eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek mediów i reklamy 2013-2017

Rynek mediów i reklamy 2013-2017

2013-06-06 11:11

Przeczytaj także: Rynek mediów i reklamy 2012-2016


  • Na tym tle polski rynek wygląda skromnie. W 2012 r. jego wartość szacuje się na 323 mln USD (z czego wartość treści muzycznych to 95 mln USD). Do 2017 r. rynek ten ma wzrosnąć do poziomu 351 mln USD.
  • Interesująco wygląda spodziewany rozwój rynku treści muzycznych gdzie w kwocie 95 mln USD muzyka w wersji cyfrowej odpowiadała w 2012 r. za jedynie 14 mln USD. Trend niemniej jest jednoznaczny – w ciągu kolejnych 5 lat wartość muzyki cyfrowej ma rosnąć na poziomie CAGR ponad 20%, do czego impulsem jest pozycja iTunes oraz spodziewany rozwój serwisów streamingowych jak Deezer, Spotify, WiMP, czy lokalnych jak np. Soho.pl czy Muzodajnia.pl. Rozwój segmentu cyfrowego odbywać się będzie jednak przy jednoczesnym spadku wartości tradycyjnych, fizycznych nośników muzyki (CAGR ujemny -8%) co przełożyć ma się w 2017 r. na wzrost cyfrowej części rynku do poziomu 34 mln USD, przy jednoczesnym spadku sprzedaży muzyki na płytach CD do 53 mln USD z 81 mln USD w 2012 r.
  • Charakter modeli biznesowych dotyczących serwisów subskrypcyjnych i wysokość wspomnianych opłat będzie miała duże znaczenie dla rozwoju cyfrowej części rynku, szczególnie w Polsce gdzie zauważalna jest nadal mała gotowość do płacenia za treści w sieci, a szczególnie muzykę online (streaming).

„Po kilkunastu latach spadków sprzedaży płyt CD czy DVD, w okresie kolejnych 5 lat spodziewamy się wzrostu całego rynku muzycznego na świecie na poziomie 1,5% rocznie. O ile dalszych spadków wpływów ze sprzedaży fizycznych nośników muzyki nie da się zahamować, to jednak tę stratę będzie rekompensować rozwój serwisów muzycznych. Do giganta takiego jak iTunes dołączył w ostatnim czasie rozwijający się dynamicznie serwis Spotify i to właśnie e-sklepy muzyczne bądź serwisy oferujące dostęp do muzyki online pozostają nadzieją dla branży. Na wielu rozwijających się rynkach problemem jest jednak nadal piractwo muzyczne i niechęć do ponoszenia kosztów za muzykę z sieci stąd strategia cenowa adekwatna do możliwości nabywczych na danym rynku przesądzi o sukcesie przedsięwzięcia” - podkreśla Marcin Kałkucki, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

Prasa w Polsce i na świecie
  • Wartość globalnego rynku prasy (wydatki konsumentów oraz reklama) w 2012 r. wyniosła 164 mld USD, co oznacza spadek w porównaniu do roku poprzedniego o 0,8%. Patrząc w przyszłość, w kolejnych dwóch latach możemy spodziewać się dalszych niewielkich spadków, a następnie stopniowego wzrostu aż do 2017 r., kiedy wartość całego światowego rynku powinna powrócić do obecnego poziomu.
  • Segment publikacji prasowych jest przykładem rozbieżnych trendów w gospodarkach dojrzałych i wzrostowych. Spadki będą kontynuowane w niektórych krajach, takich jak Stany Zjednoczone (spadek o 2,9% CAGR do 2017 r., czyli spadek o 40,6 % pomiędzy rokiem 2008 a 2017), ale kraje, gdzie infrastruktura cyfrowa jest mniej rozwinięta odnotują silne wzrosty, np. Indie (składana stopa wzrostu rocznego 10,3% do 2017 r.), Indonezja (9,2%) czy Argentyna (7,6%).
  • Rynek prasy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej odnotował czwarty rok z rzędu spadek - w 2012 r. na poziomie -1,8% w porównaniu do roku poprzedniego. Szacuje się, że tendencja spadkowa zostanie odwrócona w 2013 r. i w kolejnych latach oczekiwana jest stabilizacja z niewielkimi wzrostami, co oznacza CAGR na poziomie 0,8% w całym okresie prognozy. Wartość rynku w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wzrośnie tym samym nieznacznie z 3,8 mld USD w 2012 r. do 4,0 mld USD w 2017 r.
  • Prognozowana wielkość całego rynku prasy (wydatki konsumentów oraz reklama) w Polsce w 2017 r. wyniesie 546 mln USD, co oznacza spadek o 66 mln USD w porównaniu do 612 mln USD w 2012 r.
  • wydatki konsumentów
    • W Europie Środkowo-Wschodniej przychody ze sprzedaży prasy drukowanej w prognozowanym 5-letnim okresie pozostaną na niemal niezmienionym poziomie, osiągając 2,3 mld USD w 2017 r.
    • Szacuje się, że w Polsce w nadchodzących latach będziemy obserwować spadek przychodów ze sprzedaży prasy drukowanej z 484 mln USD w 2012 r. do 433 mln USD w 2017 r. (-2,2% CAGR), spowodowany głównie dalszą migracją czytelników do Internetu.

poprzednia  

1 ... 5 6 7

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: