eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża automotive a trendy HR

Branża automotive a trendy HR

2013-04-23 09:14

Branża automotive a trendy HR

Jakie wyzwania stoją przed branżą Automotive w Polsce? © Nataliya Hora - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Jak pokazuje raport ManpowerGroup "Trendy HR w sektorze Automotive", główne wyzwania przedsiębiorców z tej branży to przede wszystkim rosnące oczekiwania klientów, niedobór talentów oraz oszczędności kosztowe. Firmy Automotive bardzo często korzystają z elastycznych form zatrudnienia, głównie z pracy tymczasowej.

Przeczytaj także: Trendy HR w sektorze BPO/SSC

Przeprowadzone przez ManpowerGroup badanie w sektorze Automotive miało na celu poznanie obecnej sytuacji oraz planów firm działających w tym ważnym dla gospodarki Polski sektorze: największych wyzwań, kierunku rozwoju elastycznych form zatrudnienia, prognoz zatrudnienia w bliższej i dalszej perspektywie, kwestii niedoboru talentów. Ankieta on-line zrealizowana została w pierwszej połowie marca 2013 r. Respondentami były osoby odpowiedzialne za politykę personalną oraz zarządzający firmami działającymi w branży Automotive.

fot. mat. prasowe

Jaki rodzaj outsourcingu stosuje Państwa firma?

Wśród tych firm, które stosują outsourcing funkcji, zdecydowana większość (70%) wdrożyła outsourcing funkcji dodatkowych (np. sprzątanie, recepcja, ochrona).


Jak pokazują wyniki raportu „Trendy HR w sektorze Automotive”, 57% respondentów odczuwa spowolnienie gospodarcze. Firmy, które zauważają pogorszenie, oceniają obecną koniunkturę jako słabą oraz niestabilną. Wśród ankietowanych była duża grupa przedsiębiorców, którzy określili aktualne warunki do prowadzenia biznesu w Polsce jako dobre.

Wyzwania stojące przed branżą

Głównymi wyzwaniami związanymi ze współczesnym rynkiem pracy, z którymi obecnie zmagają się firmy z branży Automotive okazały się być przede wszystkim rosnące oczekiwania klientów (64%), a następnie problem w pozyskaniu kandydatów o odpowiednich umiejętnościach i doświadczeniu (39%). Utrzymujące się spowolnienie gospodarcze wymusza na firmach bardzo ostrożne podejście do kwestii efektywności i inwestycji. Jako stojące przed firmami wyzwania wewnętrzne, respondenci najczęściej wskazywali na poszukiwanie oszczędności kosztowych (73%) oraz nacisk kładziony na zwiększenie efektywności (61%). Istotnymi wyzwaniami wewnętrznymi okazują się być również kwalifikacje pracowników (33%) i ograniczenia dotyczące stałego zatrudnienia (24%).

– Utrzymujące się trudna sytuacja gospodarcza wpływa na kondycję przedsiębiorstw działających w Polsce, dotyczy to również branży Automotive. Aby zwiększyć swoją efektywność i kontrolować koszty, firmy z tego sektora decydują się na wdrażanie elastycznych form zatrudnienia. Zapewnia to przedsiębiorstwom możliwość dostosowanie zatrudnienia do aktualnych potrzeb firm, której potrzebują w sytuacji, braku pewności, jak będą wyglądały najbliższe miesiące. Z badania wynika, że praca tymczasowa, z której najczęściej korzystają firmy, to rozwiązanie, którego skuteczność i przełożenie na biznes jest dobrze oceniana przez pracodawców, – komentuje Tomasz Walenczak, Dyrektor Manpower.

fot. mat. prasowe

Czy Państwa firma korzysta z elastycznych form zatrudnienia?

Specyfika wykonywanych zadań wpływa na rodzaj form zatrudnienia, z których korzystają przedsiębiorstwa z sektora Automotive. Trzy na cztery badane firm korzystają z elastycznych form zatrudnienia (76%).


Outsourcing funkcji i elastyczne formy zatrudnienia

Chcąc sprostać coraz większym wyzwaniom na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy, przedsiębiorcy wdrażają coraz bardziej innowacyjne usługi. Przykładem jest outsourcing funkcji dodatkowych, stosowany przez dwie na trzy przebadane firmy sektora Automotive, spośród których większość (70%) stosuje outsourcing funkcji dodatkowych (np. sprzątanie, recepcja, ochrona) a co druga firma (52%) stosuje outsourcing wybranych funkcji HR.

Większość badanych firm (76%), korzysta z elastycznych form zatrudnienia. Najbardziej popularnym rozwiązaniem w tym obszarze jest praca tymczasowa, którą wdrożyły trzy na cztery badane firmy (76%). W dalszej kolejności przedsiębiorcy stosują umowy cywilno-prawne (56%) i korzystają z usługi zatrudnienia zewnętrznego (52%). Większość badanych (58%) uważa elastyczne formy zatrudnienia i ich przełożenie na biznes za bardzo skuteczne rozwiązanie.

fot. Nataliya Hora - Fotolia.com

Jakie wyzwania stoją przed branżą Automotive w Polsce?

Jak pokazuje raport ManpowerGroup "Trendy HR w sektorze Automotive", główne wyzwania przedsiębiorców z tej branży to przede wszystkim rosnące oczekiwania klientów, niedobór talentów oraz oszczędności kosztowe.


Plany rekrutacyjne firm i związane z nimi wyzwania

Prawie siedmiu na dziesięciu pracodawców (w sumie 67%) zamierza zwiększyć zatrudnienie całkowite w najbliższych kwartałach lub też w dalszej perspektywie. W tym prawie jedna czwarta firm (24%) zwiększyła zatrudnienie już w I kwartale tego roku. Wprowadzenie redukcji w ciągu najbliższych miesięcy zadeklarował jeden na dziesięciu przedsiębiorców (9%).

fot. mat. prasowe

Z jakich elastycznych form zatrudnienia korzysta Państwa firma?

W firmach Automotive, które wdrożyły elastyczne formy zatrudnienia, najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest praca tymczasowa (76%). Bardzo często stosowane są też umowy cywilno-prawne, korzysta z nich 56% badanych przedsiębiorstw.


– Przez branżę Automotive przeszła w ubiegłym roku wielka fala redukcji. Sytuacja nie jest jeszcze stabilna, ale firmy powoli uzupełniają braki kadrowe. Według naszych obserwacji realne zatrudnienie rośnie głównie wśród poddostawców działających w sektorze Automotive, – komentuje wyniki badania Tomasz Walenczak, Dyrektor Manpower i dodaje, Automotive to branża, na którą wpływ mają również układy polityczne. W obliczu widma zamykania fabryk na Zachodzie Europy, rządy coraz częściej podejmują działania. W efekcie, zatrudnienie w polskich oddziałach zachodnich koncernów jest redukowane, a produkcja przenoszona do krajów macierzystych. Z drugiej strony należy pamiętać, że dla firm ważny jest zysk i dlatego decydują się na przenoszenie oddziałów do krajów, w których koszty produkcji są niższe a jakość wysoka. I dlatego producenci komponentów, wciąż przenoszą produkcję do Polski, – wyjaśnia Tomasz Walenczak.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: