eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Marketing cyfrowy nie trafia w potrzeby klientów

Marketing cyfrowy nie trafia w potrzeby klientów

2012-11-01 00:12

Marketing cyfrowy nie trafia w potrzeby klientów

Wartość „lajków” © zmkstudio - Fotolia.com

Firma Adobe opublikowała rezultaty najnowszych badań, z których wynika, że marketing cyfrowy nie trafia w potrzeby klientów. Badanie Click Here: The State of Online Advertising zostało przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych i miało formę wywiadów z reprezentatywną dla kraju próbą 1000 klientów oraz 250 specjalistów ds. marketingu. Wykazało ono, że zarówno zdaniem klientów, jak i profesjonalnych marketerów tradycyjny marketing jest wciąż bardziej efektywny od internetowego.

Przeczytaj także: E-marketing coraz popularniejszy

Zdaniem dwóch trzecich klientów reklamy telewizyjne są bardziej efektywne niż internetowe, a według 54% banery na stronach WWW nie spełniają swojej roli. Ponadto respondenci najchętniej oglądają reklamy w swoich ulubionych czasopismach drukowanych (45%) lub w trakcie programów telewizyjnych (23%), podczas gdy zaledwie 3% wskazało na media społecznościowe, a 0% – na aplikacje komputerowe.

Reklamy internetowe były najczęściej oceniane negatywnie. Duża część klientów stwierdziła, że są one „irytujące” i „nachalne” oraz „jest ich wszędzie pełno”. Podczas gdy reklamy stworzone przez profesjonalistów są ogólnie uważane za najbardziej efektywne, to zdaniem 27% marketerów i 28% klientów najlepszą formą reklamy online są treści generowane przez użytkowników Internetu.

„Wyniki tych badań dały marketerom do myślenia. Wiemy, że Internet, urządzenia mobilne i media społecznościowe oferują ogromne możliwości, a klienci przeznaczają na nie dużo czasu i pieniędzy. Musimy nauczyć się wykorzystywać te kanały” – powiedziała Ann Lewnes, dyrektor marketingu firmy Adobe. – „Trzeba dostarczać klientom odpowiednie treści w sposób przyciągający uwagę, ale nie nachalny. Równie ważne w poprawie efektywność działań marketingowych jest dokonywanie badań w celu sprawdzenia, co działa, a co należy zmienić. Gdy marketerzy opanują te umiejętności, klienci zaczną zwracać uwagę na reklamy, a marketerzy – osiągać wymierne korzyści”.

fot. zmkstudio - Fotolia.com

Wartość „lajków”

Ponad połowa respondentów uważa, iż klikając „lajka”, czyli przycisk „Lubię to” dla marki lub produktu, informuje innych o swoich gustach i zainteresowaniach, natomiast 43% – że w ten sposób poleca produkt swoim znajomym.


Wartość „lajków”

Zgodnie z oczekiwaniami okazało się, że większość respondentów korzysta z mediów społecznościowych. Ponad połowa uważa, iż klikając „lajka”, czyli przycisk „Lubię to” dla marki lub produktu, informuje innych o swoich gustach i zainteresowaniach, natomiast 43% – że w ten sposób poleca produkt swoim znajomym. 53% badanych klientów życzyłoby sobie jednak, aby istniał również przycisk „Nie lubię” pozwalający wyrazić niezadowolenie z produktu.

Tak czy inaczej, użytkownicy mediów społecznościowych zwracają uwagę na „lajki”. Zdaniem 29% klientów zachęcają one do bliższego zainteresowania się produktem, choć tylko 2% stwierdziło, że skłaniają do zakupu.

Firmy inwestujące w profile i działania promujące markę na portalach społecznościowych nie mają powodów do zadowolenia, ponieważ tylko 2% respondentów uznało informacje zamieszczane w takich profilach za wiarygodne.

Marketer: ważna dla biznesu, ale nisko ceniona profesja

Ponad 90% klientów i marketerów zapytanych o wartość marketingu odpowiedziało, że ma on znaczenie strategiczne dla przedsiębiorstw, a 90% – że w dużym stopniu decyduje o wzroście sprzedaży. Mimo to praca w reklamie lub marketingu została oceniona przez klientów niżej od niemal wszystkich innych zawodów, takich jak bankowiec (32%), prawnik (34%) lub aktor (13%). Na pytanie, czy marketing przynosi korzyści społeczeństwu, tylko 13% respondentów odpowiedziało twierdząco. Ponadto większość stwierdziła, iż marketing to najczęściej
„stek bzdur” (53%).

„Marketerzy należą do najbardziej kreatywnych ludzi na świecie” – mówi Ann Lewnes. – „Dziś nie musimy już polegać wyłącznie na intuicji, ale mamy do dyspozycji konkretne dane. Postrzeganie marketingu może więc ulec zmianie. Gdy działania są dostosowane do indywidualnych oczekiwań klientów, a kampanie internetowe przynoszą korzyści, marketing może znacznie poprawić wyniki finansowe firmy”.

Informacje o badaniu
Omówione powyżej dane pochodzą z badań przeprowadzonych na zamówienie Adobe przez firmę badawczą Edelman Berland w Stanach Zjednoczonych, w formie ankiety internetowej z udziałem reprezentatywnej dla kraju próby 1000 osób dorosłych (w wieku co najmniej 18 lat) oraz 250 specjalistów ds. marketingu. Wywiady miały miejsce w okresie od 8 do 16 października 2012 r. Granica błędu wynosi +/-3% dla klientów i 6% w przypadku marketerów.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • wciąż tradycyjna reklama górą

    emil345 / 2014-09-15 20:44:16

    Może po prostu większość biznesmenów wybiera już sprawdzone rozwiązania i korzysta z usług dobrych firm, takich jak initi.pl Stała współpraca zwykle popłaca, a otwieranie się na nowe rozwiązania wiąże się z dodatkowym wydatkiem, jaki nie zawsze się zwraca. Oczywiście trzeba iść z duchem czasu, ale też warto wziąć pod uwagę, że przedsiębiorcy nie mają solidnego zaplecza finansowego, więc każda ewentualna "wpadka" może naprawdę dużo kosztować firmę i to nie tylko pod względem utraconych środków, ale i perspektyw. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: