eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Co oferuje rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce?

Co oferuje rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce?

2013-09-18 13:15

Co oferuje rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce?

Panorama Warszawy © fot. mat. prasowe

CBRE, największa na świecie firma doradcza w sektorze nieruchomości komercyjnych, wraz z PAIiIZ (Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych), firmą doradczą PWC oraz Warsaw Business Journal przygotowała doroczny raport Investing in Poland, który wskazuje szanse i potencjał, jakie polski rynek oferuje inwestorom na rynku nieruchomości komercyjnych.

Przeczytaj także: Nieruchomości komercyjne: nastroje mało pozytywne

„W Polsce mamy obecnie 6,7 miliona mkw. nowoczesnych powierzchni biurowych, 7,5 miliona mkw. powierzchni logistycznych i magazynowych oraz ponad 9,5 miliona mkw. powierzchni handlowych, a Polski rynek jest coraz bardziej dojrzały. Nadal jednak oferuje sporo możliwości inwestorom planującym wejście na rynek lub rozszerzenie obecnych działań. Tym niemniej muszą oni, w stopniu nawet większym niż w przeszłości, posiadać dogłębną wiedzę na temat reguł, jakimi rządzi się nasz rynek nieruchomości. Muszą też orientować się w konkretnych uwarunkowaniach dotyczących rynków regionalnych” – mówi Joanna Mroczek, dyrektor Działu Badań i Doradztwa, CBRE w Polsce.

Rynek biurowy i sektor nowoczesnych usług dla biznesu (BPO)

Warszawa jest największym i najbardziej dojrzałym rynkiem biurowym w Polsce. W pozostałych większych miastach, w odpowiedzi na oczekiwania najemców, także powstają nowe obiekty biurowe. Po pewnym spowolnieniu deweloperzy znów wykazują większą aktywność – obecnie w budowie znajduje się ponad milion mkw. powierzchni biurowych, z czego 50% w większych miastach poza Warszawą.

“Wskaźnik wolnych powierzchni nie odzwierciedla sytuacji panującej na rynku. W praktyce więksi najemcy mają ograniczone opcje – mogą wybierać spośród zaledwie dwóch lub trzech bezpośrednio dostępnych ofert. Po oddaniu do użytku obiektów znajdujących się obecnie w budowie, odsetek pustostanów w większości miast wzrośnie, co ułatwi dużym firmom znalezienie biura odpowiadającego ich wymogom. Będą one jednak musiały zawierać umowy typu pre-let” – mówi Daniel Bienias, dyrektor Działu Reprezentacji Najemców i Usług BPO, CBRE w Polsce.

Miasta takie jak Szczecin, Lublin, Bydgoszcz, Olsztyn czy Rzeszów mogą także w przyszłości okazać się ciekawą alternatywą dla inwestorów. W tych lokalizacjach, oferujących dobrej jakości powierzchnie biurowe, już mają biura zagraniczne korporacje, które przeniosły do Polski swoje procesy biznesowe. Mimo, że firmom łatwiej jest otworzyć nowe biura tam, gdzie nawiązały już współpracę z lokalnymi władzami, deweloperami i uczelniami, to jednak nowe lokalizacje dają szansę na obniżenie kosztów operacyjnych i zapewniają wysoko wykwalifikowanych pracowników gotowych pracować za konkurencyjne stawki. Często też można liczyć na atrakcyjne zachęty ze strony władz miejskich.

Rynek powierzchni handlowych

Całkowita podaż powierzchni handlowej, obejmująca 420 obiektów, to ponad 9,5 miliona mkw. powierzchni najmu. Nowoczesne powierzchnie handlowe to przede wszystkim tradycyjne centra handlowe (niemal 90%), ale także parki handlowe oraz centra wyprzedażowe. Najwyższe nasycenie jest rejestrowane w aglomeracji trójmiejskiej, gdzie na 1.000 mieszkańców przypada ponad 500 mkw. powierzchni handlowej. Wskaźnik powierzchni niewynajętej utrzymuje się na relatywnie niskim poziomie i obecnie oscyluje w granicach od 1,6% w aglomeracji katowickiej do 4,5% w Krakowie.

fot. mat. prasowe

Panorama Warszawy

Warszawa jest największym i najbardziej dojrzałym rynkiem biurowym w Polsce. W pozostałych większych miastach, w odpowiedzi na oczekiwania najemców, także powstają nowe obiekty biurowe.


Warszawa, wraz z pozostałymi największymi miastami w Polsce, jest atrakcyjną lokalizacją dla międzynarodowych sieci handlowych – w ostatnich latach odnotowywano pojawianie się około trzydziestu nowych marek rocznie, m.in. następujących sieci: GAP, Next, The Body Shop, Jennyfer, Palmers, Spring, Guess by Marciano, Pollini, Cacharel, Ermenegildo Zegna, Hugo Boss, Emporio Armani, Church’s, J.M. Weston, TK Maxx, Desigual. W 2013 r. już pojawiło się osiem nowych sieci handlowych, nie funkcjonujących do tej pory w Polsce, a kolejne zapowiedziały swoje wejście na polski rynek. Przykładem są marki: Hollister (z grupy Abercrombie & Fitch) czy & Other Stories (marka z grupy H&M).

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: