Jaki kandydat na prezydenta?
2005-06-09 00:01
Przeczytaj także: Limuzyna czy pickup? Z jakim autem kojarzą się Polakom kandydaci na prezydenta?
Jaki powienien być idealny prezydent? Ma być osobą doświadczoną politycznie w służbie publicznej (77%), mieć wyższe wykształcenie (71%), umieć skutecznie negocjować (73%), a przy tym reprezentować wysoki poziom moralny (61%).– Zaskakująco zbieżne oczekiwania wyrażali Polacy w sondażu przeprowadzonym przed 10 laty – mówi Bożena Chmielarczyk dyrektor zarządzający Reader’s Digest w Polsce. – To było pierwsze badanie naszego, wchodzącego wtedy na polski rynek miesięcznika.
Minęła dekada i okazuje się, że mimo licznych zmian w partiach politycznych, wielu szokujących niekiedy doświadczeń i dwóch kadencji prezydenckich Aleksandra Kwaśniewskiego, Polacy nie zmienili swego wyobrażenia o idealnym kandydacie.
– Porównanie wyników z obu sondaży świadczy o stabilności preferencji polskich obywateli – uważa Mikołaj Cześnik, socjolog z Instytutu Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk. – Szczególnie zwraca uwagę klarowne zdefiniowanie roli prezydenta, co świadczyłoby, że jesteśmy społeczeństwem dojrzałym, które wie, czego chce, a czego nie akceptuje.
Dziwić może, że przez 10 lat nie zmienił się stopień niechęci do kadydata-postkomunisty – zwolennika sił politycznych rządzących Polską w latach 1945–1989 nie chce ponad 1/3 badanych (33% w 1995 roku i 36,6% w 2005 roku). Na zwolennika Solidarności z lat 1980–1989 nie głosowałoby nieco mniej osób (8,4%) niż poprzednio (11%).
Dla większości polskich obywateli nie są istotne takie cechy idealnego kandydata jak jego płeć, narodowość, stan cywilny, wyznanie czy doświadczenia rodzicielskie.
![Wybory prezydenckie 2015: kandydaci w mediach [© Tupungato - Fotolia.com] Wybory prezydenckie 2015: kandydaci w mediach](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wybory-prezydenckie/Wybory-prezydenckie-2015-kandydaci-w-mediach-154148-150x100crop.jpg)
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Najnowsze w dziale Wiadomości
-
Google testuje AI, które dzwoni do firm. Zmiany w kampaniach Performance Max i raportach Google Ads
-
Kobiety na rynku pracy: mniejsze ambicje czy większe bariery?
-
KLM wprowadza taryfę "basic" bez bagażu podręcznego - podróż tylko z małą torbą pod fotel
-
Pokolenie Z w pracy: jak różnią się priorytety i oczekiwania młodych pracowników w Polsce