eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Outsourcing w Polsce 2011-2012

Outsourcing w Polsce 2011-2012

2012-01-16 00:11

Przeczytaj także: Polska na globalnej mapie outsourcingu


Szczególnie intensywnie rozwijał się segment R&D. W ostatnim rankingu The Economist Intelligence Unit „2011 IT Industry Comptetivness Index”, Polska odnotowała wyraźny awans w obszarze rozwoju zaplecza R&D (wzrost z 6,6 pkt w 2009 r. do 18,1 pkt w 2011). Dziś, jak wynika z danych ABSL, działalność badawczo–rozwojowa zajmuje trzecią pozycję na liście najczęściej obsługiwanych procesów przez centra z zagranicznym kapitałem, które funkcjonują na polskim rynku. Rośnie również liczba centrów KPO, realizujących najbardziej zaawansowane projekty. Według ABSL, na koniec 2010 roku istniały w Polsce 23 tego typu jednostki.

- W mijającym roku Polska udowodniła, że może pełnić rolę strategicznego ośrodka eksportującego wysoce specjalistyczne usługi – mówi Janusz Dziurzyński, Wiceprezes ABSL, Dyrektor Globalnego Centrum Usług Biznesowych P&G GBS Warszawa, które jest jednym z 6 strategicznych jednostek biznesowych koncernu oraz jednym z 4 ośrodków globalnego zarządzania danymi P&G na świecie. - Polskie centra wspierają decyzje biznesowe i wdrażają innowacje w największych międzynarodowych koncernach. Jako kraj zdołaliśmy wykształcić unikalną kompetencję – potrafimy działać kompleksowo, w różnych obszarach biznesu, a jednocześnie obsługiwać projekty, wymagające wąskiej, specjalistycznej wiedzy – dodaje.

Oprócz rosnącej liczby centrów KPO, zdecydowana większość firm sektora wprowadziła do swojej oferty usługi oparte na wiedzy jako uzupełnienie realizowanych procesów finansowo-księgowych, IT czy HR. Dodatkowo, w 2011 r. centra usług zaczęły obsługiwać projekty nie w jednym, ale w kilku obszarach, łącząc np. usługi finansowo-księgowe z IT.

3. Polscy managerowie coraz ważniejsi w globalnych strukturach

Wzrost znaczenia Polski na globalnej mapie usług biznesowych nie pozostał bez wpływu na kariery rodzimych specjalistów. Coraz większa liczba lokalnych managerów sięga po stanowiska kierownicze w międzynarodowych organizacjach. Przykładowo, Jacek Levernes we wrześniu 2011 r. został Członkiem Zarządu HP Europe, a Krystian Bestry zarządza wszystkimi centrami Infosys BPO w Europie. Polacy są cenieni za pracowitość, otwartość na inne kultury i przedsiębiorczość.

- Do niewątpliwych zalet polskich menadżerów należy umiejętność radzenia sobie w nietypowych i stresujących sytuacjach – mówi Małgorzata Jasińska, CEE Corporate Accounts Director Hays Poland, Partner Strategiczny ABSL. - Zewnętrzne trudności nas mobilizują, a sytuacje pozornie bez wyjścia dają nam okazję do wykazania się kreatywnością, której nigdy Polakom nie brakowało. Dodatkowo, pracujemy wedle europejskich standardów, co ułatwia nam poruszanie się w międzynarodowym środowisku – dodaje.

Zdaniem Małgorzaty Jasińskiej, Polacy maja również dużą łatwość adaptacji do różnych aspektów kulturowych w globalnych korporacjach, a także wykazują się coraz lepszą znajomością języków obcych.

Po szczeblach międzynarodowej kariery w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu pną się również kobiety. W listopadzie 2011 Agnieszka Orłowska awansowała na stanowisko Prezesa Globalnego Centrum Usług Biznesowych Hewlett-Packard we Wrocławiu, świadczącego usługi na rzecz klientów z regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), Agnieszka Jackowska zarządza łódzkim centrum Infosys BPO (będąc pierwszą kobietą na tak wysokim stanowisku w strukturach hinduskiego koncernu), w fotelu prezesa Xerox Polska zasiada Marzena Tarkowska, a Kinga Piecuch jest jednym z członków zarządu tej firmy. To tylko kilka przykładów.

4. Państwo wspiera sektor

Mijający rok to dla polskiego rynku nowoczesnych usług biznesowych szereg pozytywnych zmian legislacyjnych. W czerwcu 2011 r. projekty z sektora nowoczesnych usług biznesowych zostały ostatecznie włączone do „Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020”. Jednocześnie Ministerstwo Finansów zrezygnowało z planów zakładających objęcie dotacjami publicznymi jedynie tych inwestycji, które miałyby powstawać w miastach z wysokim poziomem bezrobocia. Pierwotnie granty miały zostać przyznane jedynie lokalizacjom ze stopą bezrobocia wyższą niż 75% średniej krajowej.

poprzednia  

1 2 3 4 ... 8

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: