eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wykorzystanie funduszy unijnych w Polsce

Wykorzystanie funduszy unijnych w Polsce

2012-10-19 12:21

Wykorzystanie funduszy unijnych w Polsce

Wykorzystanie funduszy unijnych w Polsce © jorisvo - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

- Samolot z funduszami europejskimi nabrał już właściwej wysokości i prędkości. Systematycznie rośnie wartość podpisywanych umów i wydatków. Wskaźnik składanych wniosków jest ponad dwa razy wyższy od podpisanych umów, co pokazuje, że pojawiają się kolejne wartościowe projekty - powiedział na konferencji w BCC dr Jerzy Kwieciński minister rozwoju regionalnego w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC, autor raportu nt. wykorzystania środków z UE.

Przeczytaj także: Fundusze unijne a samorządy terytorialne

Szósty już raport to jedyny, cykliczny, niezależny dokument, który zawiera aktualną analizę stanu wykorzystania funduszy europejskich na lata 2007-2015 w Polsce, w ramach Narodowej Strategii Spójności 2007-2013 oraz w krajowych i regionalnych programach operacyjnych.

fot. jorisvo - Fotolia.com

Wykorzystanie funduszy unijnych w Polsce

Polska jest największym beneficjentem unijnej polityki spójności, w ramach której otrzymała 1/5 pieniędzy przewidzianych dla wszystkich krajów członkowskich.


Najważniejsze wnioski:
  1. Obecnie Polska wydaje ok. 4 mld zł miesięcznie. Gdyby utrzymać to tempo, kontraktację skończylibyśmy w maju 2015 r., a wydatkowanie w styczniu 2016. Zdaniem BCC wszystkie umowy należy podpisać do końca 2013 r. i zmobilizować się, aby wszystkie środki zostały wydane do końca 2014 roku. Pozwoli to uniknąć zejścia się w czasie perspektyw budżetowych (2007-2013 i 2014-2012) i skupić się na nowej. Aby ten cel zrealizować powinniśmy wydawać środki z UE na poziomie 6 mld zł miesięcznie.
  2. Polska jest największym beneficjentem unijnej polityki spójności, w ramach której otrzymała 1/5 pieniędzy przewidzianych dla wszystkich krajów członkowskich. Cieszymy się opinią kraju, który dobrze radzi sobie w realizacji polityki spójności i w wykorzystywaniu pieniędzy unijnych – jesteśmy pod tym względem po środku stawki, pomiędzy 9 a 13 miejscem.
  3. Aktualnie Polska najlepiej wydatkuje środki z Programów Operacyjnych „Innowacyjna Gospodarka” oraz „Infrastruktura i Środowisko”, a także w ramach programów regionalnych.
  4. Najlepiej radzą sobie woj. opolskie, wielkopolskie i pomorskie, jednak różnice w wydatkowaniu pieniędzy z UE pomiędzy regionami są mniejsze niż kilka lat temu.
  5. Największy problem nadal stanowią duże projekty infrastrukturalne, szczególnie w obszarze transportu kolejowego i infrastruktury Internetu szerokopasmowego.
  6. Widać postępy z absorpcją środków unijnych w transporcie i energetyce. Najwolniej realizowane są projekty związane z budową sieci Internetu szerokopasmowego – zrealizowano tylko 215 z 13766 podpisanych umów (1,6%).
  7. Fundusze Europejskie dodają dodatkowy 1 punkt procentowy rocznie do wzrostu polskiego PKB.
  8. Wielkim wyzwaniem jest wynegocjowanie dla Polski i dla Unii Europejskiej jak najlepszego budżetu i nowej polityki spójności na lata 2014-2020. Decydujący będzie koniec 2012 r. Projekt nowego unijnego budżetu na lata 2014-2020 przygotowanego przez Komisję Europejską będzie przedmiotem szczytu UE 23 i 24 listopada br. Projekt ten, to propozycja rozsądna i odpowiedzialna, biorąc pod uwagę obecne trudne uwarunkowania wewnętrzne w UE i zewnętrzne. Polityka spójności powinna otrzymać kluczowe miejsce w budżecie unijnym. Polska ma pozostać największym beneficjentem unijnej polityki spójności.

fot. mat. prasowe

Postęp w wydatkowaniu programów operacyjnych

Pod względem wydatków kwalifikowalnych spośród programów krajowych najlepiej sobie radzą PO Kapitał Ludzki i PO Pomoc Techniczna, które wykazały wydatki kwalifikowalne we wnioskach o płatność odpowiednio na 49,6 i 48,2 proc. dostępnych alokacji


Istnieją jednak istotne zagrożenia:
  • Niebezpiecznym, obecnie proponowanym, pomysłem jest utworzenie osobnego budżetu dla strefy euro. Wszystko wskazuje na to, że pomysł ten ma duże szanse realizacji. Ta propozycja jest niebezpieczna nie tylko ze względu na możliwość ograniczenia środków finansowych w budżecie i na politykę spójności (nawet o 100-150 mld euro), ale wyraźnie wzmacnia rozbicie UE poprzez tworzenie „Europy dwóch prędkości”.
  • Utrzymanie po negocjacjach budżetu dokładnie w obecnie proponowanej wersji KE jako wersji ostatecznej jest już praktycznie niemożliwe. Dla Polski będzie ważne, aby ostateczna wersja budżetu nie różniła się znacząco od projektu KE. Uwaga krytyków budżetu będzie z pewnością najbardziej skierowana na cięcia w polityce spójności, bardziej nawet niż w przypadku wspólnej polityki rolnej. Musimy wskazywać na pozytywne efekty polityki spójności, ale i co można jeszcze zrobić, aby te politykę usprawnić.

fot. mat. prasowe

Poziom kontraktacji w 16 RPO, stan na koniec sierpnia 2012

Regiony wydają pieniądze unijne skuteczniej niż administracja centralna, choć ta różnica już nie jest tak znaczna jak dwa lata czy rok temu i się zmniejsza


 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: