eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Zarządzanie innowacją w przedsiębiorstwie

Zarządzanie innowacją w przedsiębiorstwie

2014-08-20 10:06

Zarządzanie innowacją w przedsiębiorstwie

Zarządzanie innowacją w przedsiębiorstwie to zadanie kompleksowe © Sergey Nivens - Fotolia.com

Innowacja, choć ma wiele definicji, zawsze jest wymieniana jako kluczowe źródło konkurencyjności. Innowacje są odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania klientów, coraz krótszy cykl życia produktu, potrzebę osiągania zysków zgodnie z planami i oczekiwaniami właścicieli, czy wreszcie sposobem na trwałe budowanie wartości przedsiębiorstwa. Firmy podzielające ten pogląd uruchamiają działania o charakterze badawczo-rozwojowym, których efektem często jest zmiana realizowanych procesów technologicznych czy rozwinięcie oferty produktowej/usługowej celem zbudowania przewagi nad konkurencją.

Przeczytaj także: Projekty innowacyjne: systemy wsparcia w UE

Polskie przedsiębiorstwa poszukujące innowacji najczęściej dokonują tego wewnątrz własnej organizacji. Widoczną efektywność w tym zakresie osiągają szczególnie firmy posiadające własne zaplecze badawczo-rozwojowe, potencjał do realizacji projektów wynalazczych i racjonalizatorskich oraz kulturę sprzyjającą innowacji. Z kolei podmioty bez własnego zaplecza mogą rozważyć współpracę z placówkami naukowo-badawczymi, uczelniami, czy podmiotami świadczącymi usługi B+R. Jest truizmem, że dopasowanie profilu takiej placówki do celów przedsiębiorstwa będzie decydowało o powodzeniu projektu i komfortu współpracy. Dodatkowo, w przypadku występowania o dotację na przeprowadzenie badań, ocena potencjału naukowego do zrealizowania projektu będzie odgrywała kluczową rolę dla pozytywnej decyzji ewaluatorów.

Powstaje zatem zasadnicze pytanie:

Jakimi kryteriami kierować się, aby wybrać najodpowiedniejszego partnera naukowego i jak go znaleźć?

Jak w każdym projekcie, w ogromnej mierze za finalny sukces odpowiada właściwie przeprowadzona faza przygotowawcza. Wysiłki włożone w zaplanowanie i przygotowanie przeprowadzenia projektu z obszaru innowacji mają duży wpływ na uzyskanie maksymalnej efektywność jego realizacji pod względem osiągniętych rezultatów, czasu i kosztów oraz zaangażowania zasobów.

Przed rozpoczęciem poszukiwania partnera naukowego do projektu badawczo-rozwojowego trzeba sobie przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, czego oczekujemy od tej współpracy. Jakie kompetencje i zasoby już posiadamy, a w jakim zakresie potrzebujemy wsparcia ze strony partnera. Rozumiejąc zakres oczekiwanego wsparcia, będzie nam łatwiej sformułować kolejne bardzo ważne pytanie: czy współpraca ma być realizowana z ośrodkiem naukowym, czy naukowcem lub zespołem naukowców? Jeśli szukamy wiedzy to naukowiec (ze swoim zespołem) wbuduje się lepiej w nasze potrzeby ze względu chociażby na prostsze procedury zawarcia umowy (dotyczącej samej współpracy i kształtującej prawa stron do powstałych w wyniku projektu wartości niematerialnych). Jeśli natomiast poszukujemy zaplecza laboratoryjnego do przeprowadzenia eksperymentów potwierdzających czy też doprecyzowujących naszą hipotezę badawczą, to współpraca z ośrodkiem wydaje się być bardziej dopasowanym kierunkiem wyboru.

fot. Sergey Nivens - Fotolia.com

Zarządzanie innowacją w przedsiębiorstwie to zadanie kompleksowe

Firmy, których strategia stawia na innowacje, zdecydowanie powinny rozwinąć kompetencję zarządzania innowacją wewnętrznie, tak jak w przypadku każdego innego procesu krytycznego. Przedsiębiorstwa, dla których innowacja nie jest krytyczna i zdarza się okresowo, mogą zarządzanie tym zagadnieniem wyotsourceować korzystając z pomocy wyspecjalizowanej firmy konsultingowej.


Przechodząc do samych poszukiwań partnera naukowego, oprócz własnego rozeznania warto oprzeć się o rekomendacje zewnętrzne. Należy pamiętać, że wybór optymalnego zespołu naukowego do realizacji badawczej części innowacji w celu wdrożenia i rozwijania innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwie, ma zapewnić przede wszystkim pomoc w opracowaniu nowego rozwiązania lub rozwoju aktualnie wykorzystywanej technologii. Tym nie mniej, pozyskując dla przedsięwzięcia pracowników naukowych, o ile dokonamy właściwej selekcji, możemy pozyskać dodatkowo nie tylko wsparcie merytoryczne przedsięwzięcia, ale również autorytet, który zaświadczy o wysokim potencjale naukowym naszego zamierzenia. Może to zostać wykorzystane w promocji działalności firmy, promocji rozwiązania na etapie wdrożenia innowacji. Będzie to miało również bardzo duże znaczenie, jeżeli projekt będzie szukał wsparcia dotacyjnego – jest powszechnie wiadomym, że zarówno NCBIR jak i Komisja Europejska ewaluując aplikacje zwraca bardzo dużą uwagę na potencjał naukowy członków zespołu i renomę zaangażowanych (lub reprezentowanych) ośrodków naukowych z punktu widzenia dziedziny projektu.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • UnE / 2014-08-21 13:15:45

    Znalezienie odpowiedniego Partnera naukowego nie jest łatwe, dlatego warto jest skorzystać z firmy doradczej, która ma już doświadczenie w tym i kontakty z różnymi Instytucjami badawczymi, które zapewnią wspólne opracowanie najtrudniejszych i zarazem najbardziej wartościowych projektów badawczo - rozwojowych. Ostatnio uczestniczyłem w seminarium- Jak napisać wygrywającą aplikację, na którym dowiedziałem się wielu praktycznych informacji. Wiem, że powtarzają się cyklicznie te szkolenia. Następna edycja bodajże jest we wrześniu. Polecam. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Re: Zarządzanie innowacją w przedsiębiorstwie

    proinnowacyjni.pl / 2014-08-26 13:15:42

    Można również zwrócić się w kierunku specjalnych klastrów promujących innowacyjne rozwiązania w dziedzinie biznesu. Jednym z liderów jest Proinnowacyjny Klaster Biznesu. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: