eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościMedia › Handel i wydatki na reklamę w I poł. 2017 r.

Handel i wydatki na reklamę w I poł. 2017 r.

2017-09-04 12:52

Handel i wydatki na reklamę w I poł. 2017 r.

Najwięcej wydano na promocję w telewizji © REDPIXEL - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Dom mediowy Codemedia już po raz kolejny wziął pod lupę wydatki na reklamę. Tym razem analizie poddano pierwszą połowę br. i sektor handlowy (bez e-commerce). Z opracowania wynika m.in., że w badanym okresie reklama tej branży pochłonęła 492,7 mln zł, co jest wynikiem o 8% lepszym od uzyskanego w analogicznym okresie poprzedniego roku. Zdecydowanym liderem wśród reklamodawców pozostał Lidl, który przeznaczył na promocję niemal dwukrotnie więcej niż wicemistrz zestawienia - Metro Group.

Kategorie


Jeżeli przyjrzeć się kategoriom, to na miano najbardziej hojnego reklamodawcy zdecydowanie zasługują super- i hipermarkety. W I półroczu br. ich wydatki na reklamę miały 66-procentowy udział w inwestycjach na promocję całej branży handlowej. Względem I połowy poprzedniego roku taki wynik jednoznaczny jest ze spadkiem o 4 punkty procentowe, ale jednocześnie podkreślić należy, że wydały one o przeszło 7,4 mln zł więcej. Na drugiej pozycji uplasowały się sklepy i hurtownie, który budżet reklamowy w badanym okresie sięgnął 139,1 mln zł i stanowił 28% całości wydatków (+4 p. proc.).

Wśród super- i hipermarketów największe wydatki na reklamę charakteryzują markety wielobranżowe i dyskonty małopowierzchniowe (ich udział w kategorii to 40%), a także markety ze sprzętem RTV i artykułami gospodarstwa domowego (28% udziału).

Reklamodawcy


Zdecydowanym liderem wśród reklamodawców z sektora handel jest Lidl. Jego wydatki na reklamę wyniosły w pierwszych dwóch kwartałach 2017 roku 65,7 mln zł, o 5% więcej niż w analogicznym okresie w 2016 roku. Na drugim miejscu uplasowało się Metro Group, które przeznaczyło na promocję prawie 36 mln zł, a na trzecim Terg z inwestycjami na poziomie 31,9 mln zł. Obaj reklamodawcy także wydali w porównaniu rok do roku więcej na promocję – odpowiednio o 9% i 14%. Tuż za podium znalazł się właściciel marki Biedronka - Jeronimo Martins Polska, który na wydatki mediowe przeznaczył w pierwszej połowie tego roku 29,5 mln zł, o 9% mniej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku.
Z sondażu przeprowadzonego przez agencję badawczą Maison&Partners na zlecenie ISBnews wynika, że Polacy bardzo chętnie robią zakupy w marketach wielobranżowych i dyskontach. Wśród nich na pierwszym miejscu plasuje się Biedronka – jest ulubionym sklepem aż 62% badanych. W dalszej kolejności wybierany jest Lidl. Obie marki mierzą się w walce o tego samego konsumenta, dlatego nie powinien nas dziwić wzrost wydatków reklamowych Lidla, który próbuje wyprzedzić swojego rywala – mówi Anna Lipińska, Group Account Director, Codemedia.

W TOP 10 reklamodawców sektora handel znalazły się także: Euro-Net Warszawa, Tesco Polska, Ikea Polska, Kaufland Polska Markety, Carrefour Polska, Leroy Merlin Polska. W porównaniu do poprzedniego roku z zestawienia TOP 10 wypadł Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska.
Inwestycje w promocję TOP 10 reklamodawców stanowiły w pierwszej połowie 2017 roku 54% wydatków mediowych całego sektora handel.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe handlu w podziale na kategorię

Zdecydowanie największe wydatki na promocję poniosły hiper i supermarkety.


Media


W podziale na media reklamodawcy z sektora handel przeznaczyli w pierwszej połowie 2017 roku najwięcej na promocję w telewizji – inwestycje osiągnęły poziom ponad 180 mln zł i stanowiły 37% wszystkich wydatków branży. Na drugim miejscu uplasowało się radio – 30% udziału. A na kolejnych: internet (12%), outdoor (8%), magazyny (7%), gazety (4%) i kina (2%).

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe handlu w podziale na media

Zdecydowanie największe nakłady pochłonęła reklama telewizyjna.


W porównaniu do pierwszego półrocza 2016 roku w pierwszej połowie tego roku zmniejszył się udział telewizji w media miksie wydatków mediowych sektora handel – o 3 punkty procentowe – oraz outdooru i gazet – o niecały 1 punkt procentowy. Wzrosło natomiast zainteresowanie reklamodawców z sektora handel promocją w internecie – udział internetu w torcie mediowym wzrósł o 3 punkty procentowe.
Lider sektora – Lidl – wydał na promocję w telewizji ponad połowę swojego budżetu mediowego. Jeronimo Martins Polska, do którego należy sieć sklepów Biedronka, także zdecydowanie postawiło w pierwszej połowie tego roku na to właśnie medium. Telewizja pozwala im efektywnie docierać do konsumentów ze swoimi ofertami, zwłaszcza z informacjami o aktualnych promocjach, które szczególnie przyciągają uwagę Polaków – mówi Anna Lipińska, Group Account Director, Codemedia.

Wśród najchętniej wybieranych mediów znalazły się: Polsat, RMF FM, TVN, ZET, TVP 2, TVP 1, Onet.pl, PR 3, WP.pl, TV 4.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.