eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Nowoczesne powierzchnie handlowe w Polsce II poł. 2013

Nowoczesne powierzchnie handlowe w Polsce II poł. 2013

2014-04-01 12:45

Nowoczesne powierzchnie handlowe w Polsce II poł. 2013

Nowoczesne powierzchnie handlowe w Polsce II poł. 2013 © Roman Milert - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Jak kształtowała się podaż nowoczesnej powierzchni handlowej i jakie było jej nasycenie? Jak wyglądało wynajęcie centrów handlowych na rynku ogólnopolskim oraz na rynkach lokalnych? O jakich trendach w zakresie siły nabywczej można mówić? I wreszcie, które z marek były najpopularniejsze? To niektóre z pytań, na które odpowiada najnowsza, dziesiąta już edycja raportu rynkowego opracowanego przez PRCH Retail Research Forum (PRCH RRF), w której omówiono zjawiska zauważalne w II połowie ubiegłego roku.

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie

Jak podkreśla Radosław Knap, Wicedyrektor Generalny w PRCH, miniony rok był okresem polaryzacji – w największych i najmniejszych miastach Polski powstały 23 nowe centra handlowe, których powierzchnia, łącznie z rozbudowami, sięgnęła 616 000 metrów kwadratowych GLA.

"Na koniec roku funkcjonowało 416 obiektów o łącznej powierzchni najmu ponad 9,84 miliona m kw. - p- W roku 2014 aktywność deweloperska zapowiada się podobnie, z głównym akcentem na miasta poniżej 100 tysięcy mieszkańców. Obserwujemy proces przemiany i rozbudowy wielu starszych obiektów w miastach największych i średniej wielkości. W budowie jest ok. 40 nowych centrów handlowych, co odpowiada dotychczasowemu poziomowi wzrostu rynku" - mówi.

„Na koniec 2013 roku w budowie było blisko 700 000 m kw. GLA powierzchni centrów handlowych, z czego 16% w największych aglomeracjach (7 centrów) i 40% w miastach poniżej 100 000 mieszkańców (21 centrów). Natomiast 26% powierzchni (6 centrów) buduje się obecnie w miastach o liczbie ludności pomiędzy 200 000 - 400 000 mieszkańców, kolejne 18% powierzchni (5 obiektów) w miastach zamieszkałych przez 100 000 - 200 000 mieszkańców” – dodała podczas prezentacji raportu Katarzyna Michnikowska, Senior Analyst z firmy Colliers International – „W kolejnym roku, 2015, należy spodziewać się odwrócenia trendu wzrostowego. Widać to już po liczbie rozpoczętych budów.”

Największe centra handlowe w budowie to: Atrium Felicity w Lublinie (73 000 m kw. GLA), Galeria Warmińska w Olsztynie (41 300 m kw. GLA), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 m kw. GLA), Galeria Amber w Kaliszu (33 500 m kw. GLA), Galeria Bursztynowa w Ostrołęce (27 000 m kw. GLA), Galeria S w Siedlcach (26 000 m kw. GLA), Galeria Jurowiecka w Białymstoku (25 400 m kw. GLA), Galeria Neptun w Starogardzie Gdańskim (25 000 m kw. GLA), Galeria Piła w Pile (23 800 m kw. GLA) oraz rozbudowy takich projektów jak: Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, CH Ogrody w Elblągu czy Magnolii Park we Wrocławiu.

fot. mat. prasowe

Struktura podaży centrów handlowych (w m kw. GLA) w Polsce na koniec 2013 roku według miast

W kolejnym roku, 2015, należy spodziewać się odwrócenia trendu wzrostowego. Widać to już po liczbie rozpoczętych budów


„Na koniec 2013 r. średni wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów handlowych wyniósł w Polsce 256 m kw. / 1 000 mieszkańców. Druga połowa ubiegłego roku przyniosła znaczący wzrost statystyk w grupie ośmiu największych polskich metropolii, natomiast w 2014 r. istotne wzrosty tego wskaźnika będą notowane w mniejszych miastach – mówiła podczas prezentacji raportu Agnieszka Tarajko-Bąk, Senior Research Analyst z firmy JLL – obserwujemy , że grupie miast o liczbie mieszkańców poniżej 100 000, gdzie obecnie budowanych jest najwięcej centrów handlowych różnego typu, wskaźnik nasycenia jest bardzo zróżnicowany i oscyluje pomiędzy 68 m kw. / 1 000 mieszkańców a 1 617 m kw. Warto jednak zauważyć, że analizie poddano tylko rynki, na których istnieją bądź są w trakcie budowy nowoczesne formaty handlowe, dlatego trudno je odnieść do wskaźników dla pozostałych kategorii miast.”

fot. mat. prasowe

Nasycenie powierzchnią centrów handlowych w m kw. powierzchni najmu brutto na 1 tys. mieszkańców

Na koniec 2013 r. średni wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów handlowych wyniósł w Polsce 256 m kw. / 1 000 mieszkańców.


W drugiej połowie 2013 roku sytuacja na rynku nowoczesnych obiektów handlowych uległa znacznym zmianom w przypadku kilku miast, gdzie otwarto ważne w lokalnej skali projekty handlowe. Za przykłady mogą posłużyć:
  • Nowy Sącz, gdzie otwarto czwartą w tym mieście galerię handlową – Trzy Korony; wskaźnik nasycenia wzrósł do bardzo wysokiego poziomu 1 132 m kw. na 1 000 mieszkańców;
  • Chojnice – wzrost do 628 m kw. / 1 000 mieszkańców po otwarciu pod koniec 2013 roku centrum handlowego Brama Pomorza;
  • Czechowice – Dziedzice – wskaźnik nasycenia osiągnął 411 m kw. / 1 000 mieszkańców po otwarciu pierwszego w tym mieście centrum handlowego Stara Kablownia;
  • Sochaczew – obecnie 570 m kw. po otwarciu Tesco i przyległego parku handlowego Multishop.

Wyraźny trend to realizacja mniejszych obiektów handlowych o charakterze „zakupy codzienne –ang. convenience”. Takie projekty zrealizowano w drugiej połowie 2013 roku np. w Grójcu (Dekada), Nysie (Vendo Park), Wodzisławiu Śląskim (Galeria Karuzela) i Ełku (park handlowy Tu i Teraz).

Obecnie największa aktywność budowlana odnotowywana jest w miastach takich jak np.:
  • Ostrołęka – Galeria Bursztynowa – pierwsze nowoczesne centrum handlowe w tym mieście;
  • Siedlce – powstaje centrum handlowo – rozrywkowe Galeria Siedlce;
  • Jelenia Góra - Galeria Sudecka – gruntowna przebudowa i rozbudowa istniejącego centrum Echo;
  • Starogard Gdański – powstaje pierwsze centrum handlowe w tym mieście – Galeria Neptun;
  • Piła – rozpoczęto budowę Galerii Piła;
  • Ełk – Brama Mazur, która będzie pierwszym nowoczesnym centrum handlowym w tym mieście;
  • Starachowice – w budowie jest kolejny obiekt w tym mieście - centrum handlowo – rozrywkowe Galardia;
  • Kutno – trwa realizacja Marcredo Center - pierwszego centrum handlowego w tym mieście;
  • Chojnice – powstaje Multicentrum Victoria, kolejny obiekt handlowy w tym mieście.


Warto nadmienić, że powstają również mniejsze formaty handlowe jak np. Stara Kopalnia w Wodzisławiu Śląskim, Karuzela Park w Turku, Stop Shop w Kętrzynie, Pogodne Centrum w Oleśnicy, Era Park w Radomsku czy park handlowy Karuzela w Lublińcu.

Powyższe wybrane przykłady potwierdzają zainteresowanie deweloperów rynkami małych miast oraz realizacją małych formatów handlowych odpowiadających na potrzeby lokalnych społeczności.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: