eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Handel detaliczny a kradzież towaru 2014-2015

Handel detaliczny a kradzież towaru 2014-2015

2015-11-06 15:30

Przeczytaj także: Handel detaliczny a kradzież towaru 2011


Nieuczciwi pracownicy i klienci


W polskich placówkach handlowych głównym powodem strat w handlu są niestety nieuczciwi klienci, którzy powodują aż 50% (średnia europejska) strat podczas gdy nieuczciwi pracownicy niemal 34% co plasuje ich w czołówce najmniej uczciwych w Europie. Pocieszającym jest fakt, że straty administracyjne i niewynikające z przestępstw są na najniższym europejskim poziomie.

Wśród kradzieży sklepowych poważnym problemem są zorganizowane grupy przestępcze, których aktywność powoduje znaczące straty. Sprzyjają im ograniczone inwestycje w rozwiązania chroniące produkty przed kradzieżami, łatwość odsprzedaży skradzionych przedmiotów w handlu elektronicznym i postrzeganie kradzieży sklepowych jako czynów o niskiej szkodliwości społecznej.

Produkty najbardziej narażone na kradzież


Złodzieje sklepowi oraz nieuczciwi pracownicy obierają sobie za cel produkty w małych opakowaniach, stosunkowo łatwe do ukrycia, których późniejsza odsprzedaż jest wyjątkowo prosta i szybka.

Najczęściej kradzionymi produktami były elektronarzędzia, akcesoria mobilne i modowe, baterie, alkohole oraz golarki.
W branży odzieżowej najczęstszym łupem złodziei w ujęciu globalnym padało obuwie. Niemniej w Europie niechlubny prym przypadł akcesoriom modowym. W kategorii żywność i napoje najchętniej kradzionym towarem były wina i wyroby spirytusowe – czasem konsumowane jeszcze na terenie sklepu. Spośród innych często kradzionych towarów wskazano kosmetyki do makijażu, smartfony, baterie oraz sery.

Zdaniem Erniego Deyle
„Tegoroczne wyniki badań podkreślają trwałe czynniki mające bezpośredni wpływ na poziom strat i zmniejszenie zyskowności przedsięwzięć prowadzonych przez detalistów. Jeżeli, mimo zwrócenia większej uwagi na wszystkie aspekty problemu strat nie poczynią odpowiednich inwestycji w strategie, narzędzia i szkolenia zapobiegające ich powstawaniu, mogą nie osiągnąć oczekiwanych rezultatów. Wyrażamy nadzieję, że wyniki tego raportu pomogą im zrozumieć złożoną problematykę strat w handlu oraz odnaleźć efektywne sposoby na osiągnięcie zamierzonych celów.”

Michał Wesołowski, Sales Manager Central Europe w Checkpoint Systems zauważa, że:
„Detaliści coraz chętniej stosują rozwiązania w oparciu o technologię RFID, która oprócz ochrony towarów przed kradzieżą umożliwia ich monitorowanie na każdym etapie łańcucha dostaw co przekłada się bezpośrednio na zwiększenie przychodów detalistów i zwiększenie satysfakcji konsumentów.”

„Już czternasty rok z rzędu publikujemy jedyne w swoim rodzaju badania statystyczne o zasięgu globalnym,” – zaznaczył Per Levin, Prezes Merchandise Availability Solutions w Checkpoint Systems. – „Walka z rosnącymi stratami wymaga od detalistów spojrzenia na problem strat z szerszej perspektywy, zaangażowania całej organizacji, na każdym jej poziomie oraz aktywnej współpracy w dostawcami i partnerami handlowymi. Wykorzystując odpowiednie rozwiązania technologiczne, zasoby ludzkie i procesy mogą skutecznie poprawić dostępność towarów w placówkach handlowych zwiększając tym samym zadowolenie klientów i zyskowność sprzedaży”

fot. mat. prasowe

Najczęściej kradzione przedmioty

W przypadku branży modowej kradzieże najczęściej dotyczyły obuwia.


Rozwiązania obniżające straty


Wyniki najnowszych badań wskazują, że w ponad połowie z badanych europejskich krajów detaliści zredukowali inwestycje w rozwiązania zapobiegające stratom. Na efekty tych działań nie trzeba było długo czekać. W Portugalii, gdzie redukcja wyniosła ponad połowę dotychczasowych wydatków zaobserwowano niemal natychmiastowy 13% wzrost poziomu strat.

W okresie 2014-2015 najczęściej stosowanymi środkami do zapobiegania stratom w sklepach były monitoring CCTV/DVR (72%), pracownicy ochrony (59%) oraz alarm w połączeniu z monitoringiem (52%).

Produkty najczęściej zabezpieczano z wykorzystaniem elektronicznych systemów antykradzieżowych (EAS, 78%), specjalistycznych rozwiązań typu pająki i przezroczyste pudełka (46%) oraz zabezpieczenia kabelkowe ekspozycji (28%).

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: