eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża transportowa bez pewności

Branża transportowa bez pewności

2015-02-18 13:46

Branża transportowa bez pewności

Najmniej powodów do narzekań ma rynek lotniczy © kathijung - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Sytuacja branży transportowej daleka jest od ideału, a w najbliższej przyszłości dodatkowo szkodzić jej mogą zawirowania natury geopolitycznej oraz spowolnienie światowej gospodarki. Najmniej powodów do narzekań ma rynek lotniczy, z kolei największe problemy dotykają żeglugę. To tylko niektóre z wniosków zawartych w najnowszym raporcie The KPMG Transport Tracker.

Przeczytaj także: Transport lotniczy górą, a morski tonie

Jak czytamy w raporcie, zawirowania w globalnej branży transportowej rozpoczęły się pod koniec trzeciego kwartału 2014 r. Wprawdzie spadek notowań ropy naftowej (zezwalający firmom transportowym na obniżenie kosztów działalności) oraz wzrost światowego handlu napawały optymistycznie, to już spory niepokój wywołały informacje dotyczące zmniejszonej aktywności produkcyjnej europejskiego przemysłu, słabszych rezultatów chińskiej gospodarki oraz obniżenia prognoz dla gospodarki światowej przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Sytuacja gospodarcza stała się zatem niepewna i ta niepewność w różnym stopniu wywarła wpływ na poszczególne sektory światowej branży transportowej.

Armatorzy zmagają się ze słabym popytem i presją na stawki


Słabe wyniki odnotowano w transporcie morskim. Według ekspertów KPMG branża zmaga się z poważnymi problemami, mimo wcześniejszych sygnałów dających nadzieje na odbicie. Wynika to przede wszystkim ze słabego popytu na usługi armatorów, a także z presji na stawki frachtowe. W rezultacie pod koniec III kwartału 2014 r. globalna wartość akcji firm transportowych związanych z żeglugą była o 8% niższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Największy spadek odnotował segment masowców (-37%), stabilniejsza sytuacja panuje na rynku przewozów kontenerów (-8%). Jak wynika z analizy KPMG, jedynie w segmencie tankowców widoczny był wzrost globalnej wartości akcji – o 11% r/r. Stosunkowo dobre perspektywy rozwoju segment ten zawdzięcza przede wszystkim rewolucji łupkowej w Stanach Zjednoczonych oraz wzrostowi mocy przerobowych rafinerii w krajach azjatyckich.

fot. mat. prasowe

Zmiana globalnej wartości akcji firm z sektora transportu morskiego

Prognozowane ożywienie w transporcie morskim niestety nie nastąpiło


Pomimo pojawiających się wcześniej sygnałów, oczekiwane z dużą niecierpliwością ożywienie w transporcie morskim niestety nie nastąpiło. Popyt wzrósł, ale w tym samym czasie o podobne wartości wzrosła podaż w związku z dostawami nowych statków na światowy rynek przewozów morskich – mówi Wojciech Drzymała, dyrektor w dziale audytu ogólnego, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.

Dobre wyniki linii lotniczych


Na globalnym rynku lotniczym widoczny był stosunkowo szybki rozwój. Pod koniec III kwartału 2014 r. globalna wartość akcji linii lotniczych była o 12% wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. suma pasażerokilometrów wzrosła o 5,9% r/r, co stanowiło najlepszy wynik ostatnich 3 lat. Zdecydowanie największy wzrost wypracowały linie lotnicze z Bliskiego Wschodu (13% r/r), pozostawiając daleko w tyle konkurentów z innych regionów świata.

fot. mat. prasowe

Zmiana liczby pasażerokilometrów

Największy wzrost wypracowały linie lotnicze z Bliskiego Wschodu

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: