eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Outsourcing kadr i płac: rozwiązanie na czas kryzysu?

Outsourcing kadr i płac: rozwiązanie na czas kryzysu?

2012-08-16 12:14

Outsourcing kadr i płac: rozwiązanie na czas kryzysu?

Outsourcing © momius - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Coraz częściej słyszy się lub czyta o outsourcingu. Pojęcie nie jest już nowe, ale nadal wielu z nas nie wie czym tak naprawdę jest outsourcing i z czym się wiąże. Słowo outsourcing powstało z połączenia dwóch słów: outside (zewnętrzny) oraz resources (zasoby, dostępne środki). Jedna z najpopularniejszych definicji została wprowadzona przez Maurice'a F. Greavera Juniora. Wg niego outsourcingiem jest proces, w którym przekazujemy zewnętrznym usługodawcom pewne powtarzające się wewnętrzne zadania organizacji. Zadania te mogą być powiązane z pracownikami, maszynami, urządzeniami czy wyposażeniem - czyli z tym, co jest wykorzystywane do ich realizacji (M. F. Greaver II, 1999, s. 3).

Przeczytaj także: Outsourcing - dlaczego się nie udaje?

Jak obniżyć koszty zachowując jakość?

Do najczęściej outsourcingowanych procesów należy z pewnością outsourcing kadrowo-płacowy. Z każdym rokiem wzrasta zainteresowanie outsourcingiem tego rodzaju. Nasuwa się pytanie skąd się bierze rosnąca popularność przekazywania wewnętrznych działów organizacji, w tym przypadku działów kadrowo-płacowych na zewnątrz? Jakie są zalety outsourcingu tej właśnie funkcji? I czy w dobie wszechobecnego kryzysu ekonomicznego outsourcing może stać się środkiem do zwiększenia oszczędności firmy? I czy poza ewentualną redukcją kosztów, outsourcing kadrowo-płacowy niesie ze sobą inne korzyści, równie istotne dla działalności przedsiębiorstwa.

Najczęściej wymienianymi zaletami outsourcingu działów kadrowych i płacowych są, wspomniana wcześniej redukcja kosztów oraz dostęp do doświadczenia i wiedzy - zasobów typy "know-how" znajdujących się po stronie usługodawców.

Główny powód, dla którego delegowanie procesów związanych z obsługą kadrową i płacową pracowników, powoduje obniżenie kosztów działalności przedsiębiorstwa jest zmniejszenie liczby etatów w firmie, czyli zmniejszenie kosztów pracowniczych. W Polsce koszty pracownicze, jakie ponosi pracodawca są bardzo wysokie i wiążą się nie tylko z wypłatą wynagrodzeń, ale również m.in. z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, kosztami wynagrodzeń za czas przebywania na urlopach wypoczynkowych czy zwolnieniach lekarskich. Ponadto, im większa liczba zatrudnionych pracowników, tym większą powierzchnię biurową organizacja musi wynajmować, musi zapewnić pracownikom odpowiednie narzędzia pracy, wydatki na energię także będę proporcjonalnie wyższe.

Przy outsourcingu to na usługodawcę spadają koszty utrzymania stanowisk pracy, ich wyposażenia oraz dostarczenia właściwego oprogramowania.

Outsourcing pozwala również na efektywne wykorzystywanie czasu pracy. Firma outsourcingowa świadczy usługi zawsze, gdy jest coś do zrobienia dla firmy macierzystej. Nieważne jest czy praca odbywać się będzie w ramach nadgodzin, w soboty czy niedziele. Najważniejsze to realizacja procesu, w sposób i w terminie ustalonym z klientem. Znika problem dostępności pracowników oraz kosztów związanych z wypłatą nadgodzin.

Wyodrębnienie z przedsiębiorstwa części procesów biznesowych i powierzenie ich firmie zewnętrznej może wpłynąć na zmniejszenie ponoszonych kosztów inwestycji. Wynika to z tego, że w takiej sytuacji płaci się za samą usługę, bez konieczności inwestowania w infrastrukturę. Dzięki temu kapitał firmy nie musi być trwale zamrożony w dziedzinach obsługiwanych przez firmę zewnętrzną. Inwestycje spadają na usługodawców i to oni, by być na rynku konkurencyjnymi muszą ponosić koszty z nimi związane.

fot. momius - Fotolia.com

Outsourcing

Outsourcing kadr i płac: rozwiązanie na czas kryzysu?

Bardzo istotną funkcją outsourcingu kadrowo-płacowego jest możliwość oddania części procesów w ręce fachowców i wysokich rangą specjalistów, na których zatrudnienie najprawdopodobniej nie byłoby nas stać lub których zatrudnienie byłoby mało racjonalnym działaniem. Firma outsourcingowa jest najczęściej bardzo wąsko wyspecjalizowana. Zatrudnia specjalistów, dodatkowo często inwestując w rozwijanie ich wiedzy, ponosząc koszty szkoleń, kursów czy nawet studiów podyplomowych, w celu dostarczenia, jak najlepszych rozwiązań i zwiększenia konkurencyjności własnej firmy. Ponadto, warto podkreślić, że firma macierzysta nie korzysta z wiedzy i doświadczenia tylko jednego specjalisty, ale ma dostęp do wszystkich zasobów zgromadzonych przez usługodawcę.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: