przewagę rynkową należy przywiązywać wagę do reputacji firmy oraz poszczególnych marek.

Ponad połowa badanych (54%) planuje w tym roku wydać na prezenty nie więcej niż 300 zł. 22% respondentów deklaruje, że przeznaczy na ten cel do 500 zł, 17% do 1000 zł, a pozostała grupa (7%) ponad 1000 zł.

Do najczęściej planowanych prezentów należą perfumy (44%), zabawki dla dzieci (43%), kosmetyki (42%), odzież (38%), książki (32%) i biżuteria (23%). Zaledwie 1% zamierza obdarować bliskich meblami, komputerem stacjonarnym czy aparatem fotograficznym.

Większość badanych (58%) już w połowie listopada miała sprecyzowane plany zakupu prezentów. Wśród pozostałych, największa grupa deklarowała podjęcie decyzji w ciągu pierwszych dwóch tygodni grudnia. Nie brakuje także osób, które zakupy zostawią na ostatnią chwilę, tuż przed Wigilią (12%).

fot. mat. prasowe

Jakiego rodzaju będą prezenty, które kupisz pod choinkę?

Najczęściej wybieranymi prezentami będą perfumy, zabawki oraz kosmetyki.


Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane dla Fundacji na rzecz reputacji marki „Premium Brand” przez Dom Badawczy Maison na panelu Ariadna w dniach 13-17 listopada br. na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1026 osób, metodą CAWI. Kwoty dobrano wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: