eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Elementy zarządzania strategicznego

Elementy zarządzania strategicznego

2011-08-04 13:51

Elementy zarządzania strategicznego

Schemat zarządzania strategicznego © fot. mat. prasowe

Wokół zarządzania strategicznego wyrosło wiele pojęć i definicji. Rozumienie słów misja, wizja czy strategia (pomimo, że są to pojęcia podstawowe!) – jest różne. Pokażemy, jak uporządkować je w jednej spójnej i praktycznej koncepcji. Stanie się ona fundamentem porozumienia, motywowania pracowników, planowania i jasności celów.

Przeczytaj także: Zarządzanie strategiczne: Pierścionek Strategii

Czym jest zarządzanie strategiczne?

Zarządzanie strategiczne jest zespołem działań służących ciągłemu przekładaniu ambicji strategicznych przedsiębiorstwa (misji i wizji rozwojowej) na cele, strategię, docelową grupę klientów, podział zasobów, plany oraz strukturę organizacyjną firmy.

Do zarządzania strategicznego należy dbanie, by elementy były:
  • spójne uzupełniały się wzajemnie, a nie wykluczały; jedne wynikały z drugich, współgrały ze sobą
  • zrozumiałe opisane prostymi słowami, zrozumiałymi dla każdego
  • adekwatne odpowiednio do misji i wizji dobrane, opracowane, wypełnione treściami
  • aktualne dopasowane do bieżącej sytuacji oraz pojawiających się możliwości i zagrożeń wewnątrz i na zewnątrz organizacji

Schemat zarządzania strategicznego

Wszystkie elementy i współzależności między nimi widoczne są na poniższym schemacie. Pod nim pokrótce opisujemy każdy z nich.

fot. mat. prasowe

Schemat zarządzania strategicznego

Schemat zarządzania strategicznego


  • Pionowo elementy: zarządzania strategicznego dzielą się na procesy (elementy dynamiczne; działania rozciągnięte w czasie prowadzące do rezultatów-stanów) oraz stany (efekty w konkretnym momencie; elementy statyczne).
  • Poziomo elementy : przyporządkowane są do poszczególnych pięter, odzwierciedlających rangę (poziom) zarządzania i stopień ogólności. Najwyższe piętro (wartości) jest najogólniejsze, najszersze i zarezerwowane dla właścicieli lub rady nadzorczej, podczas gdy każde niższe ma coraz krótszy horyzont czasowy i niższą rangę.


Elementy zarządzania strategicznego

Oto najważniejsze informacje na temat poszczególnych elementów zarządzania strategicznego:
  • Misja – określa sens istnienia firmy, jej główne i najważniejsze zadanie oraz wartości oferowane klientom/konsumentom. Odpowiada na pytania “Po co istnieje przedsiębiorstwo?”, “Jakie zaspokaja potrzeby?”, „Jakie wartości dodane daje klientom?”.
  • Wizja wyobrażenie o przyszłym kształcie firmy. Jest podstawą do opracowania strategii, a jednocześnie motywuje i inspiruje do realizacji celów. Perspektywa wizji to zazwyczaj od 3 do 5 lat. Musi być ujęta w konkretnych liczbach
  • Cele strategicznestan, rezultat lub punkt, który chcemy osiągnąć podejmując działanie. Cel jest konkretem, wyrażonym liczbą, współrzędnymi geograficznymi czy astronomicznymi, parametrami fizykochemicznymi. Cele strategiczne odnoszą się do kluczowych osiągnięć w zakresie realizacji nakreślonej wizji, w ramach przyjętej strategii.
  • Strategia średnio/-długofalowo określony sposób osiągnięcia celów w wymiarze całej organizacji. Strategia jest odpowiedzią na pytanie, JAK (jakimi drogami i sposobami) chcemy zrealizować cele długofalowe.
  • Grupa docelowa określona klasa konsumentów lub firm, do której chcemy aktywnie kierować naszą ofertę oraz działania sprzedażowe i marketingowe. Grupą docelową nie jest ogół aktualnych klientów, czy też charakterystyka przeciętnego klienta.
  • Rozplanowanie zasobów przekazanie (lub ciągłe przekazywanie) zasobów ludzkich, finansowych i technicznych oraz kapitału wiedzy do poszczególnych zespołów i jednostek biznesowych
  • Cele cząstkowe/etapowe cele strategiczne firmy i pionów przełożone na cele poszczególnych zespołów i jednostek biznesowych oraz na krótsze okresy czasowe.
  • Struktura organizacyjna podział uprawnień i odpowiedzialności wraz z określeniem zależności pomiędzy poszczególnymi członkami organizacji. Stanowiska pracy, komórki i jednostki organizacyjne są pochodną tego podziału.
  • Cele krótkoterminowe jednostek cele odnoszące się do jednostek (pracowników), wraz z oceną ich realizacji/ Wywodzą się z celów cząstkowych/etapowych
  • Planowanie szczegółowe i realizacja planu planowanie działań w odniesieniu do jednostek (pracowników) oraz realizacja założonych celów. Plany szczegółowe wywodzą się ze struktury, celów jednostek i ogólnego rozplanowania zasobów.
Przeczytaj także: Misja firmy Misja firmy

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: