eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firmy ubezpieczeniowe nieprzygotowane do cyfryzacji?

Firmy ubezpieczeniowe nieprzygotowane do cyfryzacji?

2015-10-13 10:57

Firmy ubezpieczeniowe nieprzygotowane do cyfryzacji?

Firmy ubezpieczeniowe nie są gotowe na cyfrową transformację © Andrey Popov - Fotolia.com

Najnowsze technologie cyfrowe szturmem wkroczyły do większości branż. Okazuje się jednak, że w niektórych przypadkach na cyfryzację jest jeszcze za wcześnie. Z badania zrealizowanego przez firmę doradczą Bain & Company wynika np., że nie są na nią jeszcze gotowe firmy ubezpieczeniowe. Na polskim gruncie z problemami z wdrożeniem nowych technologii lepiej niż ubezpieczyciele powinny poradzić sobie multiagencje.

Przeczytaj także: Wakacje 2015: interwencje assistance

Powyższe wnioski sformułowane zostały na podstawie badania „Cyfryzacja w sektorze ubezpieczeń”, które objęło swoim zasięgiem ponad setkę firm ubezpieczeniowych reprezentujących cały świat, w tym również Polskę. Zamiarem jego autorów było wskazanie dróg do sukcesu przy wykorzystaniu najnowszych zdobyczy technologicznych.

Ubezpieczyciele w ogonie


Rezultaty badania niestety nie prezentują się zbyt korzystnie. Wynika z nich bowiem, że w kwestii cyfryzacji branża ma jeszcze wiele do zrobienia. Pod względem wykorzystywania cyfrowych narzędzi i modeli biznesowych ubezpieczenia plasują się daleko w tyle za innymi branżami, jak np. handel detaliczny czy bankowość, w następstwie czego są zmuszone zmagać się ze sporymi problemami na drodze do skutecznej cyfrowej transformacji. Taki obrót spraw to m.in. pokłosie braku wiary zarządzających w możliwość sprawnego przeprowadzenia cyfrowej transformacji. Aż połowa badanych organizacji uważa, że wprowadzenie tego rodzaju zmian nie jest możliwe, a 60 proc. deklaruje, że wprawdzie posiada odpowiednią strategię związaną z transformacją, ale nie jest ona pozbawiona wad.

Z danych Bain & Company wynika, że w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat aż 79 proc. klientów firm ubezpieczeniowych zamierza kontaktować się z ubezpieczycielem głównie za pomocą kanałów cyfrowych.
Ubezpieczyciele mają trudności z nadążaniem za oczekiwaniami klientów, które związane są z cyfryzacją – uważa Kazimierz Stańczak, Senior Advisor w Bain & Company. Na tym polu pośrednicy powoli zaczynają wyprzedzać ubezpieczycieli, którzy choć inwestują w IT, to działają głównie analogowo. Niebawem może się okazać, że posiadające nowoczesne systemy sprzedażowe multiagencje udostępnią je bezpośrednio klientom. Dzięki temu będą oni mogli kupić polisę bezpośrednio od agenta. Wejście w nowy model biznesu daje szansę pośrednikowi na większą składkę i zysk. Prognozujemy, że takie rozwiązania pojawią się na polskim rynku w ciągu najbliższego roku – dodaje.

fot. Andrey Popov - Fotolia.com

Firmy ubezpieczeniowe nie są gotowe na cyfrową transformację

Obecnie tylko niespełna połowa ubezpieczycieli oferuje swoim klientom produkty obsługiwane kanałami cyfrowymi.


Sześć kryteriów sukcesu


Badanie przeprowadzone przez Bain & Company pokazuje, że sukces transformacji cyfrowej zależy od sześciu głównych czynników. Są nimi:

1) Otwarcie nowych kanałów obsługi w formacie omnichannel

Obecnie tylko niespełna połowa ubezpieczycieli oferuje swoim klientom produkty obsługiwane kanałami cyfrowymi. W ciągu najbliższych trzech lat zarówno firmy ubezpieczeniowe, jak i konsumenci mogą spodziewać się dużych zmian związanych z otwarciem nowych kanałów internetowych i mobilnych.

2) Wielokanałowa sprzedaż i model dystrybucji

Ubezpieczyciele oczekują większych przychodów z kanałów cyfrowych – te, zgodnie z prognozami, mogą wzrosnąć ponad dwukrotnie w ciągu maksymalnie pięciu lat. Jednak niewiele firm ubezpieczeniowych ma możliwości sprzedaży wielokanałowej. W polisach na życie, nieco ponad jedna trzecia ubezpieczycieli umożliwia klientom rozpoczęcie transakcji w jednym kanale i dokończenie jej w innym.

3) Optymalizacja procesów operacyjnych z wykorzystaniem technologii cyfrowych

Choć coraz częściej ubezpieczyciele decydują się na korzystanie z prostej ścieżki przetwarzania danych o klientach (STP), to jednak nadal w większości polegają na ręcznym zapisie tego rodzaju informacji. Obecnie około 40 proc. ubezpieczycieli oferujących polisy na życie rejestruje dane drogą elektroniczną i przetwarza je za pomocą STP. Ubezpieczyciele spodziewają się, że w ciągu najbliższych pięciu lat, akcje firm oferujących automatyczne ubezpieczenia lub automatyczne dostosowywanie polis, wzrosną mniej więcej o 20 proc.

4) Zaawansowane narzędzia analityczne i wykorzystanie Big Data

Stosowanie zaawansowanych narzędzi analitycznych wciąż nie jest powszechne dla niektórych rodzajów działalności ubezpieczeniowej. Ubezpieczyciele jednak przewidują, że z roku na rok wzrastać będą wydatki na analizy Big Data. W ciągu najbliższych pięciu lat mają wzrosnąć średnio o 24 proc. dla ubezpieczycieli życiowych i o 27 proc. dla ubezpieczycieli majątkowych.

5) Wdrożenie technologii umożliwiającej cyfrową transformację

Wielu ubezpieczycieli przygotowuje się do wzrostu wydatków na usługi informatyczne. Do 2020 r. ubezpieczyciele życiowi prognozują wzrost wydatków na IT z obecnych 3,8 proc. do 5,5 proc. przychodów. Ubezpieczyciele majątkowi spodziewają się z kolei wzrostu wydatków z 3,7 proc. przychodów do nieco ponad 4 proc. Większość ubezpieczycieli zamierza inwestować w Big Data, rozwój interakcji cyfrowych z klientem oraz rozbudowę systemów CRM.

6) Konsekwencja
Dotychczas transformacja cyfrowa nie postępuje w firmach ubezpieczeniowych tak, aby można było mówić o wyrównanym poziomie zmian we wszystkich tego rodzaju organizacjach. Tylko 40 proc. ubezpieczycieli życiowych i 25 proc. majątkowych zrealizowało połowę zakładanych celów biznesowych.
Obecnie żadna firma na świecie nie może powiedzieć, że spełnia wszystkie kryteria sukcesu w zakresie transformacji cyfrowej. Niektóre wiodą prym w jednym lub dwóch obszarach. Jednak w niedalekiej przyszłości wszyscy ubezpieczyciele, by przetrwać, będą musieli osiągnąć co najmniej minimalny próg w każdym wymiarze – tłumaczy Kazimierz Stańczak. Dzisiejsze innowacje to jutrzejsze standardy postępowania, więc ubezpieczyciele nie mają czasu do stracenia i powinni przyspieszyć z inwestycjami cyfrowymi. Celem naszych badań jest pomóc zrozumieć kadrze zarządzającej w branży ubezpieczeniowej, od czego zacząć i jak zrealizować strategię cyfrową – podsumowuje Stańczak.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: