Polski pracownik najbardziej lojalny w Europie
2010-03-15 12:35
Przeczytaj także: Polski pracownik (nie)lojalny?
Jak wynika z cytowanej przez gazetę ankiety firmy doradztwa personalnego Kelly Services, aż 68 proc. Polaków deklaruje „całkowite przywiązanie” do swego dotychczasowego pracodawcy. To najwyższy wynik w Europie. Trudny okres spowolnienia gospodarczego sprawił, że dzisiaj pracownicy są nawet bardziej lojalni wobec swojego pracodawcy – stwierdziło tak 16 proc. ankietowanych. Odmiennego zdania było dwukrotnie mniej pytanych.Okazuje się, że kluczem do sukcesu jest właściwe zarządzanie firmą oraz dobra komunikacja pomiędzy kadrą menadżerską, a załogą. – Polscy pracodawcy dobrze odrobili lekcję z zarządzania kryzysowego. Zamiast udawać, ze wszystko jest w porządku i blokować informacje o gorszych wynikach firmy, potraktowali pracowników jak partnera i postawili na transparentność – uważa Janczewska. Rzeczywiście pracownicy, którzy stracili zaufanie do firmy tłumaczą to właśnie przede wszystkim upadającym morale i złym zarządzaniem.
W ankiecie poproszono także pracowników o wymienienie jednej rzeczy która sprawiłaby, że byliby jeszcze bardziej lojalni. 41 proc. postawiło na „interesującą i bardziej rozwijającą pracę”, a 29 proc. na wyższe zarobki i świadczenia. – Te wyniki obalają mit powszechnie funkcjonujący u wielu firmach, że to pieniądze są kluczowe. Pracownicy zaczynają dojrzewać i zaczynają coraz większą wagę zwracać na to co robią, a nie tylko za ile. Liczą się dla nich przyjazne środowisko pracy, sposób zarządzania przedsiębiorstwem, wyzwania, jakie przed nimi stoją, oraz to, czy to co robią jest ciekawe. Dlatego warto, aby w ślad za nimi zaczęli dojrzewać także pracodawcy. Jeśli nie dostrzegą tych tendencji, mogą zacząć tracić pracowników – mówi Janczewska. Potwierdzają to kolejne dane. Aż 36 proc. ankietowanych stwierdziło, że do opuszczenia firmy skłoniłby ich brak szans na awans, a 19 proc. - złe zarządzanie firmą. Tylko 13 proc. złożyłoby wypowiedzenie ze względu na niskie zarobki. Polscy pracownicy, szczególnie ci dojrzali, zaczynają także coraz częściej doceniać wagę reputacji ich miejsca pracy. Aż 55 proc. respondentów w wieku 48-65 lat uznało reputację firmy za „bardzo ważne” kryterium wyboru.
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Co ma największy wpływ na satysfakcję z pracy?
-
Pracownicy w Polsce cenią stabilność zatrudnienia
-
Czy Polacy pracują za dużo? Aż 64% uważa, że tak
-
Wysokość wynagrodzenia znowu najważniejsza dla pracowników
-
Polacy o pracy. Jak do niej podchodzą?
-
Połowa pracowników w Polsce ocenia swoje miejsce pracy jako "świetne"
-
Satysfakcja z pracy? Zadbaj o employee relations
-
Nie pensja, ale rozwój zawodowy? Co liczy się w pracy?
-
Jak sprawdzić czy pracownik będzie lojalny?