eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gospodarka morska w Polsce w 2013 r.

Gospodarka morska w Polsce w 2013 r.

2014-05-02 10:15

Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2010


W 2013 r. udział ładunków przywożonych z zagranicy w obrotach międzynarodowych osiągnął poziom 54,4 %, a udział ładunków wywożonych – 45,6 %. Najwięcej ładunków przywieziono z Rosji (25,0 % ładunków przywiezionych z zagranicy), Szwecji (10,3 %), Niemiec (9,0 %), Norwegii (6,7 %) i Holandii (6,0 %), natomiast wywieziono – do Niemiec (odpowiednio 15,9 %), Szwecji (14,1 %, w tym do Ystad – 5,2 %), Holandii (10,5 %) i Wielkiej Brytanii (6,9 %). Ładunki masowe ciekłe przywożono głównie z Rosji (71,1 %) i Norwegii (8,1 %), ładunki masowe suche – ze Stanów Zjednoczonych (10,8 %), Norwegii (10,6 %), Rosji (10,5 %), kontenery – z Niemiec (44,8 %) oraz Chin (19,6 %), ładunki toczne – ze Szwecji (91,3 %) i Finlandii (7,7 %), a pozostałe ładunki drobnicowe – z Rosji (24,4 %) i Finlandii (19,3 %). Najwięcej ładunków masowych ciekłych wywieziono do Holandii (30,1 % ładunków masowych ciekłych wywiezionych za granicę), ładunków masowych suchych – do Niemiec (11,8 %), Wielkiej Brytanii (9,2 %) i Danii (8,6 %), kontenerów dużych – do Niemiec (42,5 %) i Rosji (17,8 %), ładunków tocznych – do Szwecji (96,5 %), pozostałych ładunków drobnicowych – do Wielkiej Brytanii (16,8 %) oraz Rosji (16,0 %).

Obrót ładunków tranzytowych w 2013 r. wyniósł 11,6 mln ton i zwiększył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 70,8 %. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w portach: Gdańsk (67,2 %), Świnoujście (25,4 %) oraz Szczecin (7,2 %). Wzrost obrotów ładunków tranzytowych odnotowano w porcie Gdańsk (2-krotny), Świnoujście (o 37,8 %), natomiast spadek – w Szczecinie (o 30,6 %) oraz Gdyni (o 9,3 %). Przywóz ładunków tranzytowych wzrósł 2-krotnie w porównaniu z 2012 r., a wywóz – o 36,0 %.

Największą część ładunków tranzytowych stanowiły kontenery duże (50,9 %) oraz ładunki masowe suche
(16,7 %, w tym rudy i złom – 11,6 %) oraz ładunki masowe ciekłe (15,8 %, w tym ropa naftowa – 15,6 %). Największy wzrost przeładunku ładunków tranzytowych w porównaniu z rokiem poprzednim dotyczył ropy naftowej (800-krotny), rudy i złomu (5-krotny), kontenerów dużych (o 88,0 %) oraz innych suchych ładunków masowych (o 43,2 %), natomiast największy spadek – innych ładunkach drobnicowych (o 53,8 %), wyrobów z żelaza i stali (o 51,1 %) oraz węgla i koksu – (o 43,7 %).

Tranzyt morsko-lądowy w 2013 r. stanowił 38,0 % obrotu ładunków tranzytowych (wobec 29,5 % przed rokiem), tranzyt lądowo-morski – 10,3 % (wobec 23,2 %), tranzyt morski – 51,7 % (wobec 47,4 %).

fot. mat. prasowe

Struktura obrotu ładunków tranzytowych według portów morskich w 2013 r.

Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w portach: Gdańsk (67,2 %), Świnoujście (25,4 %) oraz Szczecin (7,2 %).


W tranzycie morsko-lądowym i lądowo-morskim głównymi krajami tranzytującymi były: Niemcy (36,3 %), Słowacja (26,0 %), Czechy (24,3 %), Węgry (3,0 %) i Austria (2,3 %).

W 2013 r. w polskich portach rozpoczęło lub zakończyło podróż morską 2201,1 tys. pasażerów statków, tj. o 6,7 % mniej niż w 2012 r. Statkami w ruchu krajowym pływało 604,3 tys. osób (27,5 %), a w ruchu międzynarodowym – 1596,8 tys. pasażerów (72,5 %).

W 2013 r. około 93 % międzynarodowych przewozów pasażerskich dokonano promami w relacji z portami w Świnoujściu (58 % promowych przewozów pasażerskich), Gdyni (odpowiednio 34 %) oraz Gdańsku (8 %). Większość pasażerskich przewozów promowych zrealizowano w relacji z następującymi szwedzkimi portami: Ystad (49,0 %), Karlskrona (33,6 %), Trelleborg (8,9 %) i Nynasham (8,5 %).

Wszystkie międzynarodowe przewozy pasażerów zrealizowano w ramach żeglugi bliskiego zasięgu, w tym 89,2 % w relacji z portami szwedzkimi (w tym 40,9 % – Ystad, 31,8 % – Karlskrona, 8,5 % – Trelleborg), 8,6 % – niemieckimi, 1,8 % – duńskimi.

Do polskich portów morskich przypłynęło na wycieczkowcach w celach turystycznych 97,2 tys. osób (o 11,7 % mniej niż rok wcześniej), które po zwiedzeniu atrakcji turystycznych w porcie lub okolicy, kontynuowały swoją zagraniczną podróż. Większość tych pasażerów odwiedziła Gdynię (81,3 %), a także Gdańsk (9,7 %) oraz Szczecin (6,3 %).

Do polskich portów w 2013 r. zawinęło 17808 statków (o 3,3 % mniej niż rok wcześniej) o pojemności brutto GT 172,5 mln (o 0,5 % więcej niż rok wcześniej) i nośności 118,9 mln ton (o 4,1 % więcej niż rok wcześniej). Zwiększyła się w porównaniu z 2012 r. średnia wielkość statków: pojemność brutto – o 3,9 %, pojemność netto – o 6,5 %, nośność statków – o 7,7 %.

fot. mat. prasowe

Międzynarodowy ruch pasażerów w portach morskich według miejsca rozpoczęcia lub zakończenia podróży

Większość pasażerskich przewozów promowych zrealizowano w relacji z następującymi szwedzkimi portami: Ystad (49,0 %), Karlskrona (33,6 %), Trelleborg (8,9 %) i Nynasham (8,5 %).


poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: