16 kroków do ujednolicenia rynku cyfrowego w UE
2015-05-07 13:42
Przeczytaj także: Dostęp do Internetu w Polsce nie zachwyca
W strategii jednolitego rynku cyfrowego określono 16 najważniejszych działań w ramach 3 filarów, które Komisja zrealizuje do końca 2016 r.:
Filar I Zapewnienie konsumentom i przedsiębiorstwom łatwiejszego dostępu do towarów i usług cyfrowych w całej Europie
Komisja zaproponuje:
- przepisy ułatwiające transgraniczny handel elektroniczny. Obejmuje to zharmonizowane przepisy UE dotyczące umów i ochrony konsumentów podczas zakupów online: czy to towarów fizycznych takich jak buty lub meble czy też treści cyfrowych takich jak książki elektroniczne bądź aplikacje internetowe. Konsumenci będą mogli korzystać z szerszego zakresu praw i ofert, podczas gdy prowadzenie sprzedaży w innych krajach europejskich stanie się prostsze dla przedsiębiorców. Takie rozwiązanie przyczyni się do zwiększenia zaufania do dokonywania zakupów i prowadzenia sprzedaży poza granicami kraju (zob. arkusz informacyjny z danymi i danymi liczbowymi);
- szybsze i bardziej spójne egzekwowanie przepisów dotyczących konsumentów, poprzez dokonanie przeglądu rozporządzenia w sprawie współpracy w zakresie ochrony konsumenta;
- bardziej skuteczne i przystępne cenowo dostarczanie przesyłek. Obecnie 62 proc. spółek próbujących prowadzić sprzedaż online twierdzi, że zbyt wysokie koszty dostarczania przesyłek stanowią pewną barierę (zob. ostatnio opublikowane badanie Eurobarometru dotyczące handlu elektronicznego);
- zakończenie nieuzasadnionego blokowania geograficznego — dyskryminacyjnej praktyki stosowanej do celów handlowych, w ramach której sprzedawcy online odmawiają konsumentom dostępu do strony internetowej w związku z ich lokalizacją lub przekierowują ich do lokalnego sklepu z innymi cenami. Takie blokowanie oznacza, że na przykład osoby wynajmujące samochody w danym państwie członkowskim mogą zapłacić więcej za wypożyczenie identycznego samochodu w tym samym miejscu;
- zidentyfikowanie ewentualnych zagadnień z zakresu konkurencji wpływających na europejskie rynki handlu elektronicznego. Dlatego Komisja rozpoczęła badanie z zakresu ochrony konkurencji w sektorze handlu elektronicznego w Unii Europejskiej (komunikat prasowy);
- nowoczesne, bardziej europejskie prawo autorskie: aby ograniczyć różnice między krajowymi systemami prawa autorskiego i umożliwić szerszy dostęp online do utworów w całej Unii Europejskiej (w tym za pomocą środków harmonizacji), do końca 2015 r. zostaną przedstawione wnioski ustawodawcze. Celem jest poprawa dostępu obywateli do dóbr kultury w internecie – a w ten sposób sprzyjanie różnorodności kulturowej – jednocześnie tworząc nowe szanse dla twórców i sektora treści cyfrowych. Komisja pragnie szczególnie zapewnić, by użytkownicy, którzy nabywają filmy, utwory muzyczne lub artykuły w domu, mogli korzystać z nich także w czasie podróży po Europie. Komisja zbada także rolę pośredników online w związku z utworami chronionymi prawami autorskimi. Zintensyfikuje to ściganie naruszeń praw własności intelektualnej na dużą skalę;
- przegląd dyrektywy dotyczącej transmisji satelitarnej i kablowej, by ocenić, czy jej zakres powinien zostać rozszerzony o transmisje nadawców online oraz by zbadać, jak poprawić transgraniczny dostęp do usług nadawców w Europie;
- ograniczenie obciążenia administracyjnego przedsiębiorstw z tytułu różnych reżimów VAT: tak aby podmioty sprzedające towary fizyczne za granicę mogły również skorzystać z jednej rejestracji elektronicznej i płatności; jednocześnie jednolity próg VAT pomoże mniejszym przedsiębiorstwom typu start-up prowadzącym sprzedaż online.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jednolity Rynek Cyfrowy. To musisz o nim wiedzieć
-
Jakie strony internetowe popularne w Wielkanoc?
-
Czas wolny chętnie spędzamy w internecie
-
Akt o usługach cyfrowych. Jak wpłynie na e-commerce?
-
Okres świąteczny - czego szukali internauci?
-
Trendy w e-commerce 2024
-
Którzy członkowie ustępującego rządu podbili media?
-
Obywatele doceniają Unię Europejską. Polacy sceptyczni?
-
Zakupy online: co sądzimy o metaverse, personalizacji i ekologii?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)