eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTechnologieProgramy › Aplikacje mobilne 2019. Jakie trendy?

Aplikacje mobilne 2019. Jakie trendy?

2019-02-08 09:28

Aplikacje mobilne 2019. Jakie trendy?

Nowe emotikony © dribbble.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Ostatnie 12 miesięcy to intensywny czas dla projektantów aplikacji mobilnych i webowych, a także zespołów odpowiedzialnych za “doświadczenia użytkownika” (tzw. UX). Bieżący rok zapowiada się równie intensywnie, na co wskazują wiodące trendy w zakresie designu aplikacji web i mobile. Oto kilka kluczowych kierunków, w których będzie szedł styl projektowania i funkcjonalności tworzonych w 2019 aplikacji.

Czym żyli projektanci w 2018 roku?

Dribble – graficzne centrum inspiracji


Dribble urosło w 2018 roku do rangi globalnego centrum inspiracji dla projektantów mobile/web i ilustratorów. Portal działa na zasadzie społecznościowej – projektanci mogą publikować tu swoje prace pod warunkiem uzyskania wcześniej zaproszenia od innego użytkownika. Ta strona to Instagram dla designerów. Portal został stworzony do zabawy i inspiracji (stąd nazwa nawiązująca do koszykówki). Dziś jest ważnym miejscem wymiany doświadczeń dla osób pracujących z obrazem. W serwisie przeważają projekty aplikacji mobilnych i webowych, ale można tu również znaleźć ilustracje. Użytkownicy z kontem PRO mogą publikować więcej swoich prac, niż pozostali. 2018 rok był zdecydowanie rokiem portalu Dribble, z perspektywy indywidualnych projektantów, jak i firm szukających tu utalentowanych grafików.

fot. mat. prasowe

Zrzut ekranu z portalu dribble.com

Dribble urosło w 2018 roku do rangi globalnego centrum inspiracji dla projektantów mobile/web i ilustratorów.


Minimalizm i biel w projektowaniu


Jak można zauważyć, kilka aplikacji w naszych smartfonach przeszło w ostatnim czasie redesign. Po raz kolejny doceniono minimalizm, czerń i wyrazistą typografię w projektowaniu. Jako, że większość aplikacji jest używana codziennie, postawiono na proste projekty bez przytłaczających treści.
Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą ostatnich tygodni jest Messenger Facebooka. Odświeżony komunikator nie ma już nadmiaru koloru niebieskiego – teraz króluje biel i wyrazista typografia. Projektanci Messengera skupili się na głównych funkcjonalnościach aplikacji i dostosowali wygląd tak, aby codzienne korzystanie z niej nie było dla użytkowników męczące, a nadmiar kolorów nie rozpraszał.

fot. mat. prasowe

Messenger po redesignie

Odświeżony komunikator nie ma już nadmiaru koloru niebieskiego.


Ilustracje rosną w siłę


Rok 2018 należał do ilustracji, które zagościły na dobre w aplikacjach mobilnych i na stronach internetowych. Zastąpiły zdjęcia i stworzyły narracje artykułów m.in. na Medium. Wyróżnić można wśród nich trzy kategorie: wektorowe, izometryczne oraz graficzne (tradycyjne). Te ostatnie zwykle są tworzone za pomocą tabletu z użyciem pędzli dostępnych w programach graficznych. Wśród ilustracji, które zwróciły uwagę w 2018 roku można wymienić projekt Katarzyny Dziaduś dla Netguru, grafiki Nicka Slatera, zestaw nowych emotikonów projektu Ryana Putnama czy geometryczne projekty Yoga Pedana.

fot. https://dribbble.com/shots/4985398-Journey-of-experience

Katarzyna Dziaduś dla Netguru

Rok 2018 należał do ilustracji, które zagościły na dobre w aplikacjach mobilnych i na stronach internetowych.


fot. dribbble.com

Nowe emotikony

W minionym roku głośno było o nowych emotikonach projektu Ryana Putnama.


Jakie będą wiodące trendy w zakresie UI/UX w 2019 roku?
TREND NR 1: Więcej ilustracji 3D


Ilustracje w formacie 3D coraz częściej pojawiają się na stronach internetowych. Nowe ikony Microsoft Office wpisują się w trendy minionego roku, ale też doskonale się odnajdują w prognozowanych trendach na najbliższe 12 miesięcy.

Skąd taki kierunek w designie? Telefon stał się dobrym znajomym człowieka, z którym spędza się bardzo dużo czasu. Projektanci snują wizję Internetu, który nie jest płaski, a zaczyna „wychodzić” do użytkownika. Ma przypominać otaczający nas świat, rozkład miasta, nasze mieszkanie, stawać się elementem codziennie wykonywanych czynności. Ilustracje 3D są wyzwaniem dla projektanta - nie wykona ich każdy artysta. Przez to każda z nich jest zauważalna oraz unikatowa.

fot. https://dribbble.com/shots/4157743-The-Interview-Meet-the-crew

Nowe ilustracje

Ilustracje w formacie 3D coraz częściej pojawiają się na stronach internetowych.


TREND NR 2: Wizje technologii jak z Iron Man, czyli witamy AR na smartfonach


Zastanawialiście się, kiedy będzie możliwe poruszanie obrazem, tak jak to robi Tony Stark w serii filmów Iron Man? Wprawdzie do takich trików jakie widzieliśmy w filmie jeszcze daleko, już teraz można zwizualizować np. umeblowane mieszkanie za pomocą dedykowanych aplikacji używających AR (czyli rozszerzonej rzeczywistości), czy wypróbować makijaż przed pomalowaniem.

Coraz częściej to same aplikacje zachęcają użytkowników do interakcji z rzeczywistością. Przykładem jest TORCH AR, która pozwala na tworzenie projektów i prototypów na urządzenia mobilne. Wyobraź sobie, że przychodząc do nowej firmy nie będzie ci potrzebny onboarding. Wystarczy telefon z AR, z którym wirtualnie przejdziesz się po firmie, dostając przy okazji wiele przydatnych informacji w formie grafik lub tekstów, np. dotyczących historii pracodawcy.

fot. torch.app

TORCH AR

TORCH AR pozwala na tworzenie projektów i prototypów na urządzenia mobilne.


Wartą uwagi stroną internetową, pozwalającą tworzyć użytkownikowi różnego rodzaju AR do aplikacji mobilnych jest Vectary. Narzędzie to pozwala tworzyć grafiki wspólnie ze znajomymi i wykorzystywać je w projektach aplikacji mobilnych i stron internetowych. W przyszłości także Adobe planuje dorzucić do swojej puli programów Adobe Areo, które będzie pozwalało tworzyć pełne projekty do rozszerzonej rzeczywistości.

TREND NR 3: Więcej stron internetowych i aplikacji, mniej social mediów


Ten trend silnie zaznaczył się w 2018 roku, jednak spodziewamy się, że jego impact będzie jeszcze modniejszy w 2019 r.

Liczne wycieki danych z portali społecznościowych sprawiły, że Internauci coraz częściej wolą oglądać produkty na stronach internetowych i z nich dowiadywać się bieżących informacji. Nie bez znaczenia było też wdrożenie nowych wymogów dotyczących ochrony danych osobowych. Dziś każda strona internetowa dostępna w Unii Europejskiej ma obowiązek informowania użytkowników, w jakim celu przechowuje ich dane. Gdy strona wita od progu informacją, że przechowuje dane to znaczy, że korzysta z pozycjonowania według preferencji i wejść użytkownika. Natomiast jeżeli strona nie korzysta w algorytmie z pozycjonowania względem ruchu sieciowego użytkownika, to o wykorzystaniu cookies poinformuje niewielki komunikat.

Każda firma zdaje sobie sprawę, że posiadanie strony internetowej to nie tylko wizytówka, ale też reklama. Dziś wchodząc na Facebooka firmy, użytkownicy chcą też znaleźć odnośnik do strony mobilnej. Ten element także przekłada się na odbiór danej firmy i pozycję na rynku.

W 2019 roku będą dominowały proste strony i landing page z grafikami 3D.

fot. Barbara Jura

Projekt landing page doceniony przez DailyUI

W 2019 roku będą dominowały proste strony i landing page z grafikami 3D.


Barbara Jura, UI Designer w

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: