eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jaka przyszłość czeka rynek szkoleń w Polsce?

Jaka przyszłość czeka rynek szkoleń w Polsce?

2012-03-19 00:05

Przeczytaj także: Co czeka firmy szkoleniowe?


Sygnalizowany kierunek zmian na rynku szkoleń przekłada się na nastroje, jakie panują wśród przedstawicieli firm szkoleniowych. Reprezentanci tego środowiska (60%) obawiają się, że sytuacja ich organizacji pogorszy się w ciągu najbliższych kilku lat, choć ponad połowa z nich przewiduje, że wyczerpanie środków w ramach PO KL nie spowoduje zmniejszenia ich udziału w rynku. Najbardziej zagrożone będą firmy, które opierały swoją działalność na szkoleniach realizowanych z funduszy unijnych i nie dostosowały swojej oferty do wymagań klientów biznesowych. W ich przypadku realne staną się trudności z utrzymaniem działalności na rynku.

Wyniki badania pokazują także pozytywne aspekty związane z końcem finansowania szkoleń w ramach PO KL. Rynek szkoleń, według przedstawicieli branży, przeżyje swoiste katharsis, dzięki któremu przywrócona zostanie rzeczywista wartość szkoleń, a liczyć się będą tylko te firmy, które czerpią wiedzę z wieloletniego doświadczenia i przywiązują wagę do jakości oferowanych usług. Ceny szkoleń, które dotychczas były sztucznie zaniżane z uwagi na konkurencyjną ofertę dofinansowaną ze środków unijnych, powrócą na swój realny poziom.

Pomimo, że w większości firm szkoleniowych uczestniczących w badaniu (71%) prowadzone są dyskusje na temat prognozowanych przeobrażeń rynku szkoleniowego w Polsce, jedynie połowa z nich przygotowuje nową bądź modyfikuje dotychczasową strategię działania. Wśród najczęściej wskazywanych rozwiązań, które są planowane lub podejmowane przez firmy szkoleniowe należy wymienić poszukiwanie nowych odbiorców oferty usług szkoleniowych (43%) oraz nowych partnerów do współpracy (36%), a także wzbogacanie oferty o nowe tematy i nowoczesne metody szkoleniowe (42%). Zdaniem niemal połowy respondentów firmy szkoleniowe podniosą również ceny usług szkoleniowych. Dla części ankietowanych (35%) realnym rozwiązaniem jest także redukcja zatrudnienia trenerów w ich organizacjach.

fot. mat. prasowe

Grupy pracowników, które na pewno będą szkolone w następnych latach

Szkoleni będą przede wszystkim specjaliści

W ramach badania określono także działania, jakie w związku z wyczerpaniem środków finansowych z Unii Europejskiej podejmą przedsiębiorstwa. Program adaptacji do nowych realiów rynku szkoleniowego będzie obejmował przede wszystkim dążenie do zmniejszenia liczby szkoleń organizowanych dla pracowników (60%) oraz zwiększenie udziału szkoleń realizowanych przez trenerów wewnętrznych (47%). Jeżeli chodzi o prognozowane zapotrzebowanie na tematy szkoleń, to w opinii firm szkoleniowych, przedsiębiorcy będą najchętniej kierowali swoich pracowników na szkolenia specjalistyczne (60%) oraz z zakresu obsługi klienta (50%). Popularne będą także szkolenia z kompetencji kierowniczych (42%), umiejętności IT (39%) oraz coaching (37%). Diagnoza ta znalazła także potwierdzenie w opinii wyrażonej przez przedsiębiorców. Ich zdaniem pracodawcy będą najczęściej dokształcać swoich pracowników w zakresie kompetencji kierowniczych (70%), związanych z obsługą klienta (62%) oraz kompetencji specjalistycznych (60%).

fot. mat. prasowe

Formy szkoleniowe cieszące się największym zainteresowaniem w przyszłości

Najmniejszym zainteresowaniem cieszyć się będą szkolenia wyjazdowe

W odniesieniu do formy realizacji szkoleń, przedstawiciele firm szkoleniowych uznali, że najczęściej wybierane przez pracodawców będą szkolenia mieszane (stacjonarne połączone z wykorzystaniem nowych technologii) (39%). Opinię tę potwierdzają wskazania przedsiębiorców (32%) oraz trenerów (47%), którzy nie współpracują na stałe z firmami szkoleniowymi.

Informacje o badaniu
Badanie „EFS – End of Financial Support…” zrealizowane zostało w okresie od 28 czerwca do 28 września 2011 roku. Swoje opinie wyrazili w nim przedstawiciele firm szkoleniowych, a także przedsiębiorcy i trenerzy z całego kraju. Łącznie w badaniu wzięło udział 491 osób (355 przedstawicieli instytucji szkoleniowych, 73 przedstawicieli przedsiębiorstw oraz 63 trenerów, niezwiązanych na stałe z jakąkolwiek firmą szkoleniową).

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Co jest najgorsze?

    Henryk1986 / 2014-02-11 15:57:09

    Moim zdaniem, obserwując i biorąc udział w szkoleniach na przestrzeni kilkunastu lat, najgorsze jest to, że firm szkoleniowych powstających w garażu jest na pęczki. A jak jakieś są już porządne to drogie jak diabli. Ja od kilku miesięcy korzystam z usług firmy Russell Bedford i sobie chwalę (www.russellbedford.pl), bez obaw mogę ją polecić. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: