Transport w Polsce - wyniki działalności w 2010 r.
2011-09-02 12:10
Przeczytaj także: Transport w Polsce - wyniki działalności w 2013 r.
Żegluga śródlądowa
W 2010 r. żeglugą śródlądową przewieziono 5,1 mln ton ładunków, tj. o 9,1% mniej niż w 2009 r. Na ogólny spadek przewozów największy wpływ miało zmniejszenie się przewozów ładunków w transporcie krajowym o 28,8%. W transporcie międzynarodowym, którego udział wzrósł z 62% w 2009 r. do blisko 70% w 2010 r. przewozy ładunków zwiększyły się o 3,2%.
Do ogólnego spadku przewozów w największym stopniu przyczyniło się zmniejszenie się przewozów węgla kamiennego i brunatnego, ropy naftowej i gazu ziemnego (o 24,4%) oraz rud metali i pozostałych produktów górnictwa i kopalnictwa (o 12,0%).
Liczba pasażerów przewiezionych żeglugą śródlądową w 2010 r. wyniosła 879 tys. i była mniejsza o 19,8% w porównaniu z 2009 r.
Transport morski
Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2010 r., liczyła 121 statków o nośności (DWT) 2941,5 tys. i pojemności brutto (GT) 2110,5 tys. Średni wiek statku w 2010 r. wynosił 19,0 lat (w 2009 r. – 20,4 lat).
W 2010 r. morską flotą transportową polscy przewoźnicy morscy przewieźli 8,4 mln ton ładunków, tj. o 10,8% mniej niż przed rokiem, przy jednoczesnym spadku pracy przewozowej w tonokilometrach o 17,1%. Żeglugą regularną przewieziono 6,0 mln ton, notując spadek przewozów na poziomie 17,1% (praca przewozowa była mniejsza o 17,0%). W żegludze nieregularnej przewieziono 2,3 mln ton ładunków, tj. o 10,8% więcej (praca przewozowa była mniejsza o 17,3%). W relacji z portami polskimi w 2010 r. przewieziono 6,2 mln ton ładunków, tj. o 10,0% mniej niż w 2009 r., a pomiędzy portami obcymi 2,0 mln ton (o 14,3% mniej).
W 2010 r. żeglugą morską przewieziono 671,1 tys. pasażerów, tj. o 1,5% więcej niż w 2009 roku, przy jednoczesnym wzroście pracy przewozowej o 1,8%. Były to głównie przewozy wykonywane w komunikacji międzynarodowej.
Do polskich portów morskich w 2010 r. zawinęło blisko 20 tys. statków o łącznej pojemności netto (NT) 69,8 tys. ton, tj. o 11,9% większej niż przed rokiem. Łączna nośność tych statków wyniosła 116,0 mln ton i była o ok. 22% większa niż w 2009 r. Najwięcej statków posiadało banderę polską (6,2 tys.), bahamską (2,8 tys.), niemiecką (2,0 tys.) oraz Antigua i Barbuda (1,4 tys.).
Obroty ładunkowe w polskich portach morskich (międzynarodowy obrót morski i kabotaż) w 2010 r. wyniosły 59,5 mln ton i były o 32,0% większe niż w poprzednim roku. Wzrost obrotów zanotowano we wszystkich kategoriach ładunkowych. Przeładowano więcej ładunków masowych ciekłych (o 42,1%), masowych suchych (o 26,3%), kontenerów dużych (o 53,7%), ładunków tocznych samobieżnych (o 25,2%), ładunków tocznych niesamobieżnych (o 7,0%) oraz pozostałych ładunków drobnicowych (o 6,9%).
Strukturę obrotów ładunkowych obrazuje poniższy wykres:
fot. mat. prasowe
Struktura obrotów ładunkowych według grup ładunkowych w2010 r.
Struktura obrotów ładunkowych według grup ładunkowych w2010 r.
Wzrost obrotów ładunkowych zanotowano we wszystkich portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, tj. w Gdańsku – o 40,9%, w Gdyni – o 8,7%, w Świnoujściu – o 51,8%, w Szczecinie – o 14,0% oraz w Policach – o ponad 128%.
![Globalna logistyka rośnie we wszystkich obszarach [© tawatchai07 na Freepik] Globalna logistyka rośnie we wszystkich obszarach](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/logistyka/Globalna-logistyka-rosnie-we-wszystkich-obszarach-261989-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl