Szanse i zagrożenia dla firm w 2010 r.
2010-04-30 13:55
Najważniejsze ryzyka w działalności firmy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polscy przedsiębiorcy optymistyczni, lecz ostrożni
Ryzyka, które niósł ze sobą światowy kryzys na rynkach finansowych i kryzys gospodarczy nie zmaterializowały się w polskiej gospodarce mimo, iż istniały. Przyczyn, dla których mieliśmy do czynienia „tylko” z osłabieniem, a nie z kryzysem, jest wiele, w tym m.in. osłabienie złotego, które zamortyzowało spadek popytu zewnętrznego, ale przede wszystkim konserwatyzm przedsiębiorstw w korzystaniu z zewnętrznego finansowania oraz ich bardzo duża zdolność adaptacyjna do zmieniających się nagle i szybko warunków. Już w 4. kwartale 2009 r. widać było, że firmy dostosowały się do nowych warunków, udało im się utrzymać rosnące przychody ze sprzedaży (w niewielkim stopniu, bo o 1,6 proc. w stosunku do 2008 r., ale jednak) i zapanować nad kosztami (wzrost „tylko” o 0,6 proc.), co w krótkim czasie jest niezmiernie trudne. Zaczęto mówić o Polsce jako zielonej wyspie na tle Europy.Dzisiaj obraz już nie pokazuje naszej przewagi – większość krajów europejskich w 2010 r. osiągnie wzrost PKB. Oczywiście wzrost gospodarczy to nie konkurs piękności. Ale na pewno „konkurs” wykorzystywania szans i umiejętności radzenia sobie z zagrożeniami i z ryzykami. A tych, niezależnie od koniunktury gospodarczej, jest ciągle bardzo dużo. To pejzaż działalności gospodarczej.
fot. mat. prasowe
Najważniejsze ryzyka w działalności firmy
fot. mat. prasowe
Korelacja między branżą a rodzajem ryzyka
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Niestabilność prawa największą bolączką sektora MŚP
-
Czy prawa przedsiębiorców w Polsce są przestrzegane?
-
Koszty pracy blokują przedsiębiorczość
-
Polskie firmy wczoraj i dziś. Sukcesy i wyzwania
-
Co hamuje rozwój firmy?
-
Polskie firmy 2017: warunki prowadzenia biznesu
-
Sytuacja finansowa sektora przedsiębiorstw II kw. 2016
-
Sytuacja finansowa sektora przedsiębiorstw IV kw. 2015
-
Polskie firmy 2016: warunki prowadzenia biznesu