eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Pozycjonowanie - fałszywe obietnice

Pozycjonowanie - fałszywe obietnice

2005-01-07 11:41

Rośnie świadomość webmasterów i właścicieli serwisów. Nie poprzestają oni na uruchomieniu i administracji witryny, ale zaczynają się także interesować, jak zapewnić jej możliwie najwyższą oglądalność. Często jednak chęci i oczekiwane efekty nie pokrywają się z realnymi możliwościami wynikającymi z istoty pozycjonowania i sposobu oceniania treści serwisów przez algorytmy wyszukiwarek. Obiegowe opinie oraz nierealne obietnice i gwarancje składane przez domorosłych fachowców nie tylko wymagają sprostowania, ale także niekorzystnie wpływają na wizerunek tego typu narzędzia marketingowego i usługi z nim związanej.

Przeczytaj także: Tworzenie przyjaznych stron WWW

Dla jednych pozycjonowanie stron internetowych to nowość, dla innych okazja, by umiejętnie sprzedać to, co nie do końca jest prawdziwe. Warto uświadomić sobie, jakie pułapki czyhają na nieświadomych klientów.

W obliczu stale rosnącej liczby serwisów internetowych udostępniających coraz więcej informacji oraz wciąż wzrastającej liczby użytkowników sieci, pozycjonowanie stron zyskuje na popularności jako jedna z ważniejszych metod promocji. Rośnie świadomość webmasterów i właścicieli serwisów. Nie poprzestają oni na uruchomieniu i administracji witryny, ale zaczynają się także interesować, jak zapewnić jej możliwie najwyższą oglądalność, nie tylko na początku funkcjonowania. Widocznym efektem tego zjawiska jest stale wzrastające zapotrzebowanie na usługi profesjonalnego pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych.

Często jednak chęci i oczekiwane efekty nie pokrywają się z realnymi możliwościami wynikającymi z istoty samego pozycjonowania i sposobu oceniania treści serwisów przez algorytmy wyszukiwarek. Obiegowe opinie oraz nierealne obietnice i gwarancje składane przez domorosłych fachowców nie tylko wymagają sprostowania, ale także niekorzystnie wpływają na wizerunek tego typu narzędzia marketingowego i usługi z nim związanej. Na dodatek, w znakomitej większości przypadków, poszkodowanymi są tylko właściciele serwisów. I to najczęściej poszkodowanymi podwójnie – finansowo oraz z powodu usunięcia ich serwisu z bazy danych wyszukiwarki.

TEGO NIE DA SIĘ KUPIĆ!

Postępujący nieetycznie "specjaliści od pozycjonowania" nie wahają się przed mówieniem tego, co chce słyszeć ich klient. Dlatego warto obalić przynajmniej kilka z powstałych w ten sposób mitów. Stwierdzenia te mają niewiele wspólnego z rzeczywistością, choć brzmią ładnie.

Mit 1. Zapewniamy czołowe miejsca dla każdego słowa kluczowego

To stwierdzenie jest teoretycznie prawdziwe, ale tylko teoretycznie. Dwie główne grupy czynników decydujących o zajmowanej pozycji w rankingu to elementy powiązane ściśle z treścią serwisu oraz jego popularnością w sieci, mierzoną ilością i jakością prowadzących doń odnośników (tzw. off page factors).

Serwis jest oceniany na podstawie zawartego w nim tekstu. Programy indeksujące (tzw. roboty) nie potrafią czytać grafik ani – póki co – elementów multimedialnych, np. wykonanych w technologii filash (chociaż są podejmowane pierwsze próby). Jeżeli treść nie zawiera odpowiednich słów kluczowych (w wymaganej formie gramatycznej) lub nie występują one wystarczająco często, trudno spodziewać się, by wyszukiwarki uznały stronę za adekwatną dla danego zwrotu. W skrajnych przypadkach właściciele serwisów pragną wysokich pozycji dla słów i zwrotów, które pojawiały się zaledwie jeden raz na podstronie serwisu, zawierającej listę oferowanych usług. To zdecydowanie za mało i praktycznie uniemożliwia osiągnięcie zadowalających rezultatów, o ile nie mamy do czynienia z bardzo mało popularnymi i rzadko używanymi wyrażeniami.

Z reguły im bardziej konkurencyjne jest słowo kluczowe, tym większa musi być liczba odnośników niezbędnych do zapewnienia takiej popularności serwisu, która zostanie doceniona przez wyszukiwarki i spowoduje zajęcie czołowej pozycji w rankingu. Już nie wystarczą same odnośniki w najpopularniejszych darmowych katalogach stron.

Trzeba szukać możliwości zaistnienia na stronach serwisów branżowych, katalogów specjalistycznych lub innych stron tematycznych (dotyczy to nawet witryn internetowych konkurencji). Teoretycznie każda strona może zapewnić sobie setki czy tysiące prowadzących do niej odnośników. W wielu jednak przypadkach, szczególnie gdy mamy do czynienia z małymi stronami firmowymi, które nie oferują unikalnych treści, znacznie maleją szanse na zainteresowanie innych publikacją odnośników do własnego serwisu.

Treść witryny i jej lokalizacja w internecie (oraz możliwości rozwoju) powinny być wyznacznikami do określenia jej potencjału przed rozpoczęciem pozycjonowania, by na drodze kompromisu wybrać te słowa kluczowe, które są wystarczająco popularne i adekwatne do treści serwisu, a jednocześnie gwarantują dużą oglądalność i przede wszystkim szybki zwrot z inwestycji.

 

1 2 3

następna

oprac. : Maciej Gałecki / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: