Zarządzanie marką: kontroling marki
2012-12-03 14:03
Przeczytaj także: Zarządzanie marką: ważna spójność
Kontroling marki, jako analiza konkurencyjności marki (ocena potencjału marki) [Brand Equity]
Koncentruje się na określeniu siły i szans marki wobec konkurentów. Wśród badanych czynników są:
Świadomość:
- jako udziały rynkowe > miejsce i pozycja na rynku;
- jako dostępność > cena rynkowa w relacji do pokrycia rynku dystrybucją;
- jako rozpoznawalność > znajomość marki i jej kompletnej oferty.
- jako przywództwo w kategorii > powszechna, uznawana i popularna;
- postrzegana, jako zwrot z inwestycji > jakość w relacji do konkurentów.
- jako ceny premium > siła argumentów, aby klienci płacili więcej;
- jako satysfakcja > poziom satysfakcji klientów z ceny i doświadczeń.
- jako osobowość > wybierana, kiedy oferty nie różnią się funkcją;
- jako postrzegana, jakość > oferta warta ceny przed konkurentami;
- jako skojarzenia z organizacją > doceniane pochodzenie.
Kontroling marki, jako badanie potencjału pozwala na ocenianie możliwości konkurencyjnych marki i znajdowanie słabych punktów naszej marki, które możemy likwidować. Dzięki możliwości porównywania wyników różnych badań w czasie mamy możliwość śledzenia bieżącej sytuacji konkurencyjnej naszej marki (wiemy gdzie zyskujemy przewagę nad konkurentami, a gdzie tracimy), stąd od razu zyskujemy wiedzę na temat niezbędnych działań mających na celu utrzymanie i poprawienie naszej pozycji.
Kontroling marki powinien być prowadzony regularnie, dzięki czemu będziemy zyskiwać informację na temat naszej sytuacji w odniesieniu do konkurentów oraz zyskamy wiedzę na temat skuteczności podejmowanych przez nas działań. Każde kolejne badanie w zestawieni z poprzednimi wynikami dostarcza mnóstwa informacji dotyczących zmian zachodzących w marce i stanowi podstawę do określania działań niezbędnych do podjęcia. Kontroling marki pozwala na jej integrację ze strategią biznesową firmy. Kontroling marki powinien otwierać i zamykać każdy cykl zarządczy.
1 2
oprac. : Jarosław Filipek / CODES
Przeczytaj także
-
Nie ma sportu bez Facebooka?
-
Nowa strategia marki dla sieci supermarketów
-
Strategie marketingowe: zawężanie marki
-
Strategia zarządzania marką: co-branding i licencjonowanie
-
Strategia rozszerzania marki - rynek motoryzacyjny
-
Akwizycje a strategia marki
-
Co robić, aby marka dobrze się sprzedawała?
-
Wartość dodana marki nie tylko materialna
-
Strategia rynkowa i Brand Extension
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)