eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Dobra luksusowe: powolny wzrost napędzany turystyką

Dobra luksusowe: powolny wzrost napędzany turystyką

2015-02-13 10:26

Przeczytaj także: Dobra luksusowe: Louis Vuitton ponownie na czele


Akcesoria luksusowe zajmują obecnie 29% rynku i w porównaniu z 2013 r. jest to wzrost o 4% - co stanowi wynik lepszy niż w przypadku odzieży oraz biżuterii i zegarków. Po raz pierwszy od 2007 roku sprzedażbutów z najwyższej półki przewyższyłasprzedaż galanterii skórzanej. Spadła natomiast sprzedaż zegarków, co prawdopodobnie ma związek z sytuacją gospodarczą w Azji. W rezultacie producenci zegarków zmniejszyli produkcję, by nie doprowadzić do nadpodaży towaru na rynku.

W kwestii oczekiwań klientów co do miejsca zakupów, klienci preferują wizyty w sklepach sprzedających produkty jednej marki (obejmujących ponad 50% rynku). W przypadku zakupów on-line natomiast wolą mieć szeroki wybór wielu marek.

Badanie Bain pokazało, że wielu konsumentów poszukuje towarów o jak najlepszym stosunku ceny do jakości. Eksperci wskazują na rosnącą grupę dojrzałych konsumentów, którzy przy ograniczonym budżecie sięgają po łatwo dostępne towary luksusowe oraz bardziej dostępne marki. Osoby o średnich dochodach (klienci aspirujący) wpływają natomiast na wzrost sprzedaży marek premium oraz na zwiększenie zainteresowania rynkiemużywanych towarów luksusowych (wartym w 2014 r. 16 miliardówEuro). Tańsze kanały sprzedaży, czyli tzw. outlety prawie dwukrotnie w ciągu ostatnich lat poprawiły penetrację rynku, na co bez wątpienia wpływ miały coraz lepszy wystrój sklepów oraz wyższy poziom obsługi klienta, porównywalny do tego w sklepach luksusowych.

Eksperci Bain zwracają uwagę na silną polaryzację na rynku marek luksusowych oraz szybki wzrost “alternatywnego luksusu” – marki z górnej półki “mrugają” w stronę tych luksusowych, aspirując do bycia towarem bardziej luksusowym niż premium. Zauważają także pewną reorganizację rynku second-hand, na co wpływ na rozwój internetu. O ile rynek ten zagraża sprzedaży nowych towarów, jednocześnie poprawia wartość towarów luksusowych, ponieważ sprawia, że stają się to produkty trwałe, o stabilnej cenie odsprzedaży.

W raporcie zaobserwować można następujące trendy regionalne:
  • W obydwu Amerykach widoczny jest 6% wzrost z niewielkim spadkiem obserwowanym w USA oraz w Brazylii(tutaj spowodowany jest był on dewaluacją waluty). Zarówno w Meksyku jak i Kanadzie rynek towarów luksusowych utrzymał się na stałym dobrym poziomie.
  • Europa – na kontynencie zanotowano 2% wzrost, co przy osłabieniu gospodarczym, społeczno-politycznych napięciach w Europie Wschodniej i spadkiem dynamiki turystycznej, jest wynikiem dobrym.
  • W 2014 r. Japonia odzyskała palmę pierwszeństwa, osiągając 10% wzrost i jest to obecnie najlepszy rynek do sprzedaży towarów luksusowych.
  • Chiny – po raz pierwszy od lat w Chinach zanotowano spadek na rynku towarów luksusowych (-1% w porównaniu z 2013r.), na co wpływ miała większa kontrola nad wydatkami luksusowymi oraz zmiany zachowań klientów. Jednocześnie mniej znane i młodsze marki przebiły się do wyższej klasy średniej. Oczekuje się, że ten nowy segment marek aspirujących do luksusowych (tzw. segment “Wannabe”) ma szanse podwoić się w 2017 r.
  • Pozostała część Azji – Korea Południowa w minionym roku osiągnęła najlepsze wyniki w sprzedaży towarów luksusowych w tym regionie. Azja południowo-wschodnia, Malezja i Singapur ucierpiały ze względu na katastrofy lotnicze, ale w pozostałych krajach regionu zanotowano dość szybkie tempo wzrostu.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: