eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Lodówka z Internetu, czyli zakupy online

Lodówka z Internetu, czyli zakupy online

2005-06-20 12:55

W Internecie można kupić prawie wszystko. Początkowo sklepy internetowe sprzedawały drobne towary - książki, kosmetyki, płyty. Następnie pojawiły się sklepy oferujące nieco większe urządzenia - podzespoły komputerowe, elektronikę. Do handlu internetowego weszła również - w sensie dosłownym - "waga ciężka" - sprzęt gospodarstwa domowego.

Przeczytaj także: Polacy o handlu internetowym

Witryny producentów

Brak czasu powoduje, że coraz więcej osób zagląda do Internetu, by znaleźć produkt najbardziej im odpowiadający. Witryny producentów wyposażenia domu oraz sprzętu AGD cieszą się rosnącą popularnością. Niestety, zdecydowana większość polskich dystrybutorów wyrobów "do domu" nie zdaje sobie chyba sprawy z tego, że ich serwisy WWW są klientom potrzebne. Zaledwie kilka firm prezentuje swoją ofertę w sposób jasny, przejrzysty i z możliwością porównywania poszczególnych modeli. Jeszcze mniej witryn aktualizuje swoją internetową ofertę, często zdarza się, że na stronie znajduje się sprzęt wycofany już z produkcji, nie ma natomiast informacji o najnowszych modelach, które są intensywnie promowane w tradycyjnych sklepach i sieciach handlowych. Porównując polskie strony WWW firm produkujących wyposażenie domu z serwisami niemieckimi czy brytyjskimi, można odnieść smutne wrażenie, że nasz kraj nadal jest uważany za miejsce, w którym nie warto inwestować w nowoczesne narzędzia marketingowe. Uboższe są również polskie wersje witryn dużych i uznanych światowych producentów - cóż, Polska jest jeszcze traktowana przez nich nieco po macoszemu.


A może wirtualne zakupy?

Nawet dobrze przemyślana i przygotowana witryna producenta nie daje potencjalnemu klientowi pełnego obrazu produktów dostępnych na rynku. Trudno jednak oczekiwać, że na stronach firmowych pojawią się informacje o konkurencji czy ewentualnych niedomaganiach produktu. Porównaniom różnych marek służą na całym świecie specjalne serwisy konsumenckie.

Rolę informacyjną coraz lepiej spełniają witryny internetowych sklepów. Co ciekawe, prezentowane w nich informacje o produktach są często pełniejsze i bardziej rzetelne niż te, znajdujące się na stronach producentów. W wielu sklepach użytkownik może skorzystać z możliwości porównywania produktów czy wyszukiwania sprzętu spełniającego wybrane kryteria. Inne witryny sklepowe zawierają cenniki niemal wszystkich dostępnych na rynku produktów w danej kategorii. Takie zestawienia, bardzo często aktualizowane, są również przydatne, pomagają bowiem zorientować się w nowościach na rynku. Zapytani drogą mailową sprzedawcy, najczęściej szybko i kompetentnie udzielają odpowiedzi dotyczących poszczególnych marek i modeli.

Internetowe sklepy cieszą się coraz większą popularnością również wśród kupujących nie tylko ze względu na przejrzystość czy atrakcyjność witryny. Czynnikiem decydującym jest tutaj cena - często o kilkanaście procent niższa niż w sklepach tradycyjnych. Jest to szczególnie korzystne przy większych zakupach (np. całego sprzętu do kuchni) - zaoszczędzone kwoty są niekiedy równe cenie jednego z zakupionych urządzeń. Ponieważ sklepy internetowe są obciążone znacznie mniejszymi kosztami stałymi niż ich "klasyczni" konkurenci, mogą sobie pozwolić na zaoferowanie atrakcyjniejszych cen, na sprzedawane towary narzucają bowiem niższe marże. W przypadku tradycyjnych sklepów, ceny z maksymalnymi rabatami bywają i tak wyższe od podstawowych cen w sklepach internetowych.


Największą obawą, jaką mają potencjalni klienci internetowych sklepów jest kwestia ich praw z tytułu gwarancji czy odpowiedzialności sprzedawcy. Jednak w świetle obowiązującego prawa, obawy te są już raczej nieuzasadnione, wynikają bowiem z historycznych już doświadczeń.


Co kupić, czyli referencje

Zakup sprzętu AGD to najczęściej wydatek na lata. Jest on więc na ogół planowany bardzo dokładnie i ostrożnie. Nie wystarczają dane techniczne pozyskane od producenta, czy sprzedawcy. Bardzo często przed podjęciem decyzji chcemy wiedzieć jak dany produkt spisuje się przy codziennym użytkowaniu.

W polskim Internecie jest już wiele aktywnych forów, usenetowych grup dyskusyjnych czy list mailingowych dotyczących domu, jego budowania i urządzania. I coraz więcej jest na nich pytań i odpowiedzi dotyczących konkretnych marek i modeli sprzętu oraz wyposażenia. Informacje o faktycznych parametrach, wygodzie używania, awaryjności czy procedurach reklamacyjnych i współpracy z serwisem są nie do przecenienia i bardzo często pomagają w podjęciu ostatecznej decyzji o zakupie. Znacznie bardziej ufamy opinii "zwykłego użytkownika" niż nawet najpiękniejszym folderom czy spotom reklamowym. Zwłaszcza, że te opinie dotyczą niekiedy takich czysto użytkowych parametrów, jak głośność danego sprzętu czy łatwość jego czyszczenia. Są to informacje z reguły pomijane w opisach, a niezwykle przydatne przy codziennym użytkowaniu.

Informacje pozyskane z Internetu mogą bardzo pomóc w podejmowaniu decyzji. W przypadku standaryzowanego sprzętu AGD, mimo stałego wzrostu ilości osób chętnych na "wirtualne zakupy", wielu kupujących nadal wybiera tradycyjne sklepy, używając jedynie wydruku ze sklepu internetowego jako mocnego argumentu w negocjowaniu rabatu ze sprzedawcą.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: