eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Marketing behawioralny w social media

Marketing behawioralny w social media

2014-09-18 01:10

Marketing behawioralny w social media

Uzyskaj efekt dzięki wykorzystaniu zdjęć ludzi © olly - Fotolia.com

Czy wiesz jak bardzo pozytywnie może na interakcję z odbiorcami wpłynąć wykorzystanie zdjęć i wideo wzbudzających emocje? Chcesz wiedzieć jak nawiązać kontakt na poziomie emocjonalnym aby kształtować zachowania potencjalnych klientów? Nasze umysły podejmują decyzje głównie w oparciu o emocje związane z daną sytuacją. W tym artykule, przedstawimy kilka sposobów na to, jak wykorzystać zasady marketingu behawioralnego w mediach społecznościowych. Pomogą one nie tylko w nawiązaniu bliższego kontaktu z odbiorcami, ale również na zwiększenie skuteczności przekazów reklamowych.

Przeczytaj także: Audio marketing w świecie online

Naładowane emocjami treści graficzne inspirują do podjęcia akcji


Marketerzy są odpowiedzialni za wpływanie na zachowania innych - niezależnie czy chodzi o kliknięcie, polubienie nowego wpisu na Facebooku czy dokonanie zakupu.

Znalezienie właściwych sposobów na zachęcenie do podjęcia akcji niestety nie jest takie łatwe. Zapoznanie się ze sposobami, które ludzie wykorzystują do analizy najbliższego otoczenia może się tu okazać szczególnie pomocne. Spójrzmy na kilka podstawowych technik z zakresu marketing behawioralnego i to jak możesz ich użyć na własną korzyść.

Z marketingowego punktu widzenia, mózg można podzielić na dwie główne części: „lewą” i „prawą”. Wiedza na temat tego w jaki sposób funkcjonują poszczególne obszary może się przydać do lepszego przygotowania taktyk marketingowych. Głównym celem jest zaangażowanie części mózgu odpowiedzialnej za zachowanie i podejmowanie decyzji.

„Lewa” część mózgu kontroluje wszystkie świadome, racjonalne i analityczne myśli. Jest ona odpowiedzialna za wykorzystanie języka i myślenie długoterminowe. Kiedy w przekazach reklamowych mówisz o faktach, liczbach, właściwościach i statystykach, zwracasz się głównie do lewej części mózgu. Podejmowanie decyzji o zakupie odbywa się jednak gdzie indziej.

Twój "prawy" mózg kontroluje zachowanie, podejmowanie decyzji oraz reakcje emocjonalne (nie jest on jednak w stanie przetwarzać słów i liczb). Wszystko sprowadza się do tego, że kiedy używasz faktów i liczb (lub listy korzyści), odnosi to dość mały wpływ na zachowania zakupowe potencjalnych klientów. Kiedy używasz treści graficznych i przemawiasz do emocji, masz wyższą szansę na osiągnięcie rezultatów ponieważ "prawa" część mózgu reaguje na naładowane emocjonalnie treści i wywołuje podjęcie pożądanej akcji (np. kliknięcia, polubienia wpisu, podzielenie się treścią oraz dokonywanie zakupów). Poniżej znajduje się kilka sposobów na to jak wykorzystać to naturalne zaprogramowanie mózgu do stworzenia efektywnych kampanii marketingowych.

fot. olly - Fotolia.com

Uzyskaj efekt dzięki wykorzystaniu zdjęć ludzi

Ludzie w podświadomy sposób reagują na niewerbalny przekaz płynący z wyrazu twarzy. Postaraj się więc, aby emocja komunikowana przez zdjęcie była podobna do tej którą chcesz wywołać u odbiorcy.


Uzyskaj efekt dzięki wykorzystaniu zdjęć ludzi


W naturalny sposób zwracamy uwagę na twarze i sylwetki innych ludzi. W podświadomy sposób szukamy niewerbalnych wskazówek, które pozwolą nam zrozumieć kontekst danej sytuacji i pokierować naszym zachowaniem. W skrócie, ludzie patrzą na wyraz twarzy innych aby ocenić emocjonalny kontekst występujący podczas interakcji. Specjaliści ds. marketingu pracujący na rynku mody wykorzystują to na każdym kroku. Podkreślanie twarzy, a nie produktu może z początku wydawać się dziwnym pomysłem. W rzeczywistości, jest to jednak jeden z najlepszych sposobów na przyciągnięcie uwagi konsumentów. Jeśli to możliwe, skup się na ukazaniu twarzy zadowolonych klientów lub pracowników firmy, tak aby nadać odpowiedni ton publikowanej treści. Ludzie w podświadomy sposób reagują na niewerbalny przekaz płynący z wyrazu twarzy. Postaraj się więc, aby emocja komunikowana przez zdjęcie była podobna do tej którą chcesz wywołać u odbiorcy.

Pomóż fanom w zdobyciu nowych doświadczeń


Dlaczego krzywisz się gdy widzisz osobę spadającą z deskorolki? Oczywiście, to nie ty zmierzasz do rychłego spotkania z ziemią (lub czymś mniej przyjaznym), lecz nadal odczuwasz swego rodzaju "ból". Ta reakcja jest wywołana przez tzw. neurony lustrzane. Kiedy widzisz zdjęcia lub wideo pełne emocjonujących doświadczeń, Twój mózg sprawia, że w pewnym stopniu czujesz się uczestnikiem obserwowanych akcji. Ma to ogromne znaczenie dla marketerów, którzy chcą wywołać specyficzne emocje i doświadczenia wśród wybranej grupy docelowej. Czy sprawdzasz czasami tablicę na Facebooku lub Instagramie marki Red Bull? Specjalizują się oni w ukazywaniu pełnych akcji i niebezpieczeństwa doświadczeń. Kiedy fani widzą te niesamowite zdjęcia i wideo, neurony lustrzane sprawiają, że odczuwają oni te same emocje (nawet jeśli podświadomie), co ludzie na obrazach. Skok Felixa Baumgartnera i przełamanie przez niego bariery dźwięku wywołał lawinę emocji wśród ludzi na całym świecie.

Wiele treści publikowanych przez Red Bull nie ukazuje nawet sprzedawanych przez nich produktów (logo jest jednak wszechobecne). Podstawowym zamiarem marki jest wywołanie odpowiednich emocji wśród fanów. Po jakimś czasie, nawet spojrzenie na logo Red Bulla może kojarzyć się z akcją i wysokim poziomem adrenaliny.

W działaniach marketingowych, postaraj się wykorzystać zdjęcia przedstawiające ekscytujące doświadczenia. To czy, na zdjęciu znajduje się produkt nie ma aż tak dużego znaczenia. Najważniejsze jest wywołanie emocji, które powinny być kojarzone z Twoją marką.

Osiągnij sukces dzięki kształtowaniu więzi emocjonalnych z odbiorcami


Jeśli skupisz się wyłącznie na faktach, liczbach i właściwościach, nie uda Ci się osiągnąć spektakularnych rezultatów. Jeśli chcesz zachęcić ludzi do podjęcia akcji, musisz przemówić do emocjonalnej części mózgu. Ustanów wspólną płaszczyznę porozumienia i spraw aby publiczność poczuła się komfortowo. Wykorzystaj zdjęcia twarzy (wraz z produktami lub logo), postaraj się wzbudzić uczucia empatii lub zapewnić odbiorcom nowy rodzaj doświadczeń. Taktyki zawarte w tym artykule należą tylko do niektórych, które znajdują się aktualnie w repertuarze specjalistów ds. marketingu. Wykorzystaj je aby regularnie wywierać wpływ na zachowania członków wybranej grupy docelowej!

oprac. : Grupa TENSE Grupa TENSE

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: