eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Centra handlowe w Europie w II poł. 2016 r.

Centra handlowe w Europie w II poł. 2016 r.

2016-11-25 11:16

Centra handlowe w Europie w II poł. 2016 r.

Centrum handlowe © Kwangmoo - Fotolia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Ubiegłoroczna podaż nowej powierzchni handlowej sięgnęła zaledwie 4,6 mln m kw. Tak niskiej wartości nie odnotowano na przestrzeni całej minionej dekady. Z najnowszych informacji opublikowanych przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield wynika jednak, że rynek zdecydowanie nabiera rozpędu. W drugiej połowie bieżącego roku i w 2017 r. centra handlowe mają rozrosnąć się o 8,1 mln m kw. powierzchni. Do tego, operatorzy tego typu obiektów będą robić, co w ich mocy, aby uatrakcyjnić zakupy.

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie

Najnowszy European Shopping Centre Development Report dowodzi, że podaż na rynku powierzchni handlowych zaczyna się przebudzać. W I połowie br. do użytku oddano zaledwie 1,3 mln m kw. nowej powierzchni, a więc o 7% mniej niż w tym samym okresie minionego roku. Ponad 40% tej podaży przypadło na Turcję i Rosję. Jeżeli jednak wszystkie realizowane obecnie inwestycje zakończą się w zakładanym w planach terminie, to europejskie centra handlowe powiększą swoją powierzchnię ze 156,3 mln m kw. pod koniec pierwszej połowy 2016 r. do 164,4 mln m kw. na koniec grudnia 2017 r.

O bieżącej sytuacji na rynku powierzchni handlowych mówi Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield:
„Rozwój centrów handlowych wszedł w bardzo interesującą fazę. Wynajmujący coraz bardziej starają się poznać motywy i zachowania klientów, aby zaskarbić sobie ich lojalność. Znajduje to odzwierciedlenie w podejmowanych działaniach – właściciele centrów handlowych w większości krajów europejskich wprowadzają nowe rozwiązania, które pomogłyby im jeszcze skuteczniej przyciągać klientów. Sposobem na osiągnięcie tego celu może być raczej zróżnicowanie architektury i wystroju obiektu niż koncentracja na sferze zakupowej. Istotnym elementem jest oferta gastronomiczna i rozrywkowa, która pomaga zwiększyć odwiedzalność i obroty oraz wydłużyć czas pobytu klientów w centrum handlowym. Nowości technologiczne także zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę w sukcesie obiektu handlowego”.

Raport wskazuje również, że w II połowie br. podaż nowej powierzchni zlokalizowanej na terenie Europy Zachodniej może sięgnąć 1,4 mln m kw., co byłoby trzykrotnie lepszym wynikiem od osiągniętego w I półroczu. W efekcie w bieżącym roku zachodnioeuropejskie centra handlowe powiększą się o 1,9 mln m kw. powierzchni (wzrost o 25% względem 2015 r.). W nadchodzącym roku na rynek ma trafić kolejne 1,7 mln m kw. nowej powierzchni handlowej.

fot. mat. prasowe

Podaż powierzchni handlowej w I poł. 2016 r.

Na Turcję i Rosję przypadło 40% powierzchni oddanej do użytku w zrealizowanych projektach.


W pierwszej połowie 2016 r. liderem w Europie Zachodniej pod względem powierzchni handlowej oddanej do użytkowania okazała się Francja. Kraj ten przodował również pod względem wolumenu powierzchni w przygotowaniu – do końca 2017 r. ma powstać 800 tys. m kw., z czego 140 tys. m kw. w aglomeracji paryskiej.

Długie procedury uzyskiwania pozwoleń i wyzwania związane z rentownością nowych centrów handlowych w Europie Zachodniej oznaczają, że odsetek powierzchni powstającej w ramach rozbudowy istniejących obiektów wzrośnie w 2017 r. do poziomu 40%. Na uwagę zasługuje tu przede wszystkim centrum handlowe Westfield London, które po rozbudowie o 69 tys. m kw. stanie się największym obiektem tego typu w Europie, wyprzedzając pod tym względem moskiewski Aviapark oferujący 230 tys. m kw.

W Europie Środkowo-Wschodniej aktywność deweloperska również wzrośnie – w drugiej połowie 2016 r. i w 2017 r. może trafić na rynek odpowiednio 2,4 mln m kw. i 2,6 mln m kw. nowej powierzchni w centrach handlowych.

fot. mat. prasowe

Podaż powierzchni handlowej planowana w Europie Środkowo-Wschodniej

Pomimo spowolnienia rosyjskiej gospodarki najwięcej nowej powierzchni handlowej powstanie do końca 2017 r. w Rosji


Pomimo spowolnienia rosyjskiej gospodarki najwięcej nowej powierzchni handlowej (2,3 mln m kw.) powstanie do końca 2017 r. w Rosji, m.in. w ramach centrum handlowego Vegas III (119 467 m kw.).

W przyszłym roku otwarte zostanie również bardzo duże centrum handlowe Emaar Square o powierzchni 150 tys. m kw. w Turcji, w której istotnymi czynnikami rozwoju tego sektora są duża liczba mieszkańców i rosnące wydatki konsumenckie. Jednak z uwagi na napięcia geopolityczne w regionie deweloperzy będą ostrożniej podejmować decyzje o realizacji kolejnych inwestycji. Z kolei w Polsce w drugiej połowie 2016 r. otwarte zostało nowe centrum handlowe Posnania w Poznaniu, które oferuje prawie 100 tys. m kw. powierzchni.

fot. mat. prasowe

Podaż powierzchni handlowej planowana w Europie Zachodniej

Podaż nowej powierzchni w centrach handlowych Europy Zachodniej w drugiej połowie 2016 r. może wynieść 1,4 mln m kw.


Renata Kusznierska, partner, dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield w Polsce, powiedziała:
„W Polsce rynek powierzchni handlowych nasyca się, jednak deweloperzy nie przestają budować kolejnych inwestycji. W przyszłym roku planowane do oddania jest ok. 380 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni w centrach handlowych, na które złożą się m.in. otwarcia obiektów w Warszawie – Galeria Północna i Wrocławiu – Wroclavia. Ponadto obserwujemy również dużą falę rekomercjalizacji i liczbę przedłużanych umów najmu obejmującą kilka mln m kw., a także zwiększoną dbałość o istniejące już aktywa. Rozbudowy i przebudowy już od kilku lat stanowią znaczną część podaży nowej powierzchni handlowej”.

Patrycja Dzikowska, associate director w dziale doradztwa i analiz rynkowych Cushman & Wakefield, mówi:
„Zarówno rok 2016, jak i następny przyniosą znaczące zmiany na rynku centrów handlowych w Polsce. Dostarczenie kolejnych nowoczesnych, dużych obiektów handlowych, zwłaszcza na rynkach już obecnie charakteryzujących się wysokimi wskaźnikami podaży, jak np. Poznań czy Wrocław, będzie miało wpływ na statystyki dostępności powierzchni niewynajętej, a w konsekwencji na przegrupowanie układu sił na tych rynkach. Wypracowanie przez zarządców i właścicieli już działających obiektów szybkiej i skutecznej strategii reakcji na spodziewane zmiany będzie dużym wyzwaniem, zwłaszcza przy obecnej dynamice rynku, zmianach zachowań zakupowych Polaków i jednak wciąż ograniczonej puli unikalnych najemców handlowych i rozrywkowych, którzy mogą wprowadzić powiew świeżości do starszych nieruchomości. Lata 2017 i 2018 na pewno będą okresem wytężonej pracy, aby przynajmniej obronić swoją pozycję rynkową”.

W skali ogólnoeuropejskiej wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze centrów handlowych wyniosła w pierwszej połowie bieżącego roku 8,5 mld euro, czyli o prawie 50% mniej niż w analogicznym okresie w 2015 r. Rośnie jednak zainteresowanie rynku obiektami osiągającymi lepsze wyniki.

W Europie Zachodniej odnotowano znaczny spadek wolumenu transakcji inwestycyjnych z powodu niewystarczającej podaży najbardziej atrakcyjnych aktywów, ale inwestorzy, którzy dysponują kapitałem i chcieliby go odpowiednio ulokować, coraz częściej poszukują możliwości inwestowania w Europie Środkowo-Wschodniej. W regionie tym wartość obrotów wzrosła w ujęciu rocznym o prawie 20% do poziomu 1,9 mld euro, przy czym tylko w Polsce zainwestowano 928 mln euro, czyli prawie 50% zainwestowanego kapitału łącznie. Mniejsze zainteresowanie inwestorów Rosją i Turcją przekłada się na spadek wolumenu transakcji rok do roku w tych krajach o odpowiednio 79% i 93%.

W pierwszej połowie 2016 r. wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze centrów handlowych Europy Zachodniej wyniósł 6,6 mld euro. Oznacza to spadek rok do roku o 55%, do czego przyczyniły się mniejsze obroty na najważniejszych rynkach regionu, tj. Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec.

Silvia Kolibabova, analityk w firmie Cushman & Wakefield, powiedziała:
„Silna dynamika wzrostu gospodarczego i niewielkie nasycenie rynku mogą sprzyjać dalszej ekspansji sektora centrów handlowych w miastach takich jak Londyn, Bristol, Edynburg, Barcelona, Monachium, Ankara, Stambuł, Sofia i Bukareszt. Stworzenie rentownego centrum handlowego zależy od wielu czynników, w tym wielu czynników zewnętrznych. Większa popularność ulic handlowych jako preferowanych lokalizacji zakupowych w niektórych miastach Europy Zachodniej i sytuacja geopolityczna w niektórych krajach Europy Środkowo-Wschodniej to potencjalne zagrożenia, które deweloperzy powinni brać pod uwagę przy planowaniu strategii inwestycyjnych”.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: