Strategie marketingowe: zawężanie marki
2012-09-18 13:53
Przeczytaj także: Nowa strategia marki dla sieci supermarketów
Zawężanie marki wynika ze zmian modelu biznesowego. Włosi chcą ulokować swoją produkcję w krajach o niskich kosztach wytwarzania. Ta strategia ma być połączona z aktywnością firmy na rynkach rosnących w obszarze dóbr luksusowych, czyli w Chinach, Indiach, Rosji, Brazylii i Europie Środkowej. Między innymi, dlatego największą fabrykę koncern planuje otworzyć w Chinach, a dwie następne przejął od rosyjskiego holdingu Sibur. Kolejne inwestycje powstają w Meksyku, Brazylii i Rumunii. Taka strategia pozwala nie tylko podnieść rentowność, ale daje możliwość szybkiego reagowania na potrzeby lokalnych, szybko rosnących rynków.
Zwężanie marki i oferty – przykłady
Pirelli nie jest jedynym wielkim koncernem, który strategią koncentracji reaguje na światowy kryzys. Niedawno swoje portfolio bardzo ograniczył i przeprowadził zawężanie marki Ford - sprzedając lub zamykając mniejsze marki. Mniej marek poprawiło wyniki finansowe koncernu. Inna wielka amerykańska korporacja, farmaceutyczny Pfizer, odsprzedała szwajcarskiemu Nestle biznes spożywczy. Pozbywając się produkcji żywności dla małych dzieci, firma chce skoncentrować swoje zasoby na walce na podstawowym dla siebie rynku farmaceutyków. Zawężanie marki połączone często jest z zawężaniem portfolio ofert.
Zawężanie marki odpowiedzią na kryzys
Strategia koncentracji i zawężanie marki jest odpowiedzią na kryzys. Strategia rozszerzania jest bardzo dobra na czas hossy. Gdy rynek rośnie, wygrywa ten, kto najszybciej do tych wzrostów się dostosuje i zdobędzie jak największe udziały rynkowe. Problemem jest sytuacja przeinwestowania, co często prowadzi, jeżeli nie do bankructw, to przynajmniej do kłopotów finansowych firm. W ten sposób, obie strategie się uzupełniają i zgodnie z kryzysami gospodarczymi przetasowują rynek. Najwięcej tracą ci, którzy za późno lub za mało zmieniają się w stosunku do zmian na rynku. Zawężanie marki ogranicza nakłady, koncentruje zasoby i minimalizuje kapitałochłonność. Te cechy decydują o popularności, jaką cieszy się zawężanie marki podczas spowolnienia gospodarczego.
1 2
oprac. : Jarosław Filipek / CODES
Przeczytaj także
-
Fanpage: jak marki komunikują się na Facebooku?
-
Zarządzanie marką: ważna spójność
-
Zarządzanie marką: kontroling marki
-
Strategia rynkowa i Brand Extension
-
Strategia zarządzania marką: co-branding i licencjonowanie
-
Strategia rozszerzania marki - rynek motoryzacyjny
-
Akwizycje a strategia marki
-
Co robić, aby marka dobrze się sprzedawała?
-
Wartość dodana marki nie tylko materialna
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)