eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Centra handlowe: światowe trendy

Centra handlowe: światowe trendy

2012-11-08 09:27

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie


Eksperci CBRE obserwują też powrót zainteresowania deweloperów powierzchni handlowych dużymi miastami. Po początkowej fazie ekspansji w polskich miastach, która koncentrowała się na kilku największych ośrodkach, w latach 2006 – 2009 deweloperzy rozpoczęli gwałtowny rozwój w coraz mniejszych lokalizacjach. Choć trwa on nadal, to jego potencjał wyraźnie się wyczerpuje, a nasycenie powierzchnią handlową w miastach małych i średnich przekracza naturalne możliwości popytowe tych rynków. Największe miasta wciąż oferują dużo niewykorzystanych możliwości, nie tyle w segmencie największych i wiodących projektów (gdzie konkurencja jest bardzo duża), co w obszarze projektów mniejszych, lokalnych i sąsiedzkich galerii handlowych, czy tzw. stripmalls. Szczególnie obrzeża i przedmieścia miast pozostają nienasycone pod względem nowoczesnej oferty handlowej i stwarzają bardzo dobre możliwości rozwoju.

„Właśnie dokonana transakcja sprzedaży centrum handlowego Manufaktura w Łodzi potwierdza pogłębiające się rozwarstwienie rynku inwestycyjnego. Podczas gdy najlepsze projekty są sprzedawane przy stopach kapitalizacji na poziomie 6%, a przez inwestorów są postrzegane jako pewne, długoterminowe inwestycje, to wiele słabszych projektów, które są na sprzedaż od dawna, nadal czeka na nabywców. Łączna wartość transakcji inwestycyjnych na rynku powierzchni handlowych w trzech pierwszych kwartałach 2012 r. wyniosła 128,5 milionów euro, przy czym w trzecim kwartale nie odnotowana ani jednej takiej transakcji”– dodała Karina Kreja.

Dodatkowym czynnikiem wzmagającym konkurencję na rynku powierzchni handlowych są sklepy internetowe. W związku z dynamicznym rozwojem handlu internetowego w Polsce nie należy się jednak obawiać, że fizyczne sklepy stracą na znaczeniu. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez CBRE wśród 50 międzynarodowych sieci handlowych, 72% z nich spodziewa się, że za dwa lata posiadać będą tyle samo lub więcej sklepów niż obecnie, a dwie trzecie respondentów jest zdania, że dzięki rozwojowi nowoczesnych kanałów sprzedaży potrzebować będzie więcej powierzchni sklepowej. Wynika to między innymi z faktu, że klienci chętnie przeglądają ofertę online, lecz po odbiór zakupów często wolą udać się do sklepu osobiście. Jednak globalne marki nieubłaganie przekształcają swoje sieci – 63% ankietowanych przewiduje, że za dwa lata będą one w pełni zintegrowane do prowadzenia sprzedaży wielokanałowej.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: