Centra handlowe hamują. Co teraz?
2019-10-31 12:23
![Centra handlowe hamują. Co teraz? [© .shock - Fotolia.com] Centra handlowe hamują. Co teraz?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/centra-handlowe/Centra-handlowe-hamuja-Co-teraz-224229-200x133crop.jpg)
Centrum handlowe © .shock - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych I-III kw. 2019
Szczecin i Kraków z największym potencjałem
Jak podaje CBRE, przeciętne nasycenie powierzchnią handlową w 8 największych aglomeracjach naszego kraju (Warszawa, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, Szczecin, Kraków, Górny Śląsk) sięgnęło 522 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Liderami pod tym względem okazały się aglomeracje poznańska (612 mkw.) oraz wrocławska (610 mkw.). Wyniki powyżej średniej odnotowały również Trójmiasto, Warszawa i Łódź. Na drugim biegunie, z najskromniejszymi wynikami w zakresie przestrzeni handlowej przypadającej na 1 tys. mieszkańców (od 390 do 451 mkw.) znalazły się aglomeracje szczecińska, krakowska i górnośląska. Kraków i Szczecin zdecydowanie jednak nadrabiają ilością trwających realizacji - w budowie pozostaje tam odpowiednio 41,6 tys. mkw. oraz 20,5 tys. mkw. powierzchni handlowej.
Najniższa dynamika podaży od 20 lat
Całkowita powierzchnia handlowa w Polsce na koniec III kwartału 2019 roku wynosi 12,1 mln mkw., o 3,4% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Ze względu na relatywnie wysokie nasycenie rynku, coraz więcej nowych projektów – najczęściej w formacie parków handlowych – powstaje w mniejszych miejscowościach. W ciągu dziewięciu miesięcy roku na rynku pojawiły się 2 nowe parki handlowe powyżej 5 tys. mkw., natomiast 6 takich obiektów zostało rozbudowanych. Prawie wszystkie projekty znajdowały się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.
fot. .shock - Fotolia.com
Centrum handlowe
Rynek centrów handlowych się nasycił. Czeka nas boom na ulice handlowe?
- Rynek centrów handlowych trochę wyhamował, choć tempo rozwoju zależy od wielkości miasta i jego nasycenia powierzchniami handlowymi. W głównych ośrodkach coraz trudniej o atrakcyjną działkę, dlatego na popularności zyskuje rozbudowa i modernizacja już istniejących obiektów. W mniejszych miejscowościach, poniżej 100 tys. mieszkańców, realizowanych jest aż 84% wszystkich projektów, prym wiodą mniejsze formaty, parki handlowe, które kuszą ofertą idealnie dopasowaną do potrzeb mieszkańców. W przyszłości spodziewam się większego zainteresowania najmem lokali na ulicach handlowych. Popytowi sprzyja stały wzrost siły nabywczej polskich konsumentów i zmiana stylu życia. Moda na spędzanie czasu poza domem rośnie – mówi Magdalena Frątczak, Szefowa Sektora Handlowego w CBRE.
W budowie pozostaje 320 tys. mkw., z czego około 20% to obiekty rozbudowywane. Zdecydowanie najwięcej buduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców – 84% powstającej powierzchni. Z szacunków CBRE wynika, że w całym 2019 roku powstanie 300 tys. mkw. przestrzeni handlowej, co będzie stanowiło najsłabszy przyrost od dwóch dekad.
Warszawa najdroższa, a ceny jeszcze wzrosną
Za najem przestrzeni handlowej zdecydowanie najwięcej zapłacimy w stolicy. Miesięczna stawka za stumetrowy lokal w najlepszych centrach handlowych wynosi średnio 100-130 euro za mkw. Natomiast za lokal przy najpopularniejszych ulicach handlowych w Warszawie trzeba zapłacić średnio 102 euro/mkw./mies. Wynajem nieruchomości handlowych w Krakowie i na Górnym Śląsku to koszt miesięczny do 60 euro/mkw. Najniższe stawki za lokale są w Łodzi i Szczecinie, średnio 40-50 euro/mkw./mies.
- Można założyć, że o ile stawki czynszowe w najlepszych centrach handlowych pozostaną stabilne, to stawki najmu przy ulicach handlowych będą rosły, w szczególności ze względu na popyt ze strony dynamicznie rozwijającego się segmentu gastronomicznego. Tendencja ta będzie dotyczyć całego kraju – prognozuje Magdalena Frątczak z CBRE.
![Nieruchomości handlowe w II kw. 2021 [© pixabay.com] Nieruchomości handlowe w II kw. 2021](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-powierzchni-handlowych/Nieruchomosci-handlowe-w-II-kw-2021-239639-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)
Najnowsze w dziale Wiadomości
-
Gdzie chcą pracować Polacy? Nowy ranking atrakcyjnych miejsc pracy
-
Samochodem po Europie i Polsce - 10 inspirujących miejsc na nietuzinkowe wakacje
-
Sztuczna inteligencja zmienia SEO: Jak GEO wpływa na widoczność marki w internecie
-
Cyberzagrożenia na wakacjach: porty USB, kody QR, Wi-Fi i fałszywe strony - jak się chronić?