Świąteczne zakupy internetowe: jak ustrzec się przed oszustwem?
2015-12-17 10:56
Przeczytaj także: Cyberbezpieczeństwo w Black Week 2023 w e-commerce. O czym muszą pamiętać konsumenci?
Czy dane kontaktowe / dane sklepu są dostępne?
Zanim złożymy zamówienie, sprawdźmy dane adresowe sklepu. Jeżeli właściciel serwisu publikuje jedynie formularz kontaktowy i nie podaje takich danych – STOP! To kolejny sygnał, że nie powinniśmy składać zamówienie w tym serwisie. Z jakiego powodu sprzedawca miałby ukrywać dane? Nawet jeżeli dane są, ale i tak z jakiegoś powodu sklep wydaje się nam podejrzany, sprawdźmy lokalizację na podstawie kodu. To zawsze dodatkowy plus.
Czy kontaktowy numer telefonu działa?
Sklep bez telefonu kontaktowego? W dobie telefonii VOIP to raczej mało prawdopodobne. Zawsze przed zakupem w nowym miejscu upewnijmy się, że taki kontakt istnieje i działa. Jego brak to kolejny powód, żeby zastanowić się przed zakupem w nowym miejscu.
Czy poza sklepem sprzedawca ma jeszcze inne kanały sprzedaży?
Nie jest to może element, bez którego sprzedawca w obecnych czasach nie może się obejść, ale dla klienta poznającego nowy sklep warte potwierdzenia będzie to, czy jego oferta jest także dostępna w innych serwisach (np. Allegro.pl). Jeżeli nie jesteśmy pewni bezpieczeństwa zakupów, warto upewnić się, że oferta sprzedawcy dostępna jest także w innych kanałach. Nie jest to co prawda konieczność – nie każdy e-sklep musi być obecny z ofertą na aukcjach. Jeśli jednak nie jesteśmy pewni, po prostu to zweryfikujmy.
Sprawdzajmy opinie!
Przed zakupem postarajmy się sprawdzić opinie o sklepie (najłatwiejszy sposób – w Google, wpiszmy: „adres_sklepu opinie”). Da nam to odpowiedź, czy inni kupujący otrzymali zamawiany towar. Drugą metodą jest sprawdzenie, czy e-sklep korzysta z systemu ocen zakupów (np. zaufane opinie Ceneo). To dodatkowy element, który potwierdzi, że na pewno sprzedawca faktycznie wysyła towar, a ten jest zgodny z opisami na stronie.
Nie ma jednej, uniwersalnej metody na ustrzeżenie się przed oszustwem w internecie. Czyhających na nieostrożnych kupujących pokus jest dużo, zwłaszcza w okresie świątecznym. Postarajmy się zachować zdrowy rozsądek. Jeśli widzimy ofertę, która cenowo odbiega znacząco od większości ofert – zastanówmy się dwa razy. Jeśli kontakt ze sklepem jest tylko poprzez formularz kontaktowy – spróbujmy poszukać produktów gdzie indziej. Brak certyfikatu SSL powinien także dać nam wyraźnie do zrozumienia, że sklep nie do końca dba o bezpieczeństwo danych, a i niekoniecznie działa w dobrej wierze. Kupujmy mądrze.
1 2
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Cyber Week 2022: Black Friday i Cyber Monday z rekordami
-
Black Friday i co jeszcze napędzi e-commerce w IV kwartale?
-
Ranking najlepszych e-sklepów 2022 wg Ceneo
-
Black Friday 2022. Co prognozują eksperci?
-
10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
-
Bezpieczne zakupy online w 10 krokach
-
Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy
-
Jak AI zmieni e-commerce? Trendy 2024
-
E-commerce: Polacy pokochali platformy marketplace
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)