Firmy ubezpieczeniowe – na które często się skarżymy?
2015-05-05 12:43
Ubezpieczenia komunikacyjne są najbardziej popularnym rodzajem polis © Sychugina Elena - Fotolia.com
Przeczytaj także: Skargi do Rzecznika ubezpieczonych w I półroczu 2010 r.
W dziale II najlepsze wyniki uzyskała AXA oraz Concordia
Rzecznik Ubezpieczonych prezentuje informacje na temat skarg z uwzględnieniem rodzaju polis, których dotyczą takie zgłoszenia. Poniższa tabela prezentuje wyniki związane z działem II ubezpieczeń gospodarczych. Należą do niego polisy wypadkowe i chorobowe, ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (np. OC dla kierowców) i ubezpieczenia mienia (m.in. polisy mieszkaniowe).
Statystyki dotyczące liczby skarg nie uwzględniają opinii Rzecznika Ubezpieczonych. Stanowią one jednak informację na temat sposobu, w jaki poszkodowani ocenili likwidację szkód i jakość obsługi – mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl
Nina Kuczyńska zwraca również uwagę, że w 2014 r. największą liczbę skarg dotyczących ubezpieczeń z działu II (2747) przesłali klienci oraz interesanci PZU. Po uwzględnieniu udziału rynkowego wspomnianego ubezpieczyciela (ponad 31% przypisanej składki) można jednak stwierdzić, że częstość skarg na inne towarzystwa jest większa. W grupie porównywanych firm najlepiej prezentuje się AXA. Na 1% udziału rynkowego tego ubezpieczyciela w 2014 r. przypadały ponad 32 skargi (zobacz poniższe zestawienie). Bardzo dobry wynik (ok. 40) osiągnęła też Concordia.
Wśród bardziej popularnych ubezpieczycieli pozytywnie wyróżnia się Allianz (wynik: 71) oraz PZU (wynik: 87). Zdecydowanie najwyższą wartość odnotowano dla InterRisk; ponad 205 skarg przypadających na 1% udziału w rynku – wyjaśnia Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Poniższe zestawienie zawiera też informacje o liczbie skarg na firmy będące oddziałami zagranicznych ubezpieczycieli (Proama, Liberty Ubezpieczenia i AXA Direct). Komisja Nadzoru Finansowego nie prezentuje danych, dzięki którym można by określić udział rynkowy wspomnianych towarzystw.
fot. mat. prasowe
Liczba skarg na największe zakłady ubezpieczeniowe w 2014 r. (ubezpieczenia z działu II)
Trzej rynkowi liderzy dość dobrze obsługują kierowców
Ubezpieczenia komunikacyjne są najbardziej popularnym rodzajem polis. Zatem warto dokładnie sprawdzić liczbę skarg związanych z takimi produktami (zobacz kolejna tabela).
Po przeanalizowaniu danych Rzecznika Ubezpieczonych z 2014 r. okazuje się, że ponad 46% zgłoszeń o nieprawidłowościach dotyczyło właśnie polis dla kierowców. Ten wynik jest związany z popularnością polis komunikacyjnych (zwłaszcza OC) i dużą liczbą likwidowanych szkód – tłumaczy Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
fot. mat. prasowe
Liczba skarg na największe zakłady ubezpieczeniowe w 2014 r. (komunikacyjne)
Dane Rzecznika Ubezpieczonych i KNF-u wskazują, że w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych najmniejszą częstością skarg wyróżnia się AXA (nie mylić z AXA Direct). Dobry wynik osiągnęli też ubezpieczyciele, którzy sprzedają więcej polis:
- Concordia (około 39 skarg w przeliczeniu na 1% udziału rynkowego)
- Allianz (około 47 skarg w przeliczeniu na 1% udziału rynkowego)
- Compensa (około 47 skarg w przeliczeniu na 1% udziału rynkowego)
- PZU (około 52 skargi w przeliczeniu na 1% udziału rynkowego)
- Uniqa (około 55 skarg w przeliczeniu na 1% udziału rynkowego)
- Warta (około 57 skarg w przeliczeniu na 1% udziału rynkowego)
Nina Kuczyńska podkreśla, że towarzystwo sprzedające zdecydowanie najwięcej polis (PZU) znów znalazło się w czołówce. Relatywnie dobre wyniki osiągnęły też firmy, które zajmują kolejne miejsca pod względem przypisanej składki brutto (Warta i Ergo Hestia). W przypadku tego drugiego ubezpieczyciela wliczono też skargi dotyczące polis komunikacyjnych z przejętego MTU.
Największą liczbą skarg w relacji do udziału rynkowego wyróżniają się trzy firmy: BRE Ubezpieczenia (wynik: 179), Generali (wynik: 132) oraz InterRisk (wynik: 109). Wspomniane towarzystwa nie plasują się w czołówce cenowych rankingów, jeżeli chodzi o polisy komunikacyjne.
Po przeanalizowaniu powyższego zestawienia nie można dostrzec wyraźnego związku między cenami polis dla kierowców i częstością nadsyłania skarg dotyczących danego ubezpieczyciela – podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
OC i AC. Na których ubezpieczycieli składamy skargi?
-
GUS zdradził wyniki firm ubezpieczeniowych w 2023 roku
-
Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym 44,2 mld zł w 2023 roku
-
Ubezpieczyciele wypłacili prawie 33 mld zł w ciągu trzech kwartałów 2023
-
Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym prawie 22 mld zł w I połowie 2023
-
Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym prawie 11,3 mld zł w I kw. 2023
-
Ubezpieczenia i odszkodowania: PIU podsumowała 2022 rok
-
Jak ubezpieczyciele wpływają na Polaków i gospodarkę Polski?
-
Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym 33,6 mld zł w ciągu trzech kwartałów 2022
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)