eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › PKPP Lewiatan: Czarna Lista Barier 2015

PKPP Lewiatan: Czarna Lista Barier 2015

2015-12-09 11:03

Przeczytaj także: PKPP Lewiatan: Czarna Lista Barier 2014


Pozytywne, aczkolwiek powolne, zmiany obserwujemy natomiast na liberalizującym się rynku gazu w Polsce, co jest wynikiem uwzględnienia nacisków Komisji Europejskiej, rozbudowy transgranicznej infrastruktury gazowej oraz osłabienia monopolistycznej pozycji krajowego dostawcy gazu. Ograniczeniem rozwoju konkurencji jest konieczność dywersyfikacji źródeł importu gazu, przeregulowanie obowiązkami sprawozdawczymi, konieczność utrzymywania zapasów, przeprowadzenia prawnego rozdziału działalności obrotowej i dystrybucyjnej przez małe przedsiębiorstwa gazownicze oraz brak transparentnego wtórnego obrotu mocami dotyczącymi logistyki gazu.

Nowe bariery środowiskowe dla przemysłu i energetyki


W lipcu 2015 roku ukazał się projekt rewizji dyrektywy o handlu emisjami (EU ETS), który określa metodologię przyznawania darmowych uprawnień do emisji CO2 dla przemysłu w latach 2020-2030. Zaproponowane przez KE mechanizmy osłabią konkurencyjność przemysłu europejskiego, ponieważ nie gwarantują darmowych uprawnień do emisji nawet dla najlepszych w Europie instalacji przemysłowych. Prace w Brukseli będą trwały cały 2016 rok. Aktywność polskiego biznesu oraz administracji w tym procesie jest bardzo istotna. Lewiatan proponuje, aby darmowe przydziały uprawnień do emisji dla przemysłu były w oparciu o bieżące poziomy produkcji i w całości pokrywały zapotrzebowanie na uprawnienia wynikające z benchmarków.

W drugiej połowie 2015 roku została przyjęta nowa ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, która określa zasady gospodarowania zużytym sprzętem. Ta regulacja to duże rozczarowanie, ponieważ utrwala obecne na rynku patologie. Mimo apeli przedsiębiorców, legislatorzy nie wprowadzili zapisów, które uszczelniłyby system i wyeliminowały nieuczciwe praktyki. Uważamy, że niezbędne jest wprowadzenie systemu monitoringu oraz zagwarantowanie, że organizacje odzysku będą swoje przychody przekazywać na rozwój systemu, a nie wypłatę dywidend.

W grudniu 2015 roku otrzymaliśmy do zaopiniowania projekt rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi. Rozporządzenie ma zastąpić dotychczas obowiązujące rozporządzenie w sprawie standardów jakości gleby. Zgłaszaliśmy wielokrotnie, że obowiązujące rozporządzenie jest złe i powinno zostać zmienione. Oczekiwaliśmy odejścia od podejścia „zero – jedynkowego” standardu w kierunku oceny ryzyka związanego z zanieczyszczeniem gruntów i wód podziemnych. Tymczasem nowy projekt utrzymuje dotychczasowe podejście i jednocześnie wprowadza szereg nowych ryzyk dla przedsiębiorców. Zaproponowane w projekcie mechanizmy w większości nie korespondują z warunkami środowiskowymi, które w rzeczywistości są na terenach przemysłowych. W naszej ocenie propozycja nowelizacji pozbawiona jest również rzetelnej oceny skutków i kosztów wdrożenia.

W 2015 roku Rząd nie zrobił nic, aby poprawić system sprawozdawczości środowiskowej. Na mocy ustawy Prawo ochrony środowiska wraz z aktami wykonawczym oraz Ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji przedsiębiorcy są zobowiązani do przygotowywania sprawozdań dotyczących wykorzystania środowiska w różnych układach i w różnych terminach dla różnych instytucji. Nie ma żadnego uzasadnienia dla takiego zróżnicowania sprawozdawczości i jej szczegółowości. Od lat PKPP Lewiatan apeluje o uporządkowanie tego obszaru.

poprzednia  

1 ... 7 8

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: