eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Praca zdalna: blaski i cienie

Praca zdalna: blaski i cienie

2011-09-19 11:24

Przeczytaj także: Jakie niedogodności niesie praca w domu?


  • Domniemane naruszenie bezpieczeństwa – Wielu dyrektorów wyższego szczebla wzdraga się na myśl o udostępnieniu poufnych danych zdalnym pracownikom. Jednak to, czy pracownik przebywa w biurze, czy poza nim, nie ma większego związku z jego skłonnością do nadużywania informacji o kliencie albo lekceważenia procedur bezpieczeństwa. Firmy, które wykorzystują zdalnych pracowników, zwykle ograniczają dostęp do wybranych baz i aplikacji wyłącznie do użytku wewnętrznego, dostarczając uproszczony terminal pracownikom zdalnym, a ponadto podejmują niezbędne środki ostrożności, aby zapewnić bezpieczną, szyfrowaną komunikację przez sieć.
  • Brak świadomości – Choć fakt ten może zaskakiwać, znaczna część rynku jest nieświadoma postępów, jakich dokonano w dziedzinie pracy zdalnej. Wizyta referencyjna w firmie, która wykorzystuje zdalnych pracowników, często stanowi najlepszy argument dla niechętnego kierownictwa. Firmy, które przełamały początkowe opory, najczęściej przekonują się do tego modelu zatrudnienia i zwiększają ilość osób pracujących zdalnie.

Wyzwania pracy zdalnej

Po przekonaniu kierownictwa do zdalnej pracy mogą pojawić się kolejne wyzwania, takie jak:
  • Wstępna konfiguracja i adaptacja – Adaptacja zdalnego pracownika bywa wyzwaniem. Trzeba upewnić się, że domowe połączenie działa prawidłowo i bezawaryjnie, że przywykł on do nowego środowiska i że członkowie rodziny wiedzą, jak się zachowywać w godzinach pracy.
  • Izolacja – Jednym z największych problemów jest poczucie izolacji osób pracujących w domu. W rzeczywistości niektórzy postanawiają wrócić do biura, ponieważ praca w domu po prostu im nie pasuje. Adaptacja do nowego środowiska bywa szczególnie trudna dla starszego, bardziej dojrzałego personelu. Aby temu zaradzić, można użyć narzędzi społecznościowych, takich jak czaty internetowe — zarówno towarzyskie (do dyskusji „przy automacie do kawy”), jak i specyficzne dla zespołów — aby podtrzymać zaangażowanie i kontakt między pracownikami. Przy braku osobistych interakcji warto organizować regularne audio- i wideokonferencje.
  • Szkolenia – Zdalni pracownicy nie zasiądą w sali wykładowej, chyba że przybędą do głównej siedziby firmy, ale przy odpowiednich szkoleniach internetowych i wirtualnych nie stanowi to problemu. Niektóre firmy wolą organizować szkolenia na swoim terenie, co pozwala na odnowienie kontaktów osobistych. Wybór — szkolenie internetowe, wirtualne, osobiste lub ich kombinacja — zależy od firmy i typu pracownika.
  • Selekcja kandydatów – Jak na ironię firmy, które przechodzą na model pracy w domu, często napotykają na problem, którego nie przewidziały — jak uporać się z górą wniosków o zatrudnienie. Dobrze mieć taki problem.

Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej, Interactive Intelligence

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: