eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Urządzenia mobilne, czyli cyberbezpieczeństwo nieujarzmione

Urządzenia mobilne, czyli cyberbezpieczeństwo nieujarzmione

2017-08-30 10:52

Urządzenia mobilne, czyli cyberbezpieczeństwo nieujarzmione

Czy Polacy bezpiecznie korzystają z urządzeń mobilnych? © thodonal - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Smartfon, laptop, komputer stacjonarny, tablet, konsola do gier oraz czytnik e-booków. To ranking najczęściej użytkowanych urządzeń mobilnych w naszym kraju - wynika z badania zrealizowanego przez F-Secure. Jak prezentuje się ich cyberbezpieczeństwo? Okazuje się, że do zrobienia pozostało jeszcze wiele.
Badanie dowodzi, że niemal 2/3 respondentów płatności za transakcje online uiszcza za pośrednictwem smartfona albo tabletu, a niemal co czwarty (23%) podaje w trakcie zakupów numer karty płatniczej. Równocześnie okazuje się, że tylko co trzeci użytkownik dba o cyberbezpieczeństwo, stosując na codzień rozwiązania chroniące przed aktywnością ze strony cyberprzestępców.
- Wygląda na to, że niektórzy użytkownicy po prostu zapomnieli, że o cyberbezpieczeństwo należy dbać nie tylko w przypadku komputerów, ale i wszystkich urządzeń, które nawiązują połączenie z siecią. 4 na 10 właścicieli smartfonów przyznaje, że zainstalowanie na urządzeniu programu antywirusowego nawet nie przyszło im to głowy. To w pełni obrazuje, jak niska jest świadomość cyberzagrożeń – mówi Karolina Małagocka, ekspert ds. prywatności w firmie F-Secure.

Android szczególnie narażony


Najbardziej popularnym systemem mobilnym jest Android i to również on jest szczególnie narażony na ataki cyberprzestępców. F-Secure w swoim ostatnim raporcie na temat cyberbezpieczeństwa wskazuje, że na atak narażają użytkowników m.in przestarzałe wersje Androida. Tymczasem okazuje się, że z odsłony o nazwie Nougat korzystał zaledwie co setny użytkownik.

fot. mat. prasowe

Wykorzystywane urządzenia elektroniczne

Większość respondentów z internetu w komórce korzysta codziennie.


Cyberzagrożenia na smartfonach


Według danych pochodzących z autorskiej sieci Honeypotów należącej do F-Secure, na przestrzeni 6 miesięcy między październikiem 2016 a marcem 2017 zidentyfikowano niemal 8 milionów prób ataków na urządzenia w Polsce.

Sami respondenci przyznają, że w ciągu minionego roku 36% z nich miało do czynienia (osobiście lub wśród rodziny czy znajomych) z jakąś formą cyberzagrożenia na smartfonie. Najczęściej dotyczyło to zainfekowania telefonu wirusem (19%) oraz włamania na konto na portalu społecznościowym (16%) lub na konto pocztowe (6%). 5% stanowiło zainfekowanie telefonu szpiegowskim oprogramowaniem oraz włamanie na konto bankowe.

fot. mat. prasowe

Korzystanie z bankowości mobilnej

Przeszło 1/3 badanych nie robi przelewów przez telefon.


Niebezpieczne płatności mobilne


Zakupy online są już od dawna powszechne, a płatność za pomocą smartfona to najwygodniejsza forma z uwagi na to, że telefon towarzyszy nam cały czas. Wielu użytkowników zdaje się jednak bagatelizować kwestie cyberbezpieczeństwa – co trzeci respondent uważa, że nie obawia się korzystać z bankowości na smartfonie lub tablecie, a co czwarty twierdzi, że wystarczającą ochroną jest aplikacja banku.
- Posiadacze urządzeń mobilnych często wychodzą z założenia, że dedykowana aplikacja jest wystarczająco zabezpieczona przed atakami hakerów, a program antywirusowy jest niezbędny, ale tylko na komputerze. Tymczasem wystarczy, że zalogujemy się do spreparowanej przez cyberprzestępcę publicznej sieci WiFi w centrum handlowym i nasze dane logowania do banku mogą zostać z łatwością przechwycone – tłumaczy Małagocka.

Czego obawiają się użytkownicy?


Respondenci najbardziej obawiają się kradzieży danych (27%) oraz zainfekowania przez wirusy (19%). Spośród listy najbardziej realnych zagrożeń najczęściej wskazywane są kradzież lub zgubienie telefonu oraz przechwycenie informacji o odwiedzanych stronach.

Wśród respondentów zauważalna jest chęć zadbania o kwestie bezpieczeństwa. Z badania wynika, że większość Polaków (66%) używających smartfonów i tabletów chciałoby lepiej zabezpieczyć swoje dane podczas łączenia się z Internetem, a 64% badanych twierdzi, że warto zainstalować dodatkowe oprogramowanie ochronne jeżeli korzystamy z bankowości online.

Ochrona urządzeń mobilnych


Jak chronić swoje urządzenie mobilne przed złośliwym oprogramowaniem? W pierwszej kolejności trzeba zaktualizować system do nowszej wersji. Kolejny krok to zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania ochronnego. Warto również pamiętać, że jeżeli nie ma pewności, czy urządzenie jest w pełni bezpieczne, lepiej nie łączyć się za jego pomocą z Internetem, w szczególności z publicznymi sieciami WiFi.

Źródło:
Na podstawie badania F-Secure Ochrona Internetu, przeprowadzonego przez firmę badawczą Smartscope na próbie 465 dorosłych Polaków.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

8 8

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.