Elementy zarządzania strategicznego
2011-08-04 13:51

Schemat zarządzania strategicznego © fot. mat. prasowe
Wokół zarządzania strategicznego wyrosło wiele pojęć i definicji. Rozumienie słów misja, wizja czy strategia (pomimo, że są to pojęcia podstawowe!) – jest różne. Pokażemy, jak uporządkować je w jednej spójnej i praktycznej koncepcji. Stanie się ona fundamentem porozumienia, motywowania pracowników, planowania i jasności celów.
Przeczytaj także: Zarządzanie strategiczne: Pierścionek Strategii
Czym jest zarządzanie strategiczne?Zarządzanie strategiczne jest zespołem działań służących ciągłemu przekładaniu ambicji strategicznych przedsiębiorstwa (misji i wizji rozwojowej) na cele, strategię, docelową grupę klientów, podział zasobów, plany oraz strukturę organizacyjną firmy.
Do zarządzania strategicznego należy dbanie, by elementy były:
- spójne uzupełniały się wzajemnie, a nie wykluczały; jedne wynikały z drugich, współgrały ze sobą
- zrozumiałe opisane prostymi słowami, zrozumiałymi dla każdego
- adekwatne odpowiednio do misji i wizji dobrane, opracowane, wypełnione treściami
- aktualne dopasowane do bieżącej sytuacji oraz pojawiających się możliwości i zagrożeń wewnątrz i na zewnątrz organizacji
Schemat zarządzania strategicznego
Wszystkie elementy i współzależności między nimi widoczne są na poniższym schemacie. Pod nim pokrótce opisujemy każdy z nich.
fot. mat. prasowe
Schemat zarządzania strategicznego
Schemat zarządzania strategicznego
- Pionowo elementy: zarządzania strategicznego dzielą się na procesy (elementy dynamiczne; działania rozciągnięte w czasie prowadzące do rezultatów-stanów) oraz stany (efekty w konkretnym momencie; elementy statyczne).
- Poziomo elementy : przyporządkowane są do poszczególnych pięter, odzwierciedlających rangę (poziom) zarządzania i stopień ogólności. Najwyższe piętro (wartości) jest najogólniejsze, najszersze i zarezerwowane dla właścicieli lub rady nadzorczej, podczas gdy każde niższe ma coraz krótszy horyzont czasowy i niższą rangę.
Elementy zarządzania strategicznego
Oto najważniejsze informacje na temat poszczególnych elementów zarządzania strategicznego:
- Misja – określa sens istnienia firmy, jej główne i najważniejsze zadanie oraz wartości oferowane klientom/konsumentom. Odpowiada na pytania “Po co istnieje przedsiębiorstwo?”, “Jakie zaspokaja potrzeby?”, „Jakie wartości dodane daje klientom?”.
- Wizja wyobrażenie o przyszłym kształcie firmy. Jest podstawą do opracowania strategii, a jednocześnie motywuje i inspiruje do realizacji celów. Perspektywa wizji to zazwyczaj od 3 do 5 lat. Musi być ujęta w konkretnych liczbach
- Cele strategicznestan, rezultat lub punkt, który chcemy osiągnąć podejmując działanie. Cel jest konkretem, wyrażonym liczbą, współrzędnymi geograficznymi czy astronomicznymi, parametrami fizykochemicznymi. Cele strategiczne odnoszą się do kluczowych osiągnięć w zakresie realizacji nakreślonej wizji, w ramach przyjętej strategii.
- Strategia średnio/-długofalowo określony sposób osiągnięcia celów w wymiarze całej organizacji. Strategia jest odpowiedzią na pytanie, JAK (jakimi drogami i sposobami) chcemy zrealizować cele długofalowe.
- Grupa docelowa określona klasa konsumentów lub firm, do której chcemy aktywnie kierować naszą ofertę oraz działania sprzedażowe i marketingowe. Grupą docelową nie jest ogół aktualnych klientów, czy też charakterystyka przeciętnego klienta.
- Rozplanowanie zasobów przekazanie (lub ciągłe przekazywanie) zasobów ludzkich, finansowych i technicznych oraz kapitału wiedzy do poszczególnych zespołów i jednostek biznesowych
- Cele cząstkowe/etapowe cele strategiczne firmy i pionów przełożone na cele poszczególnych zespołów i jednostek biznesowych oraz na krótsze okresy czasowe.
- Struktura organizacyjna podział uprawnień i odpowiedzialności wraz z określeniem zależności pomiędzy poszczególnymi członkami organizacji. Stanowiska pracy, komórki i jednostki organizacyjne są pochodną tego podziału.
- Cele krótkoterminowe jednostek cele odnoszące się do jednostek (pracowników), wraz z oceną ich realizacji/ Wywodzą się z celów cząstkowych/etapowych
- Planowanie szczegółowe i realizacja planu planowanie działań w odniesieniu do jednostek (pracowników) oraz realizacja założonych celów. Plany szczegółowe wywodzą się ze struktury, celów jednostek i ogólnego rozplanowania zasobów.
Przeczytaj także:
Misja firmy
![Misja firmy [© Minerva Studio - Fotolia.com] Misja firmy](https://s3.egospodarka.pl/grafika/zarzadzanie-firma/Misja-firmy-iG7AEZ.jpg)
oprac. : ASK Analizy Szkolenia Konsulting