eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Prawa konsumenta na wakacjach: świadomość rośnie

Prawa konsumenta na wakacjach: świadomość rośnie

2015-06-17 13:54

Prawa konsumenta na wakacjach: świadomość rośnie

Polscy turyści coraz bardziej świadomi swoich praw © BillionPhotos.com - Fotolia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Ponad 1/3 Polaków przyznaje, że wyjeżdża na wakacje zorganizowane przez biuro podróży. Największą obawą, jaka towarzyszy temu wyjazdowi, jest niepokój o upadłość organizatora oraz złe warunki na miejscu przeznaczenia. Jednocześnie aż 32% polskich turystów nie czyta umowy przed wyborem biura, a 45% nie zdaje sobie sprawy, że nieudaną wycieczkę może reklamować. To tylko niektóre wnioski płynące z raportu "Konsument na wakacjach" - publikacji przygotowanej przez TNS Polska na zlecenie UOKiK.

Przeczytaj także: Na reklamację wycieczki masz tylko 30 dni

Badania, które UOKiK zleca już od 2012 roku, wskazują, że świadomość polskich konsumentów jest coraz większa. Obecnie już ponad dwie trzecie klientów touroperatorów deklaruje, że czyta umowę przed jej podpisaniem, a 20 proc. wie, jaki termin przysługuje na złożenie reklamacji. To dwukrotnie lepszy wynik od zanotowanego podczas pierwszej fali badania.

Czego się obawiamy?


Skorzystanie z oferty biura podróży oznacza zakup co najmniej dwie, a najczęściej kilku usług turystycznych (np. transport, hotel, wyżywienie), które połączone są w jeden program. Za całość odpowiedzialny jest ten sam przedsiębiorca. Najnowsze badania wskazują, że na zorganizowane przez touroperatora wakacje wyjeżdża ponad jedna trzecia polskich turystów (36 proc.). Towarzyszą im różnego rodzaju obawy. Przede wszystkim obawiamy się upadłości organizatora wycieczki, tego rodzaju deklarację złożyła blisko jedna piąta respondentów (19 proc.), różnic warunków na miejscu w stosunku do informacji przekazywanych przed wyjazdem oraz złej obsługi (po 10 proc. odpowiedzi).


Przeczytaj umowę zanim podpiszesz


Zgodnie z prawem, umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.

Ponad dwie trzecie respondentów (68 proc.) deklaruje, że czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy ich warunki są zgodne z prawem. Blisko połowa badanych zawsze sprawdza warunki kontraktu (48 proc.), a 20 proc. tylko w przypadku wycieczek zagranicznych. Rok temu każdorazowe czytanie umów deklarowało 64 proc. ankietowanych, a 4 proc. przyznawało, że robi to tylko w odniesieniu do zagranicznych imprez turystycznych. Podobnie jak w ubiegłym roku, co trzeci respondent (32 proc.) przyznaje, że umów nie czyta wcale. Badania realizowane na zlecenie UOKiK pokazują, że odsetek klientów biur podróży, którzy w ogóle nie czytają kontraktów przed podpisaniem spada (2013 – 50,8 proc, 2012 – 57 proc.).

fot. mat. prasowe

Czego obawia się Pan(i) wybierając się na wakacje z biurem podróży?

Wybierając się na wakacje z biurem podróży Polacy najczęściej (19%) obawiają się upadłości wybranego przez siebie biura i związanych z tym problemów z realizacją wakacyjnych planów.


Reklamacja imprezy turystycznej


Jeżeli biuro podróży nie wywiązuje się z umowy, konsument ma prawo do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. Podstawami do zgłoszenia zastrzeżeń mogą być m.in. zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy niż w umowie standard hotelu, a nawet hałas w nocy. W oszacowaniu wysokości roszczenia pomocna jest tabela frankfurcka. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych.

fot. mat. prasowe

Czytanie umowy i sprawdzanie, czy wszystkie warunki są zgodne z prawem

Zawsze umowę czyta prawie połowa wyjeżdżających z biurem podróży (48%), a co piąty (20%) przyznaje, że czyta umowę tylko przy zakupie wycieczek zagranicznych.


Coraz więcej konsumentów wie w jakim terminie można składać reklamację wycieczki. Prawidłową odpowiedź – 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej - wskazała blisko jedna piąta ankietowanych (19 proc.). Od roku 2012 stan wiedzy konsumentów stale się poprawia. W roku 2012 poprawnych wskazań było 7 proc., w roku 2013 – blisko 10 proc., a ubiegłym roku poprawnej odpowiedzi udzielił co ósmy respondent (12 proc.).

fot. mat. prasowe

Czas na złożenie reklamacji niewłaściwie wykonanych usług

Zgodnie z polskim prawem uczestnik imprezy turystycznej ma 30 dni od dnia zakończenia wycieczki, by złożyć reklamację niewłaściwie wykonanych usług.


Konsumentów zapytano też m.in. czy wiedzą jaki skutek prawny wiąże się z brakiem odpowiedzi organizatora wycieczki na reklamację w terminie 30 dni od jej złożenia. Poprawną odpowiedź – uważa się, że organizator turystyki uznał reklamację za uzasadnioną – wskazało 28 proc. respondentów.

Przeczytaj także: Świąteczne prawa konsumenta Świąteczne prawa konsumenta

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: