eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Działy HR stosują narzędzia informatyczne

Działy HR stosują narzędzia informatyczne

2013-07-12 12:14

Przeczytaj także: Niedobór talentów problemem globalnym


Barometr Michael Page pokazał również, że na świecie obserwuje się obecnie gwałtowny rozwój outsourcingu. Najbardziej skłonne do zlecania usług na zewnątrz są firmy w Ameryce Południowej, a najmniej w Australii i Nowej Zelandii. W Europie można zaobserwować różnice pomiędzy poszczególnymi krajami – outsourcing cieszy się większą popularnością w Belgii, Turcji, Portugalii i we Włoszech. Z kolei firmy we Francji, w Niemczech Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Rosji korzystają z niego stosunkowo rzadko. Co ciekawe, małe przedsiębiorstwa, zatrudniające od 1 do 99 pracowników, są bardziej skłonne do zlecenia usług na zewnątrz.

W Polsce najwięcej, bo ponad jedna trzecia przedsiębiorstw - 33%, (w porównaniu do 37% na świecie) zleca na zewnątrz usługi w zakresie kadr i płac. 29% korzysta z outsourcingu pracowników czasowych (postępuje tak 27% firm na świecie i aż 51% w Ameryce Południowej). 27% przedsiębiorstw w kraju (tylko 18% na świecie) korzysta z usług zewnętrznych firm szkoleniowych, 22% (17% na świecie) z outsourcingu informacji HR, a tylko 16% (17% na świecie) całkowicie zleca na zewnątrz pozyskiwanie talentów i rekrutację pracowników.

„Dział HR koncentruje się coraz bardziej na zadaniach strategicznych. Funkcje administracyjne są przenoszone na zewnątrz, np. do centrów usług wspólnych, lub następuje ich automatyzacja, tak aby szef działu personalnego mógł skupić się na szukaniu odpowiedzi na strategiczne pytania” – dodaje Paweł Wierzbicki. „Nasze badanie sugeruje nawet, że duże znaczenie ma również rozwój i rekrutacja dyrektorów działów HR pochodzących ze stanowisk operacyjnych – ludzi, którzy wiedzą, czym jest osiąganie wyników i całkowicie rozumieją specyfikę przedsiębiorstwa i branży.”

Jednak bez względu na to, czy pracownicy działów HR mają za sobą doświadczenie operacyjne, czy też są ekspertami w dziedzinie zasobów ludzkich, w przyszłości będą bez wątpienia pełnili coraz bardziej strategiczne role i staną się fundamentalnymi partnerami w biznesie. Dlatego przedsiębiorstwa powinny koncentrować się na rekrutacji i rozwoju osób, które potrafią myśleć w sposób strategiczny i swobodnie poruszać się na najwyższych szczeblach zarządzania.
Inne istotne wnioski:
  • Firmy azjatyckie są najmniej skłonne do korzystania z systemów informatycznych do zarządzania kadrami i płacami – odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących tego typu systemy wynosi w Azji 90%, podczas gdy w Ameryce Północnej i Australii - 99%.
  • Najmniej chętne do korzystania z oprogramowania do oceny pracowników są przedsiębiorstwa w Europie, gdzie z takiego narzędzia korzysta 42% firm w porównaniu do 51% na świecie.
  • Co siódma firma w Ameryce Południowej (14%) zleca na zewnątrz zadania w zakresie organizowania imprez i komunikacji wewnętrznej (w skali globalnej robi to tylko 4% przedsiębiorstw). Ponad jedna trzecia firm w tym regionie (34%) korzysta z outsourcingu szkoleń – odsetek ten wynosi 18% na świecie i 15% w Azji i Ameryce Północnej.
  • Tylko 8% przedsiębiorstw w Australii i Nowej Zelandii korzysta z outsourcingu informacji dotyczących zasobów ludzkich, w porównaniu do 17% przedsiębiorstw na świecie i 20% w Ameryce Południowej.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: