eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Inwestycja w domeny internetowe lepsza niż mieszkanie

Inwestycja w domeny internetowe lepsza niż mieszkanie

2019-02-11 10:42

Inwestycja w domeny internetowe lepsza niż mieszkanie

Domeny internetowe © Maksym Yemelyanov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Czasy, w których domena internetowa nie miała swojego miejsca w budowaniu strategii sprzedażowej, odeszły do lamusa. Jej wpływ na pozycjonowanie strony jest tak przemożny, że dziś licytacje domen przypominają swym kształtem legendarne już aukcje samochodów klasycznych w Scottsdale. Najwyższe ceny osiągają przeważnie globalne adresy - całkiem niedawno serwis dnjournal.com poinformował o sprzedaży adresu California.com za kwotę - bagatela - 3 mln $.
Na kilkanaście dni przed sprzedażą California.com za 1,15 mln $ sprzedano z kolei adres DXL.com. Mamy zatem dopiero początek roku i już drugą siedmiocyfrową transakcję na rynku domen w tym roku. Ta dynamika przestaje być zaskakująca, jeżeli uzmysłowimy sobie, że inwestowanie w domeny bywa o wiele bardziej zyskowne niż w nieruchomości.

Rynek z prawdziwego zdarzenia


Tak brzmi wniosek z jednej z ostatnich analiz firmy Escrow.com, której autorzy zestawili zyskowność lokowania kapitału w cyfrowych zasobach z tradycyjnymi sposobami inwestowania. Domeny internetowe porównano z akcjami giełdowymi, obligacjami oraz nieruchomościami. Pod lupę wzięto okres 2002-2018. Wnioski?
– Przyglądając się wykresowi obrazującemu procentowy poziom zwrotu z inwestycji w ciągu minionych 16 lat dość szybko można zauważyć, że ulokowanie kapitału w adresach internetowych cechuje się wyższymi wartościami IRR (stopa zwrotu) niż nieruchomości, a niekiedy nawet akcje giełdowe oraz obligacje. Ponadto, domeny zachowują również wyższą stabilność inwestycyjną, co zwykle nie jest typowe dla tzw. zasobów cyfrowych. To rynek, który z całą pewnością zdążył już „dorosnąć” – nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę, iż firmowe serwisy WWW, w tym zwłaszcza te z faworyzowaną przez Google domeną .com są podstawą funkcjonowania przedsiębiorstw na zagranicznych rynkach i gwarantują jej możliwość łatwego odnalezienia przez potencjalnych klientów czy partnerów biznesowych – tłumaczy Grzegorz Żmijewski, ekspert rynku ICT, od lat zawodowo zajmujący się pozyskiwaniem międzynarodowych adresów WWW na zlecenie polskich firm.

fot. Escrow.com

Porównanie wartości IRR domen internetowych z innymi zasobami na przestrzeni lat.

Przyglądając się wykresowi szybko można zauważyć, że ulokowanie kapitału w adresach internetowych cechuje się wyższymi wartościami IRR.


Domenowe walory


O atrakcyjności inwestycyjnej adresu internetowego decyduje przede wszystkim pięć parametrów. Pierwszy z nich to rozszerzenie – choć popularność stale zyskują tzw. nowe domeny typu .online, .club, .bank czy .tech, niepodzielnie najwyższą wartością na rynku cechują się adresy korzystające z końcówek gwarantujących globalną rozpoznawalność przez Google, w tym szczególnie .com, ale także np. .net czy .org. Drugi to łatwość jej zapamiętania i przywoływania, czyli nieskomplikowana i łatwo kojarzona nazwa. Trzeci to dopasowanie do aktualnych trendów, czyli terminów oraz haseł najczęściej wyszukiwanych w danym okresie w najpopularniejszej wyszukiwarce świata
– Stąd, aktualnie największym zainteresowaniem cieszą się adresy poświęcone np. tematyce sztucznej inteligencji, kryptowalutom czy choćby car sharingowi. Działające w tych obszarach firmy mają możliwość zapewnienia sobie przy ich pomocy automatycznych skojarzeń z danym produktem czy usługą, dysponując np. adresem www.crypto.com czy www.shareride.com – dodaje Grzegorz Żmijewski.
Czwarty parametr to jakość kontentu, a więc treści znajdujące się w konkretnym serwisie. Dotyczy to nie tylko tekstu, ale np. intuicyjności i łatwości obsługi platformy e-commerce w przypadku sklepów internetowych. Ostatnim jest natomiast długość adresu internetowego – im krótsza nazwa, tym zwykle wyższa jego wartość na rynku.

15.000 adresów w 24h


Zainteresowanie zakupami domen, szczególnie tych najwyżej pozycjonowanych przez Google, z pewnością nie będzie spadać. Wymierny wpływ na taki stan rzeczy będzie miało przede wszystkim wychodzenie firm poza granice swoich państw. Ma to również odniesienie do Polski, gdzie wartość eksportu produktów i usług – w tym zwłaszcza IT – stale rośnie. Z pewnością możemy także spodziewać się dużej aktywności inwestorów. Dość wspomnieć, iż jest to rynek interesujących i rzadko spotykanych w innych branżach inwestycji. Szczególnie ciekawym potwierdzeniem tej tezy jest przykład amerykanina Mike’a Manna, który mocno zaznaczył się branży dzięki temu, iż w mniej niż 24 godziny zakupił 14962 internetowe adresy z zamiarem ich odsprzedaży.

Dominacja .com i .net


Zgodnie z ostatnim raportem VeriSign, na koniec III kwartału 2018 zarejestrowanych było 342,4 miliona wszystkich adresów WWW. Aż 151,7 mln spośród nich to serwisy korzystające z końcówki .com oraz .net.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: