eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011

Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011

2012-06-29 14:01

Przeczytaj także: Co hamuje rozwój rynku telekomunikacyjnego?


Korzystne dla konsumentów zmiany na rynku telekomunikacyjnym

Wśród najważniejszych zmian należy przede wszystkim wskazać rosnącą konkurencję na rynku. Konsumenci mają większą możliwość wyboru ofert dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb oraz możliwości finansowych. Odnotowane obniżki cen dotyczą przede wszystkim telefonii komórkowej - o 11% spadła średnia cena transmisji danych oraz o 3% połączenia głosowego. Użytkownicy mają możliwość zmniejszania kosztów korzystania z usług telekomunikacyjnych dzięki zawartym w cenie abonamentu pakietom na usługi, których oferta jest sukcesywnie rozbudowywana przez operatorów.

Ważnym elementem strategii marketingowych jest również szeroki wybór urządzeń końcowych (przede wszystkim smartfonów) po atrakcyjnej cenie.

Pozyskiwanie klienta i budowanie przewagi konkurencyjnej przez operatorów przestaje koncentrować się na obniżaniu cen, coraz większą rolę zaczynają odgrywać czynniki pozakosztowe. W przypadku dostępu do Internetu jest to np. prędkość łącza. Operatorzy sukcesywnie zwiększają przepustowość łączy internetowych, aby móc sprostać oczekiwaniom użytkowników. Około 73,8% łączy charakteryzowało się prędkością równą lub wyższą niż 2Mb/s, czyli o 24,7 p.p. więcej niż w 2010 r. Najwyższe przepływności oferowali przede wszystkim operatorzy TVK - należało do nich 70,9% łączy z przedziału 10Mb/s lub więcej.
Istotnym trendem jest pakietyzacja usług, umożliwiająca zaspokojenie popytu na kilka usług telekomunikacyjnych po atrakcyjniejszej cenie niż ich indywidulany zakup. Z możliwości tej w 2011 r. skorzystało blisko 2,8 mln osób. Największym zainteresowaniem cieszyły się oferty typu double play, najczęściej łączące w sobie telewizję kablową z dostępem do Internetu.

Perspektywy rozwoju rynku

Dominującymi trendami na rynku telekomunikacyjnym w 2011 r. były dalszy wzrost znaczenia rozwiązań mobilnych, pakietyzacja i konwergencja usług telekomunikacyjnych oraz zwiększanie ich dostępności. Zmieniały się również preferencje konsumentów zainteresowanych przede wszystkim usługami niegłosowymi oraz wysokim poziomem ich jakości.

W perspektywie kolejnych lat, strategicznym segmentem rynku pozostanie dostęp do Internetu, którego penetracja będzie sukcesywnie rosnąć. Szczególnie dynamiczny rozwój należy przewidywać w odniesieniu do usług mobilnych, na co wpłynie przede wszystkim rozstrzygnięcie przetargu na częstotliwości umożliwiające świadczenie usług LTE.

Stabilny wzrost czeka rynek stacjonarnego dostępu do Internetu, na który efekt substytucji ofertą mobilną będzie miał ograniczony wpływ. Usługi w stałej lokalizacji nadal postrzegane są jako zapewniające lepszą jakość i pewność połączenia. Bazę klientów będą rozbudowywali szczególnie operatorzy TVK, oferujący wyższe przepływności po atrakcyjniejszej cenie niż w technologii xDSL.

Wysoki poziom nasycenia rynku powoduje, że operatorzy mają coraz bardziej ograniczone możliwości pozyskiwania nowych klientów, a znaczenia nabiera lepsze zagospodarowanie posiadanej już bazy abonentów. Posłużą temu oferty pakietów kilku usług telekomunikacyjnych, których liczba odbiorców sukcesywnie rośnie.

Cena przestaje być podstawowych czynnikiem budowania przewagi konkurencyjnej. Użytkownicy coraz częściej będą zwracać uwagę na pozakosztowe warunki oferty, oczekując od operatorów zapewnienia określonego poziomu jakości usług.

Sukcesywny wzrost liczby łączy o wyższych przepustowościach pozwoli odbiorcom na powszechniejszą możliwość korzystania z ofert szybszego Internetu.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: