eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Największe porty Flandrii

Największe porty Flandrii

2013-05-09 00:31

Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2010


Gandawa

Port w Gandawie położony jest między Brugią a Antwerpią i jest trzy razy mniejszy od tego ostatniego. Port od początku powstania był miejscem przeładunku dla węgla pochodzącego z kopalń z północnej Belgii. W końcu ubiegłego stulecia został przekształcony w port w pełni multimodalny. Mało kto wie, że co drugi litr soku pomarańczowego sprzedawanego w Europie przechodzi przez port w Gandawie, trafia tutaj pół mln ton koncentratu rocznie. Pojemność magazynowa dla towarów płynnych wynosi w porcie ok. 2,1 mln m3. Znajdują się tu także największe magazyny zbożowe Europy o pojemności 1,5 mln ton. Do portu mogą zawijać statki z Oceanu Atlantyckiego typu panamax o długości 265 m, szerokości 37 m i głębokości 12,5 m. Około 45% frachtu transportowane jest wodami śródlądowymi. – Ale nie chcemy być postrzegani jedynie jako port przeładunkowy – mówi Hendrik-Jan van Engelen, dyrektor handlowy portu w Gandawie – w ubiegłym roku całkowita wartość dodana wyprodukowana przez port wyniosła 7 mld euro. Port daje pracę około 70 tys. ludzi. Wartość ta wypracowywana jest głównie w dwóch parkach logistycznych: Skalden i Hulsdonk rozlokowanych wzdłuż terminali portowych. – Nie robimy interesów z Chinami – dodaje dyrektor Engelen – mamy wiele innych opcji, jesteśmy np. największym importerem soli w Europie. Wokół nowej śluzy powstaje strefa przemysłowa o powierzchni 660 ha stwarzająca ogromne możliwości inwestycyjne potencjalnym inwestorom. Doskonałym przykładem na współpracę na zasadach Win-Win jest największy w Europie klaster biopaliw, w ramach którego współpracują ze sobą firmy chemiczne, rolnicze, uniwersytety, instytucje rządowe i unijne. W pobliżu nowej śluzy wydzielono już 80 ha gruntów pod elektrownie i magazyny na biomasę. Stalowy koncern Mittal umieścił w pobliżu swoją fabrykę, w której odbywa się złomowanie statków. O skali niech świadczy fakt, że rozbiórka jednej jednostki trwa cały rok. Jako ciekawostkę warto dodać, że na terenie portu w Gandawie znajduje się fabryka produkująca największe na świecie maszyny do druku gazet. Koncern Volvo umieścił w Gandawie linie do montażu samochodów osobowych i ciężarowych. Co minutę z taśmy produkcyjnej zjeżdża nowy samochód osobowy Volvo. Honda z kolei ulokowała tutaj jedno ze swoich największych centrów dystrybucyjnych w Europie, do którego trafia rocznie ok. 100 tys. aut i prawie tyle samo motocykli.

Brugia

Ważną rolę wśród portów europejskich odrywa także mniejszy port Flandrii, ale dostępny dla statków morskich – Brugia – który jest największym europejskim portem dla importu i eksportu samochodów. Na powierzchni ponad 400 tys. mkw. składuje się tu rocznie 430 tys. samochodów. W porcie znajduje się również największy terminal przesyłu gazu LNG w Europie. Japońska firma Bridgstone ulokowała tutaj największe centrum dystrybucji opon w Europie, o pojemności 1,3 mln sztuk, które zajmuje blisko 100 tys. mkw. magazynów. Port daje zatrudnienie blisko 30 tysiącom ludzi. Rocznie do portu zawija ok. 10 tys. statków. Usytuowanie portu sprawia, że mają do niego bezpośredni dostęp statki pełnomorskie, nawet te największe do 16 m głębokości zanurzenia. W porcie znajdują się ogromne chłodnie do przechowywania towarów żywnościowych od owoców poczynając, przez mięso, ryby, a na produktach mlecznych kończąc. Są tu też chłodnie oraz przetwórnie soków z owoców tropikalnych. Stąd Brugia nazywana jest często europejskim centrum żywnościowym.

Ostenda

Najmniejszym flamandzkim portem jest Ostenda, ale jego unikatowe położenie sprawia, że jest to jednocześnie port morski i lotniczy, który dodatkowo zapewnia połączenia intermodalne. Ostenda jest typowym portem dystrybucyjnym, pełniącym głównie rolę hubu w wymianie kontenerowej z Wielką Brytanią. Wzdłuż kanału Ostenda-Gandawa wydzielono 90 ha dla rozwoju infrastruktury okołoportowej, w tym dla centrów logistycznych.

Flamandzka Platforma Logistyczna

European Distribution Report z 2008 r. opracowany przez Cushman & Wakefield rekomenduje Flandrię jako najlepszą lokalizację dla inwestycji logistycznych. W rankingu wzięto pod uwagę m.in. koszty magazynowe, gruntów, zatrudnienia, jakość systemu transportowego i dostępność lokalizacyjną regionu. Raport przewiduje, że Flandria pozostanie najlepszą lokalizacją logistyczną do 2019 r.

Dla promocji tej lokalizacji Flanders Investment & Trade oraz Instytut Logistyki Flandrii (VIL) powołały Flamandzką Platformę Logistyczną, która skupia wszystkich znaczących partnerów na rynku logistycznym dla wykreowania Flandrii jako najlepszego centrum logistycznego w Europie.

poprzednia  

1 2

oprac. : Alicja Kostecka / Wydawnictwo Eurologistics Wydawnictwo Eurologistics

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: