eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Konsumenci przyszłości: pokolenie XD

Konsumenci przyszłości: pokolenie XD

2012-09-26 00:25

Konsumenci przyszłości: pokolenie XD

Konsumenci przyszłości: pokolenie XD © Ilike - Fotolia.com

Do głosu dochodzi pokolenie XD. Nasz bohater, przedstawiciel tej generacji, nie mówi: "Pobawmy się klockami", ale "Pobawmy się Lego". Nie prosi rodziców, by włączyli mu grę na smartfonie - nowe technologie są dla niego chlebem powszednim mimo że ma dopiero 8-14 lat. Z całą pewnością jest inny od nas. Musimy stanąć na wysokości zadania, by się z nim dogadać.

Przeczytaj także: Młodzi konsumenci z pokolenia XD a Internet

Co znaczy, że nasz młody bohater reprezentuje pokolenie XD? Mówiąc najprościej – w przeciwieństwie do starszych pokoleń nie zna świata bez internetu. Ta zmiana została zauważona i opisana przy okazji prowadzonego przed dwoma laty badania odczuć i zachowań nastolatków. Na zlecenie Disneya przebadano wtedy 3 tys. dzieci z sześciu krajów Europy: Polski, Francji, Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

Disney prowadził badania na potrzeby swojego nowego kanału telewizyjnego kierowanego do dzieci – Disney XD. Nic więc dziwnego, że w nazwie nowo wyodrębnionej grupy pozostawiono skrót literowy: XD. To jednak nie wszystko. Okazało się, że te dwie litery idealnie charakteryzują nowe pokolenie. „X” odnosi się w tym przypadku do dzieci pokolenia X (35–45 lat), urodzonych w latach 1995–2001, a „D” jest skrótem od „digital”.

Mamy więc do czynienia z dziećmi mającymi obecnie 8-14 lat, z których 60 proc. nie wyobraża sobie życia bez masowej cyfryzacji i dostępu do internetu. Nic dziwnego, w końcu nigdy w takim świecie nie żyły. To cyfrowi tubylcy.

Niemowlę z iPadem w dłoni, czyli korzenie XD

Aby zrozumieć specyfikę pokolenia XD, warto przede wszystkim zastanowić się, dlaczego dzieci przeszły taką ewolucję. Zacznijmy więc od początku – dziecko przychodzi na świat i…

…w pierwszym roku życia liczą się dla niego tylko mama, tata i mleko. Ale czy na pewno? Zaskakujące wyniki przyniósł raport „Zero to Eight. Children media use in America” opublikowany w 2011 r. Wykazał on, że w Stanach Zjednoczonych 10 proc. maluchów do 1. roku życia korzystało już ze smartfona lub iPada. Wraz z wiekiem dziecka wynik ten bardzo szybko wzrasta, osiągając poziom 39 proc. wśród 2-4-latków i 52 proc. wśród 5-8-latków. Dzieci nie tylko mają kontakt z urządzeniami, ale również korzystają na nich z dostępu do sieci. 23 proc. rodziców dzieci w wieku do 5 lat przyznało, że ich dzieci korzystają z internetu, a 80 proc. z nich wykorzystuje to medium regularnie (wg raportu: „Always Connected: the new digital media habits of young children”).

fot. Ilike - Fotolia.com

Konsumenci przyszłości: pokolenie XD

Mamy więc do czynienia z dziećmi mającymi obecnie 8-14 lat, z których 60 proc. nie wyobraża sobie życia bez masowej cyfryzacji i dostępu do internetu

Dla dzieci do 8. roku życia najważniejszym medium jest wciąż telewizja – internet nie ma szans w tym starciu. Ale po tym etapie rozwoju dziecka telewizor coraz bardziej traci swoje wpływy. Ośmiolatki przechodzą swoistą ewolucję. Poszerzają horyzonty mediowe, w wyniku czego na znaczeniu zyskują dla nich komputery z dostępem do internetu oraz telefony komórkowe. Zaczynają masowo wysyłać SMS-y i podtrzymywać kontakt z rówieśnikami za pomocą serwisów społecznościowych oraz komunikatorów typu GG.

I tak dotarliśmy ponownie do chwili, gdy nasz bohater wchodzi w wiek właściwy dla pokolenia XD. Znając jego przeszłość, nie mamy już wątpliwości, że przynależy on do całkiem nowej generacji.

Zwyczaje cyfrowych tubylców

Świat idzie naprzód i nie możemy zawrócić biegu zdarzeń. Wkraczanie młodych cyfrowych tubylców w naszą rzeczywistość jest faktem i przybiera na sile. Mamy tylko jedno rozwiązanie – musimy znaleźć z nimi wspólny język. A, trzeba przyznać, ich podejście do życia i korzystania z internetu może być dla nas niejednokrotnie zaskakujące.

Młodzi są często postrzegani jako osoby rozpieszczone, nieznające wyższych wartości, tak mocno pochłonięte przez świat wirtualny, że zapominają o świecie rzeczywistym. Ten osąd jest bardzo powierzchowny i krzywdzący dla pokolenia XD, co wykazały badania. Dla młodego, cyfrowo świadomego pokolenia wciąż największymi autorytetami są rodzice, a nie, jak można by przypuszczać, bardziej przebojowi koledzy, celebryci czy modne postacie fikcyjne.

Internet natomiast nie zastępuje im codziennego życia i realnych znajomych – służy do wzmacniania i podtrzymywania kontaktów nawiązywanych i pielęgnowanych w świecie rzeczywistym. Prawdą jest, że najczęściej używają sieci w celach rozrywkowych (77 proc. wykorzystuje internet do grania w gry komputerowe), jednak już drugą najczęściej wykonywaną czynnością jest poszukiwanie informacji pomocnych przy odrabianiu lekcji (75 proc.). Internet stanowi więc dla młodych silne narzędzie edukacyjne.

Jednym tchem można wymienić inne cechy, które wyróżniają pokolenie XD. Wspomniane już badania prowadzone na potrzeby kanału Disney XD wykazały, że dzieci z tej generacji są również: przedsiębiorcze (70 proc. oszczędza kieszonkowe, a nie natychmiast wydaje), wolne (64 proc. w przyszłości wolałoby prowadzić własną działalność), ekologiczne (97 proc. wierzy, że dbanie o planetę jest bardzo ważne i, co ciekawe, aż 74 proc. regularnie segreguje śmieci).

Grupa ta jest pozytywnie nastawiona do społeczeństwa i mocno na nim skoncentrowana, co ostatecznie obala negatywny stereotyp młodego pokolenia.

 

1 2

następna

oprac. : Magdalena Buszek / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: