eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie firmy nie skorzystały na Euro 2012

Polskie firmy nie skorzystały na Euro 2012

2012-09-20 12:33

Polskie firmy nie skorzystały na Euro 2012

Polskie firmy nie skorzystały na Euro 2012 © mirpic - Fotolia.com

Optymistyczne przewidywania firm, przede wszystkim z sektora turystycznego, nie sprawdziły się. Organizacja Mistrzostw Euro 2012 nie przyniosła spodziewanych korzyści. Co czwarta firma turystyczna zaobserwowała spadek liczby sprzedawanych usług. Ekspresowe tempo realizacji inwestycji wpłynęło na wzrost zatorów płatniczych - wynika z Raportu BIG.

Przeczytaj także: Małe firmy patrzą z optymizmem w 2011r.

W poprzedniej edycji Raportu BIG, w maju, zawarte zostały przewidywania firm dotyczące organizacji Mistrzostw Euro 2012 w Polsce. Dominowały optymistyczne nastroje, szczególnie wśród firm turystycznych. Co prawda większość badanych uznała, że zamówienia produktów i usług w związku z tym wydarzeniem, nie muszą koniecznie wzrosnąć, ale wyraźnie wskazano, że organizacja Euro nie spowoduje negatywnych skutków.

„Niestety dla małych i średnich firm Euro 2012 nie będą się kojarzyć z zyskami. Szczególnie firmy turystyczne spodziewały się już w tym sezonie letnim większej liczby tradycyjnych turystów zachęconych do przyjazdu do Polski przez turniej. Blisko 30% badanych stwierdziło, że organizacja imprezy nie przyniosła branży korzyści, a co czwarta firma turystyczna zaobserwowała spadek sprzedanych usług.” – mówi Mariusz Hildebrand, Prezes Zarządu BIG InfoMonitor S.A.

Przed mistrzostwami 66% badanych firm turystycznych oczekiwało wzrostu liczby tradycyjnych turystów już w tym sezonie letnim. Niestety jak się okazało, ten efekt nie został osiągnięty. Zdaniem 29% ankietowanych, firmy z sektora turystycznego zdecydowanie nie skorzystały na organizacji Mistrzostw Euro 2012 w Polsce, kolejnych 26% stwierdziło że impreza raczej nie przyniosła korzyści.

W maju tego roku 12% firm turystycznych spodziewało się spadku liczby sprzedanych usług w związku z Mistrzostwami, a wzrostu oczekiwało 26%. Podsumowanie zawarte w sierpniowej edycji raportu prezentuje dokładnie odwrotne wyniki. Co czwarta firma z branży odnotowała spadek, a tylko 10% wzrost sprzedanych usług. Zdaniem 16% badanych firm na pozytywne skutki imprezy trzeba jeszcze poczekać, a oceny są przedwczesne.

fot. mirpic - Fotolia.com

Polskie firmy nie skorzystały na Euro 2012

Zdaniem 29% ankietowanych, firmy z sektora turystycznego zdecydowanie nie skorzystały na organizacji Mistrzostw Euro 2012 w Polsce

„To, że liczba realizowanych usług nie wzrosła nie jest największym problemem. Niestety są też znacznie poważniejsze wyzwania, będące skutkiem Euro 2012. Mam na myśli przede wszystkim wzrost zatorów płatniczych wynikających z ekspresowego tempa realizacji inwestycji, tak by zdążyć przed imprezą. W maju 29% ankietowanych uznało, że zaległości w regulowaniu należności nie wzrosną, na koniec sierpnia już 35% firm udzieliło takiej odpowiedzi. Dotyczy to szczególnie sektora budowlanego.” – dodaje Marcin Ledworowski, Wiceprezes BIG InfoMonitor S.A.

Eksperci BIG InfoMonitor wskazują, że ocena wpływu organizacji Mistrzostw Euro 2012 na funkcjonowanie małych i średnich firm, może jeszcze ulec zmianie. Pozytywnie zaskoczyć może turystyka, jeśli kolejny sezon letni okaże się znacznie lepszy pod względem liczby turystów, dzięki reklamie jaką Polsce zrobił turniej. Niestety niegatywne oceny również mogą pojawić się częściej, szczególnie kiedy zakończone zostaną wszystkie inwestycje związane z organizacją imprezy. W tym przypadku mogą pogłębić się problemy związane z terminowym rozliczaniem kontraktów, co dla najmniejszych podmiotów może stanowić poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności.

Doświadczenia wynikające z imprezy pokazują, że szczególnie w okresach nagromadzenia dużej liczby kontraktów infrastrukturalnych, ich realizacji podejmują się podmioty nie przygotowane do takich zadań. Skutkuje to w opóźnieniach realizacji inwestycji, a co za tym idzie również płatności. Dlatego eksperci BIG InfoMonitor podkreślają, że kluczowe jest badanie rzetelności partnerów biznesowych przed rozpoczęciem współpracy oraz budowanie własnej wiarygodności, aby wyróżnić się pozytywnie na tle niesolidnych konkurentów.

Przeczytaj także: Zdrowy rozwój polskiej firmy Zdrowy rozwój polskiej firmy

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: