eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Działanie 6.1: Paszport do eksportu

Działanie 6.1: Paszport do eksportu

2010-05-07 10:00

Coraz więcej przedsiębiorców wykorzystuje targi, misje gospodarcze i konferencje jako bezpośredni sposób marketingu, zarówno własnej firmy, jak również poprawy wizerunku Polski jako producenta wyrobów i usług najwyższej jakości. Jednym z narzędzi finansowania podobnych działań jest działanie 6.1 "Paszport do eksportu" priorytetu 6 "Polska gospodarka na rynku międzynarodowym" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Przeczytaj także: Dotacje unijne "Paszport do eksportu"

Działanie 6.1 pozwoli przedsiębiorcom na zwiększenie udziału eksportu w całkowitej sprzedaży, zintensyfikowanie powiązań z zagranicznymi partnerami oraz zwiększenie rozpoznawalności marek handlowych i firmowych na rynkach zagranicznych. Projekty finansowane w ramach tego działania mają na celu wejście na nowe rynki i wzmocnienie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych, przyczyniają się do zwiększenia udziału sprzedaży na rynki zagraniczne w ogólnej sprzedaży przedsiębiorstwa.

Kto, gdzie, ile, kiedy

Działanie przeznaczone jest dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Rundy do składania wniosków ogłasza Polska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości na stronie www.parp.gov.pl. Wnioski składa się w Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF) właściwej dla siedziby wnioskodawcy, a ich adresy znajdują się na stronie internetowej PARP. Wnioskodawca musi opracować elektroniczną wersję wniosku o dofinansowanie w tzw. generatorze wniosków (do pobrania ze strony PARP) oraz w wersji papierowej i dostarczyć do właściwego RIF-u. Do podziału pomiędzy wnioskodawców jest ok. 121 mln euro. Należy dodać, iż pomoc finansowa w ramach działania 6.1 stanowi pomoc de minimis. W ramach pierwszego etapu dofinansowanie jest udzielane na zasadzie refundacji poniesionych kosztów, natomiast w ramach etapu drugiego możliwa jest zaliczka lub też refundacja poniesionych kosztów.

Intensywność wsparcia na przygotowanie planu rozwoju eksportu (etap pierwszy) nie może przekroczyć 80 proc. całkowitych wydatków na zakup usług doradczych związanych z przygotowaniem planu rozwoju eksportu, natomiast na wdrożenie planu rozwoju eksportu (etap drugi) nie może przekroczyć 50 proc. całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Kwota pomocy de minimis udzielonej w ramach wsparcia na przygotowanie planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 10 tysięcy złotych dla jednego przedsiębiorcy, natomiast kwota pomocy de miminis udzielonej w ramach wsparcia na wdrożenie planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 200 tysięcy złotych dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt. Przedsiębiorcy - beneficjenci muszą jednak wiedzieć, iż wsparcie na przygotowanie oraz wdrażanie planu rozwoju eksportu można otrzymać tylko jeden raz w okresie realizacji działania 6.1.

Należy pamiętać, iż pomoc w ramach tego działania może zostać udzielona w zakresie wytwarzania produktów innych niż mięso, ryby, produkty mleczarskie, miód, zboża, warzywa, cukier, tytoń, len itp. Działanie to jest uzupełniane przez inne wybrane działania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych - choćby dofinansowanie udziału przedsiębiorców z sektora MŚP w targach i misjach. Dlatego w przypadku nie wyczerpania maksymalnych progów dozwolonej pomocy publicznej w ramach działania 6.1 PO IG, która wynosi maksymalnie 200 tys. euro w ciągu trzech lat, należy poszukać możliwości dalszego finansowania w ramach regionalnego programu operacyjnego właściwego dla danego województwa.

Dwa etapy realizacji

W ramach działania 6.1 „Paszport do eksportu” dofinansowane mogą zostać dwa typy projektów, realizowane w dwóch kolejnych etapach (etap I i II). Etap pierwszy obejmuje usługi doradcze w zakresie przygotowania planu rozwoju eksportu, dotyczące w szczególności analizy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz wskazanie rynków docelowych działalności eksportowej pod kątem produktów lub usług przedsiębiorcy, badania wybranych rynków docelowych, w szczególności poprzez przeprowadzenie analizy aktów prawnych, procedur, zwyczajów, praktyk handlowych i zasad warunkujących dostęp produktu lub usługi przedsiębiorcy do wybranych rynków oraz wskazania i uzasadnienia wyboru działań, które realizowane będą przez przedsiębiorcę w celu wejścia na wybrane rynki.

Etap drugi dotyczy wdrożenia opracowanego w pierwszym etapie planu rozwoju eksportu, przy wykorzystaniu łącznie co najmniej dwóch działań. Działania etapu drugiego obowiązkowo muszą dotyczyć wyszukiwania i doboru partnerów na rynkach docelowych lub uzyskania niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe lub doradztwa w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej lub doradztwa w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.

 

1 2 3

następna

Product placement po polsku

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: