eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Prosument - konsument przyszłości

Prosument - konsument przyszłości

2009-02-18 14:11

Przeczytaj także: Strategia komunikacyjna: istotne wzbudzanie emocji


Hacking produktów

Hacking w nowym wydaniu to modyfikowanie zakupionych produktów, za czym stoi chęć ich ulepszenia, dostosowania do swoich potrzeb. Tak jak hackowanie w informatyce – hackowanie produktów odbywa się bez wiedzy i zgody marki. Przynajmniej na początku. Potem zależy, co marka z danym pomysłem, a często bywa że udogodnieniem, zrobi.

Crowdsourcing

Crowdsourcing oznacza czerpanie wiedzy, pomysłów i inspiracji „z tłumu”, a więc zwykłych ludzi. W odróżnieniu od marketerów, to konsumenci często najlepiej wiedzą, czego tak naprawdę potrzebują. Zaoferowanie im możliwości wypowiedzenia się na temat produktu, którego używają, lub też takiego, którego chcieliby używać, daje gwarancję świeżego spojrzenia na zagadnienie, a tym samym możliwość powstania wielu udoskonaleń trafionych w potrzeby grupy docelowej.

Collective Intelligence

W dosłownym tłumaczeniu mowa o zbiorowej inteligencji. Tym razem przysłowie „co dwie głowy to nie jedna” przybrało zupełnie nowy wymiar. Serwisy typu Collective Intelligence gromadzą jednocześnie problemy wielu firm. Dzięki internetowi możliwa jest komunikacja globalna, a co za tym idzie znalezienie i pozyskanie pomysłów od fachowców z całego świata. Rozwiązanie konkretnego problemu staje się łatwiejsze z uwagi na zaangażowanie niespotykanej dotąd liczby osób. W tym wypadku możemy mówić wręcz o „rynku pomysłów”.

Co nas czeka w przyszłości?

Widząc bogactwo i dynamikę zmian w tak do niedawna znajomej nam gospodarce, warto zastanowić się, co nas czeka w niedalekiej przyszłości. Jednym z możliwych przybliżeń tego, co się stanie, jest teoria DonaTapscotta i Anthony D. Williamsa (http://www.wikinomics.com/book/IntroAndOne.pdf). Ich zdaniem to właśnie dzięki rewolucji telekomunikacyjnej, upowszechnieniu internetu i rozwojowi technologii mamy do czynienia z nowym modelem ekonomicznym – wikinomią, która staje się obecna w praktycznie każdej dziedzinie światowej gospodarki.

Wikinomia opiera się na następujących zasadach:
  • otwartości – korzystaniu z pomysłów i potencjału intelektualnego dostępnego poza firmą,
  • współpracy partnerskiej – funkcjonowaniu w elastycznych strukturach organizacyjnych lub wręcz samoorganizowaniu się społeczności w celu stworzenia jakiegoś produktu lub usługi,
  • dzieleniu się – udostępnianiu narzędzi, wiedzy, zasobów lub informacji, co wpływa na zwiększenie wydajności pracy oraz efektywniejsze osiąganie zamierzonych celów,
  • globalnym działaniu – wykorzystywaniu technologii i kapitału ludzkiego z całego świata.


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: