eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Problemy z nazwami marek

Problemy z nazwami marek

2011-12-28 14:04

Przeczytaj także: Naming na eksport


Regulamin konkursu jasno mówił, że propozycje nazw muszą być nowymi i twórczymi określeniami. Tylko wtedy można mówić, że nie naruszają one praw autorskich. Inną kwestią jest, czy były one wcześniej zgłoszone jako znaki towarowe. Bo warto tu zaznaczyć, że chronić prawnie można nie tylko nazwy ale także slogany firmowe oraz hasła reklamowe. Już po ogłoszeniu wyników i burzy w mediach oraz internecie, przedstawicielka banku stwierdziła, że „Zgodnie z regulaminem na uczestnikach ciążył obowiązek weryfikacji, czy zgłaszane hasła nie były wykorzystane np. w kampaniach innych banków.” Jeżeli tak jest, to jakie obowiązki ciążyły na komisji wybierającej hasła? Na pewno powinna to być weryfikacja wybranych haseł. Zadajmy sobie pytanie jak można sprawdzić czy slogan był już wcześniej wykorzystywany i czy jest unikalny? Czy samo wpisanie do wyszukiwarki internetowej wystarcza? Czy klienci banku wiedzą jak sprawdzić czy identyczne hasło nie jest już zarejestrowane na rzecz innej firmy w Urzędzie Patentowym? Czy bank i jego klienci rozumieją, że identyczność wcale nie jest podstawą do uzyskania ochrony prawnej jako słowny znak towarowy? Nazwy i slogany muszą się różnić od zarejestrowanych, a badanie takie przeprowadza uprawniony rzecznik patentowy.

Usługa taka kosztuje kilkaset złotych. Wątpliwe, aby ktokolwiek założył lokatę mając świadomość, że musi jeszcze wydać kilkaset złotych aby spełnić warunki konkursu.

Cena za projekt nazwy czy sloganu firmowego nie zależy od ilości propozycji, ale od gwarancji jakie otrzymuje zamawiający.

Projektowanie nazw i sloganów to nie sama kreacja. To przede wszystkich testy i sprawdzenie, czy opracowanie nie narusza praw innych osób lub firm. Takie opracowanie MUSI być bezpieczne. Nazwa i slogan muszą posiadać komplet gwarancji prawnych, aby można je było wykorzystywać na rynku w obrocie gospodarczym lub w reklamie. Brak takich gwarancji jak i niewiedza, że są one potrzebne, nikogo nie usprawiedliwia. Apple stać na zapłacenie odszkodowań lub wykupienie praw własności. RIM jeszcze zbyt wiele w promocję swojego systemu nie zainwestował a szybko „wymyślona” nazwa BlackBerry 10, używa chronionej na rzecz firm marki i na pewno nie będzie stanowiła problemu prawnego. Gorzej będzie z jej marketingowym wydźwiękiem, a najgorzej z reputacją. Bo największą stratą jaką ponoszą firmy w tej sytuacji, jest utrata reputacji i dobrego imienia. Ryzyko jakie niesie wymyślanie nazw i sloganów w formie konkursów jest olbrzymie. Wynika ono z braku świadomości jakie są ograniczenia prawne i jak uzyskać gwarancję, aby firmy nie narazić na problemy. Sytuacji podobnych jest więcej, ale ze zrozumiałych względów polskie firmy skrzętnie ukrywają informacje o nich. Przykłady Apple i RIM wskazują, że wyjście na rynek międzynarodowy jeszcze powiększa to ryzyko.

poprzednia  

1 2

oprac. : Jarosław Filipek / CODES CODES

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: