eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Jak nie dać się oszukać robiąc zakupy w Internecie?

Jak nie dać się oszukać robiąc zakupy w Internecie?

2014-07-19 00:25

Przeczytaj także: Zakupy w Internecie: UOKiK wyjaśnia zasady


3. Jeśli wiemy już, co kupić i w którym sklepie internetowym, sprawdźmy, czy można mu zaufać.

Poznajmy opinie innych kupujących na temat jego wiarygodności i uczciwości. Największym w Polsce serwisem gromadzącym opinie konsumentów o sklepach internetowych, produktach i firmach jest www.opineo.pl. Warto tam zajrzeć przed zrobieniem zakupów w sieci i przeczytać opinie potransakcyjne dotychczasowych klientów e-sklepu. Dowiemy się z nich, m.in. jakie są mocne i słabe strony sklepu, jak konsumenci oceniają poziom obsługi klienta, jak sklep radzi sobie z rozwiązywaniem problemów i przede wszystkim ― czy uczciwie realizuje zamówienia. Autorzy raportu „E-commerce w Polsce 2014”, wskazują, że to właśnie opinie o sklepie są najważniejszym czynnikiem wpływającym na ocenę jego wiarygodności podczas pierwszej wizyty: „Dobre pierwsze wrażenie przekłada się na przywiązanie e-klientów do marki ― aż dla czterech piątych jest ono podstawą do ponownego skorzystania z usług danego sklepu”. Czytajmy więc opinie po to, by maksymalnie prześwietlić sprzedawcę.

fot. mat. prasowe

Screen strony www.opineo.pl

W serwisie www.opineo.pl jest już ponad 4,2 mln opinii konsumenckich, z każdym miesiącem liczba ta wzrasta o kolejne 140 tysięcy opinii


4. Odwiedźmy stronę internetową sklepu i oceńmy jego wiarygodność:
  • czy posiada regulamin (zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, każdy sklep internetowy powinien posiadać regulamin i nieodpłatnie udostępnić go klientom),
  • czy wskazuje na stronie dane rejestrowe (data założenia sklepu, nazwisko właściciela, numer KRS),
  • czy wskazuje pełne dane kontaktowe (adres siedziby sklepu, numer telefonu, adres e-mail, inne formy kontaktu na odległość),
  • czy legitymuje się jakimś certyfikatem świadczącym o jego uczciwości i rzetelności (np. Słucham Swoich Klientów, Jakość Usług Q, Certyfikat Rzetelności, Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo i inne). Żeby sprawdzić autentyczność i aktualność certyfikatu, trzeba na niego kliknąć,
  • czy korzysta z odpowiedniego szyfrowania (oferuje bezpieczne połączenie https przy rejestracji i logowaniu),
  • czy zapewnia opcję płatności przy odbiorze oraz w jasny sposób informuje o możliwościach zwrotu towaru,
  • idealnie, jeśli sklep gwarantuje możliwość śledzenia przesyłki lub na bieżąco informuje klienta o statusie zamówienia.

No dobrze, ale co zrobić, gdy mimo naszych wysiłków trafimy na nieuczciwego sprzedawcę? Gdzie wtedy szukać pomocy i sprawiedliwości?
  1. Jedną z organizacji pozarządowych w Polsce, do której możemy zwrócić się po bezpłatną pomoc, jest Federacja Konsumentów ― jej celem jest ochrona indywidualnych praw i interesów konsumentów. Z Federacją możemy skontaktować się telefonicznie 800 007 707 lub mailowo: info@federacja-konsumentow.org.pl.
  2. Centrum bezpłatnych e-porad prawnych prowadzi też Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Konkretną pomoc można uzyskać, pisząc na adres: porady@dlakonsumentow.pl.
  3. W większych miastach i powiatach funkcjonują rzecznicy konsumentów. Udzielają oni informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów, podejmują interwencje oraz pomagają kierować sprawy na drogę sądową. Przykładowo, we Wrocławiu funkcjonuje zarówno Miejski Rzecznik Konsumentów, jak i Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Listę rzeczników i kontakt do nich znajdziemy na stronie www.uokik.gov.pl/kontakt.php.
  4. Jeśli chcemy ostrzec innych klientów przed nieuczciwością danego przedsiębiorcy, dodajmy recenzję na jego temat w niezależnym serwisie gromadzącym opinie potransakcyjne. W ten sposób, dzięki nam, inne osoby kupujące w Internecie nie padną ofiarą fatalnego sprzedawcy. Publikacja opinii ma też inną zaletę: ― Zdarza się, że po dodaniu negatywnej recenzji na temat nierzetelnego sklepu, klient nagle otrzymuje od tego sklepu zwrot zapłaconej kwoty lub zamówiony towar, na który czekał wiele tygodni ― komentuje Paweł Kucharzak z Opineo.pl. ― Negatywna ocena w Internecie to dla sklepu kubeł zimnej wody. Czas na opamiętanie się i ratowanie resztek utraconej reputacji.
  5. Ogromną siłę zasięgu mają też media, a zwłaszcza największe serwisy opiniotwórcze w kraju. Niektóre redakcje, jak np. Onet Biznes, chętnie poruszają tego rodzaju tematy konsumenckie. Pisząc na OnetBiznes@grupaonet.pl, można opowiedzieć dziennikarzom swoją historię. Jeśli ją opublikują, z pewnością stanie się ona cennym ostrzeżeniem dla wszystkich kupujących.

Możliwości działań jest wiele. Najgorsze, co można zrobić, to odpuścić i zrezygnować z walki o swoje prawa. Handel internetowy w Polsce rozwija się najdynamiczniej w Europie. Bez naszego aktywnego udziału, jako konsumentów, będzie to rynek sprzedawców a nie rynek klienta.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: